A K&H – még a koronavírus-járvány előtt készült – felmérése szerint bár a magyarok nem élnek rettegésben, de többségük mégis tart a különböző internetes visszaélésektől.
A K&H e-dukáció információbiztonsági programjához készült kutatás szerint a felnőtt internetező magyarok több mint fele, azaz 58 százaléka valós veszélynek érzi, hogy ellopják a bankkártya-adatait és csalók pénzt vesznek le a számlájáról. Közel ugyanennyien, 57 százalék gondolja úgy, hogy kártyahasználat vagy pénzfelvétel közben az adatai illetéktelenek kezébe kerülnek, és így anyagi kár érheti. A megkérdezettek jelentős része lát veszélyt az online vásárlásban: a legtöbben, 58 százalék attól tart, hogy nem érkezik meg az a termék, amit online áruházban vásárolt, és az elköltött pénzt sem tudja visszaszerezni. A megkérdezettek 54 százaléka tart attól is, hogy egy megbízhatatlan weboldalon keresztül meglopják, 47 százalék pedig az e-mailes adathalászattól fél.
A visszaélésektől egyébként leginkább a 60 év felettiek tartanak, illetve azok, akiknek már van valamilyen rossz tapasztalatuk.
A kutatás azt is megmutatta, hogy 71 százalék nem feltétlenül bízik az érintéses bankkártyákban: ugyanis 10-ből 7 ember szerint az érintéses fizetésre alkalmas bankkártyákkal idegenek sokkal könnyebben vissza tudnak élni. A magyar netezők több mint fele szerint a mobiltelefonos érintéses fizetés egyáltalán nem biztonságos, mert az adatok így könnyen kiszivároghatnak. Az elektronikus bankolást is vegyesen ítélik meg a magyarok: 54 százalék úgy véli, biztonságosabb laptopról vagy számítógépről bankolni, mint az okostelefonról.
59 százalék szerint pedig biztonságosabb a pénzügyeket személyesen, bankfiókban intézni, mint online.
Annak ellenére, hogy sokan tartanak az okostelefonos fizetéstől vagy az online ügyintézéstől, a többség, a megkérdezettek 68 százaléka úgy véli, hogy a banki rendszerek elég biztonságosak ahhoz, hogy kivédjék a lehetséges támadásokat. Ez azért is érdekes, mert sokkal többen bíznak a banki rendszerekben, mint pontosan ezek a rendszerek által védett online megoldásokban.
A koronavírus-járvány azonban jelentős változást hozott a bankolási szokásokban, és egyre többen szavaztak bizalmat a digitális megoldásoknak: a K&H-nál például a lakossági ügyfelek az idén március 16-a és április 15-e között 1,4 millió alkalommal léptek be az ebanki felületre, ami az egy hónappal korábbi időszakhoz képest közel 11 százalékos növekedést jelent. A mobilbankos alkalmazás pedig 3,8 millió K&H-s belépőt rögzített. A belépések mellett az elektronikus utalásoknál is komoly bővülés történt, a mobilbankból küldött átutalások száma 31 százalékkal nőtt március közepéig– napi átlagban – több mint 19 ezerre. Jelentősen megugrott az online csekkbefizetések száma is: az ügyfelek közel 36 ezerszer fizettek be csekket a K&H e-bankjukon keresztül március 16. és április 15. között. A mobilbankon pedig több mint 50 ezer csekkbefizetés történt. Előbbi 97 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest, a mobilbankos fizetéseknél pedig 96 százalékos emelkedés történt.
A vegyes megítélés oka az online bankolás esetében az is lehet, hogy a különböző biztonsági funkciókat egyelőre kevesen ismerik. A K&H felméréséből jól látszik, hogy ugyan a legtöbben – a válaszadók 72 százaléka – tisztában van azzal, hogy készpénzfelvételi korlátot állíthat be a bankkártyáján.
Ugyanakkor a fokozott biztonságot nyújtó úgynevezett kétlépcsős azonosításról már csak az érintettek 41 százaléka tudja pontosan, hogy mire való.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jelszó megadása mellett szükséges még egy biztonsági feltételt is teljesíteni, egy másik eszközzel (telefon, USB-kulcs), esetleg egy biometrikus kóddal. Még kevesebben, 34 százalék van azzal a saját bevallása szerint teljesen tisztában, hogy a virtuális – vagyis online – vásárlásra és a hagyományos bankkártyás vásárlásra is külön-külön beállítható limit. Az elektronikus bankolás biztonságát garantáló mobiltokenes megoldásról pedig mindössze a megkérdezettek 23 százaléka tud, 31 százaléknak mindössze csak halványan rémlik valami. A K&H mobilbankba épített mobil-token azonosítóval például gyorsan, egyszerűen, magas biztonsági szint mellett lehet belépni például az ebankba, és segítségével az ebankban indított tranzakciókat jóváhagyni.
„A koronavírus-járvány miatt még inkább előtérbe kerülnek az érintéses fizetési megoldások, a mobilos fizetések, illetve egyre többen intézik a pénzügyeiket online. Így kiemelten fontos, hogy mindenki biztonságosan tudja intézni a pénzügyeit online, biztonságosan tudjon fizetni például bankkártyával, ehhez pedig az ügyfeleknek is meg kell tenniük az alapvető biztonsági lépéseket” – mondta Patonai István, a K&H informatikai vezetője. Hozzátette: „Az alapvető adatbiztonságot érintően is vannak még hiányosságok. A kutatásból azt látjuk, hogy bár a legtöbben tesznek valamilyen óvintézkedést internetezéskor adataik védelméért, ez nem általános. A megkérdezettek 11 százaléka például nyilvános gép használatakor kijelentkezés nélkül zárja be az alkalmazásokat, minden negyedik megkérdezett pedig, ha csak teheti, közösségi média fiókjával jelentkezik be a különféle oldalakra”.
A bank ezért idén is folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt.
„A programmal most abban szeretnénk segíteni, hogy magabiztosan és biztonságosan intézhesse mindenki a pénzügyeit. Többek között tisztában legyen azzal, hol lehet biztonságosan fizetni, hogyan lehet felismerni a megbízható online áruházakat, mik azok az adathalász kísérletek, és hogyan szedhet le egy trükkös app pénzt a gyanútlan érdeklődő számlájáról” – mondta a szakember.
A K&H e-dukáció program keretében bárki tesztelheti játékos formában a tudását. Egy online elérhető, animációs játékban négy nagyobb témakörben kell bizonyítaniuk a résztvevőknek. A négy témakört négy szoba jeleníti meg, így a mobil, a digitális bizalom, a kártyás vásárlások illetve az adathalászat és a zsarolóvírusok szobákat barangolhatják végig a játékosok. A játék végezetével a felhasználók megtudják, hogy mennyire ismerik az online világ veszélyeit, illetve, milyen területeken kell elmélyíteni a tudásukat. Az oldalhoz tudástár is tartozik, ahol a játékban körüljárt témákról lehet bővebben olvasni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.