BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az EU meghajlik Peking akarata előtt: kisebb vámot vetnének ki a kínai autókra

Nem engedi el a kínai elektromos autókat sújtó vámokat az unió. Korábban 37,6 százalékos vámról is lehetett hallani, de azóta már kisebb számokról beszél az EU kereskedelmi biztosa, Valdis Dombrovskis. Kijelentette, hogy mindenképpen szükség van a vámokra, de azok mértékéről lehet tárgyalni. Az Európai Bizottság továbbra is attól tart, hogy a kínai elektromos autók tönkreteszik az unió autóiparát.

Az Európai Unió kereskedelmi biztosa, Valdis Dombrovskis arról beszélt, hogy szükség van a kínai elektromos autókat érintő vámokra, de készek enyhíteni a korábbi terveken.

BYD pure electric e6 cars to be exported to Thailand drive into a cargo ship at the Dachanwan Port in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 12 July 2018.

China's battery and electric car maker BYD Co Ltd delivered 100 pure electric e6 cars to Thailand on Thursday (12 July 2018). These electric cars will be VIP taxis in Bangkok. (Photo by Blanches / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
Nem ússzák meg a vámokat a kínai elektromos autók / Fotó: AFP

Az uniós kereskedelmi biztos elmondta: szinte biztos, hogy az Európai Bizottság megszavazza a vámok kivetését a kínai elektromos autókra. Az EU 27 tagországa sok kérdésben megosztott, de úgy látja, hogy az európai autóipart védő vámok esetében létrejöhet az egyetértés. A vámok kivetéséhez a 27 tagállamból 15 hozzájárulására van szükség úgy, hogy ezeknek az országoknak a lakossága lefedje az unió lakosságának 65 százalékát.

Egyértelmű, hogy a tagállamok felfogják, hogy az európai autóipart meg kell védeni. A kínai elektromos autók piaci részesedése rohamosan nő az EU-ban, és ezzel muszáj foglalkozni 

– mondta a biztos a Financial Timesnak.

Az év elején felmerült az a lehetőség, hogy az unió egy 37,6 százalékos protekcionista vámot vetne ki a Kínából érkező elektromos autókra. Peking értelemszerűen felháborodott a terven, de sértődés helyett tárgyalóasztalhoz hívta az Európai Bizottságot. A felek már több egyeztetésen is túl vannak, de egyelőre nem sikerült olyan megoldást találni, amely mindenkinek megfelel.

Az Európai Unió tagállamai várhatóan októberben szavaznak a kínai e-autókra kivetett vámokról, hogy azok novemberben már hatályba léphessenek.

Nem valószínű, hogy novemberben kivetik a vámokat

Annak ellenére, hogy Valdis Dombrovskis szerint ilyen közel vannak a védelmi vámok a hatálybalépéshez, a valóságban nehéz elhinni, hogy az EU-tagállamok megegyezzenek a kérdésben. Többek között Németország is felszólalt a terv ellen. Kínában több német autógyártónak is van érdekeltsége, és Berlin érthetően tart tőle, hogy a vámok kivetése miatt Peking bosszút állhat az autópiacon keresztül. Egy júliusi szavazáson ugyan tartózkodott a német fél, de az álláspontja továbbra is egyértelmű. A júliusi ülésen 11 EU-tag volt, amely támogatta a vámokat, vagyis egyelőre nincs meg az elfogadáshoz szükséges szavazatszám.

Dombrovskis kijelentette, hogy az Európai Bizottság nyitott a vámokat érintő tárgyalásokra, ha Kína is kész együttműködni egy mindenki számára életképes megoldás kidolgozásában.

Az EU piaca továbbra is nyitottabb marad a kínai áruk és vállalatok számára, mint a kínai piac az unió számára. Meg kell beszélnünk a kínai partnereinkkel, hogy kölcsönösen előnyös kereskedelmi alkukkal biztosítsuk mindenkinek az érdekeit 

– mondta a kereskedelmi biztos. Hozzátette, hogy Kína az Európai Unió második legnagyobb kereskedelmi partnere, illetve hogy az EU-nak fontosak a kínai befektetések. A probléma szerinte az, hogy jelen pillanatban ez a kapcsolat kiegyensúlyozatlan.

A vámok ellenzői az unióban azt mondják, hogy a kínai elektromos autók nélkül az Európai Unió képtelen lesz elérni a kitűzött klímacélokat.

Dombrovskis arról beszélt, hogy az egyensúlyt megtalálni a kínai és az uniós termékek között rendkívül nehéz. Hozzátette, hogy a korábbi 37,6 százalékos vámok helyett 

egy 20,8 százalékos vám kivetése a kínai elektromos autókra biztosíthatná minden fél számára a megfelelő feltételeket.

A kínai autógyártók már elkezdtek gyárakat építeni és vásárolni Európában, hogy helyben készült autókkal kerüljék meg a vámokat. Az unió kereskedelmi biztosa elmondta, hogy a vámokat csak akkor kerülhetik el, ha hozzáadott értéket állítanak elő Európában. Ez azt jelenti, hogy azzal nem úszhatják meg a kínai márkák a vámok megfizetését, hogy a kész autókat szétszerelve hozzák el Európába, ahol aztán gyorsan összerakják és eladják őket.

Vámháború: megvan az első áldozat Magyarországon

A Tesla nagyjából 600 ezer forintot, átlagosan 3 százalékot emelt a Kínában gyártott Model 3 típusú elektromos autójának magyarországi árain. Ha az amerikai márka a vámháború büntetőtételeit teljesen áthárította volna a fogyasztókra, 20 millió forint felett kezdődne ennek a példánynak az ára nálunk. A magyar lakosság kétharmada szeretne elektromos kocsit, de 4 millió forintnál többet mégsem költene rá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.