A nemzetközi elemzők azt jelzik, hogy a dotcomcégek talán már túljutottak a mélyponton: tavaly novemberben mindössze 21 internetes társaság ment csődbe. Ez a legkevesebb 2000 augusztusa óta, s lényegesen elmarad a tavaly májusi rekordtól, amikor világméretekben 62 dotcomcég tűnt el a piacról. A szakértők ebből azt a következtetést vonják le, hogy a leggyengébb vállalkozások már kihullottak a rostán, ennélfogva innen kezdve már akár fellendülés is várható a dotcomcégek körében. Mindenesetre a nehezén valószínűleg már túl vannak - írja piaci elemzésében a Webmergers.com amerikai elemző.
A tavalyi évben azonban még 540 internetes vállalkozás ment tönkre, kétszer annyi, mint 2000-ben. Ugyanakkor az is igaz, hogy világszerte 7-10 ezerre tehető azoknak a dotcomcégeknek a száma - mégha egy-két fős vállalkozásokról is van szó -, amelyek egészségesen működnek. Átalakuláson megy keresztül az internetszektor a felhasználást tekintve is: a csődök újabban inkább a B2B vállalkozásokat érintik. Míg 2000-ben inkább a fogyasztói szektorban nőtt a csődök száma, tavaly már több B2B dotcomcég tűnt el a piacról, az összes csődbe jutott vállalkozás 40 százaléka a 2000. évi 22 százalékot követően.
A legnagyobb csődök között tartják számon az Excite@Home internetszolgáltató, az amerikai Webvan on-line zöldséges, az Exodus Communications vendéglátó-ipari szolgáltatásokkal foglalkozó dotcomcég, vagy az Industry Standard gazdasági hírszolgáltató kivonulását a piacról. Szakmai körökben általános a nézet, hogy a dotcomcégek sokaságának összeomlása többé-kevésbé annak az eredménye, hogy ezek a vállalkozások nem mérték fel pontosan piaci lehetőségeiket, s emiatt üzleti terveik is irreálisnak bizonyultak. Alapvetően arról van szó, hogy ezek a vállalkozások túlértékelték magukat, de az idő előrehaladtával a piac "helyre tette" őket. Ugyanakkor továbbra sem kétséges, hogy például a vállalatok közötti elektronikus kereskedelem változatlanul nagy fejlődés előtt áll, mint ahogyan senki sem kérdőjelezi meg a nagyvállalatok beszerzéseit lebonyolító internetportálok vagy az elektronikus levelezés fontosságát.
Magyarországot a dotcomláz, majd a -kijózanodás is csak mérsékelten érintette. Ez részben azzal magyarázható, hogy nálunk még nem hálózza be a gazdaságot olyan mértékben az internet, mint Nyugat-Európában vagy Amerikában, itthon még nem nőttek fel olyan dotcomóriások, amelyek a gazdaság egészét tekintve meghatározók. Másfelől eltérések mutatkoznak abban is, hogy míg például Amerikában a tipikus kezdő dotcomvállalkozás a jó ötletre alapozva befektetői pénzekkel majd gyors tőzsdei bevezetéssel csinálta meg a szerencséjét - s ha rosszul számolt, akkor bukott egy jó nagyot -, Magyarországon a jelentősebb internetes vállalkozások kevés kivétellel a hagyományos gazdaság nagyágyúinak a kezében vannak, s ezek a cégek általában biztos anyagi háttérrel bírnak. Ezért aztán igazán látványos, nagy bukások nem is nagyon voltak a hazai dotcomcégek körében - leszámítva azokat a problémákat, amelyek a rosszabb anyagi hátterű kisebb cégeknél jelentkeznek.
"Úgy jártunk, mint aki későn érkezik egy jó buliba: nem vettük ki igazán a részünket a mulatásból, viszont sokkal kevésbé vagyunk másnaposak" - teszi hozzá Szekfű Balázs, a Carnation Rt. internetes tanácsadó cég elnöke. "Magyarországnyi itthon az internetünk is, kisebb a piac, emiatt kisebbek a lehetőségek. Ugyanúgy hatnak viszont az üzlet törvényei, és a hazai piacon sem megy jobban az on-line világban, mint külföldön. A színvonalas internetes sajtó nem önfenntartó, a bevételei nem fedezik a kiadásait, de ugyanígy keveset vásárolnak az interneten, kevesen fordulnak meg internetes aukciókon. Mindehhez képest széles a paletta az internetes szolgáltatások terén, és igazi csődökből ha kettőt megélt magyar net."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.