BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
közlekedés
közlekedésbiztonság

Közlekedésbiztonság: így csökkenthető a baleset kockázata

Megfelelő üléspozícióval, helyes övhasználattal és olyan apróságokkal, mint a csomagrögzítés és mobil mikrofonos használata, jócskán csökkenthetjük a baleset kockázatát – mesélte a Világgazdaságnak Hoffer Zsolt közlekedésbiztonsági szakember a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szerdai máriapócsi szakmai napján. Beszélt arról is, hogy szerencsére egyre többen gondolják úgy, hogy a közút nem autópálya, de még vannak súlyos kihágások, a rendőség igyekszik ezeket az állandó mérésekkel és ellenőrzésekkel mérsékelni. Az is szóba került, hogy milyen a hazai közlekedésbiztonság.

Vezetéstechnikai instruktorként alapvetően azt tudom elmondani, hogy egyre nagyobb azoknak a száma, akik szeretnének a saját készségeikkel, képességeikkel tisztában lenni, illetve jobban megismerni saját járművüket, technikájukat – válaszolta lapunknak Hoffer Zsolt azon kérdésünkre, hogyan áll jelenleg a magyar közlekedésbiztonság.

közlekedés
közlekedésbiztonság
A közlekedésbiztonságért mi is sokat tehetünk / Fotó: AFP

Hozzátette: az is látszódik a mindennapi közlekedésben, hogy az A-ból B pontba tartó közlekedőknél jellemzően nagy számban terheli a sofőröket az, hogy a B pontban mi fog történni, ezáltal a vezetésre kevésbé figyelnek.

Ebből adódóan kiemelten nagy jelentősége van annak, hogy kampányokkal felhívjuk a figyelmet azokra a közlekedési veszélyekre és azokra a tendenciákra, amelyeket el kell kerülni – hangsúlyozta, megjegyezvén: szeretnénk minél több emberben tudatosítani, mennyire fontosak a vezetéstechnikai képzések. Az ilyen tréningeken megmutatják többek között azt,

  • milyen a helyes üléspozíció,
  • hogyan használjuk megfelelően a biztonsági övet, és
  • hogyan figyeljünk egymásra a mindennapokban.

Az évszak és a fejújítások is vezetést zavaró tényezők lehetnek

Megkezdődött az ősz, ezzel pedig megjelent a csapadékos, esős időjárás – figyelmeztetett a szakember.

Itt például a ködlámpa, illetve a ködzáró fény használata is zavaró tényező lehet.

Hoffer Zsolt kiemelte az autópályákban található sávelzárások, szűkítések, és az ezekből adódó sebesség- és ritmusváltásoknak a veszélyeit is. Jellemző, hogy ilyenkor „kis harcok” alakulhatnak ki a sofőrök között, hogy ki enged vagy nem enged be valakit. Utóbbi egyébként rendkívül nagy torlódást is eredményezhet, és megzavarhatja a járműkezelőt, ami balesetet eredményezhet – jegyezte meg.

Apróságokkal is sokat javíthatunk a közlekedésbiztonságon

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy sok, apróságnak tűnő dologgal rengeteget javíthatunk a biztonságon. Példaként kiemelte:

a mai világban már nagyon sok megoldás van, hogy a mobilt ne kelljen a kezünkbe venni, és mégis megfelelő minőségben telefonáljunk.

A mindennapi vezetésben mindennek van egy funkciója, ezért figyelni kell arra, hogyan zajlik

  • a járműben való étkezés,
  • nem monoton-e a járműkezelés, valamint
  • az autó megfelelő szellőztetése.

Utóbbinál kiemelte, ez is nagyon fontos, hiszen az elhasználódott levegő oxigénhiányhoz vezethet, ami pedig fáradtságot okoz. A közös baráti, családi utazással kapcsolatban megjegyezte: a velünk együtt utazók tudnak figyelmet fenntartani, ugyanakkor figyelmet elvonni is. A gyermeket is fontos megfelelően bekötni, rögzíteni, hogy ne vonja el a figyelmet a jármű kezelésétől.

Ha ezeket a szabályokat nem tartjuk be, a közúton történő eseményeknek az észlelési ideje drasztikusan lassulhat, ami balesethez vezethet. Klasszikusan elvonja a figyelmet több, a mindennapokban is tapasztalható dolog: a nem megfelelően rögzített csomagok, táskák mozognak, csúszkálnak, ezek pedig még tudat alatt is zavarják a járművezetőt. A szakember itt egy szakkifejezést használ, ez pedig a „százalékos figyelemelvonás”. Hangsúlyozta:

minden olyan figyelemelvonás, ami miatt nem tudunk száz százalékot nyújtani egy veszélyesebb szituációban, koccanást vagy súlyosabb következményű balesetet is eredményezhet.

A közút nem autópálya

A gyorshajtásokról beszélve elmondta: általánosságban megfigyelhető, hogy a hatóságok sebességmérési akcióinak van egyfajta visszatartó ereje. Kiemelte: a járművek és a közlekedők nagy száma is eredményez már egyfajta átlagsebesség-csökkenést, ugyanakkor sajnos vannak még kiugró sebességtúllépések, gyorshajtások.

Megjegyezte: ezeknek az aránya talán valamivel kevesebb, de azt is látni kell, hogy évtizedekkel ezelőtt egy 120 lóerős jármű erős autónak számított, ez pedig ma már egy „kezdő teljesítményű” jármű. Azt is kiemelte, hogy az elektromos autók megjelenésével is csökkent a száguldozók száma, köszönhetően az EcoDrivingnak. Elindultunk tehát egy pozitív irányba a gyorshajtások megítélése szempontjából, de sajnos mind a mai napig vannak kiugró sebességmérések – jelezte a szakember.

Amiről kevés szó van, de annál fontosabb: mi van, ha megtörtént a baj?

Hoffer Zsolt kiemelt egy olyan dolgot is, amiről keveset beszélünk, pedig kellene: sok esetben, amikor bekövetkezik egy baleset, és az nem súlyos következményű, ám ha mégsem tudunk nyugodtak maradni, utastársainkat megnyugtatni, biztonságosan elhagyni a sérült járművet, komoly veszélyeket rejthet magában.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. keddi, máriapócsi eseménye arról szól, hogyan cselekedjünk, ha baleset történik, de szó esett továbbá a mentéséről, illetve arról is, hogyan értesítsük a mentőszolgálatokat megfelelően, és miként láthatjuk el őket a munkájukhoz nélkülözhetetlen – néha a szó szoros értelmében „életmentő” információkkal. Mindezeket különböző szimulációs eszközökön mutatták be.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.