Három hónap késéssel ugyan, de mégis felkerült a potenciális helyszínek listájára Magyarország, miután Gyurcsány Ferenc miniszterelnök maga kérte a baden-württembergi tartományi miniszterelnöktől, hogy a Mercedes Magyarországon is vizsgálja meg a beruházási lehetőségeket – emelte ki egy pénteki sajtóbeszélgetésen Kilián Csaba, az ITDH befektetési igazgatója.
A beruházás hátteréről elhangzott, hogy előbb Miskolc, majd Zalaegerszeg esett ki a listáról, Kecskemét mellett az autópálya és Budapest közelsége szólt. A Mercedes-gyár ugyan munkaerő-állományának jó részét 50-60 kilométeres körzetből fogja toborozni, de sok fehérgalléros alkalmazottat várnak a fővárosból is.
A támogatások nagyságáról a végleges szerződés aláírásáig és a brüsszeli jóváhagyásig nem nyilatkoznak, a szubvencióra fordított pénz azonban – hangsúlyozta Kilián Csaba – három éven belül visszajön a költségvetésbe, a projekt révén Magyarországra települő gyártóktól származó bevétel pedig a támogatásra fordított összeg ötszörösét is elérheti. A Mercedes a szükségesnél jóval nagyobb területet vásárol Kecskeméten, hogy felépülő gyára mellé telepíthesse legfontosabb alkatrész-beszállítóit is. Emellett száz kilométeres körzetben több más alkatrészgyártó megtelepedését is várják, amelyek számára az ágazatban dolgozó magyar kis- és középvállalkozások mint alvállalkozók sok részfeladatot végezhetnek el.
Az Európai Unió által engedélyezett maximális támogatást ajánlotta a magyar állam a Daimler AG-nak. Mivel csak három hónappal később kerültünk a listára, addigra az ugyancsak pályázó Lengyelország és Románia már az adható legnagyobb mértékű dotáció mellett kötelezte el magát – jelentette ki Burány Sándor, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkára. Mint mondta, a kormány nagy erőfeszítéseket tesz azért, hogy a gazdaság növekedésének gyorsítása és új munkahelyek teremtése érdekében további befektetőket hozzon az országba, azonban ezen a téren komoly versenytársai vannak Magyarországnak.
A kecskeméti gyárral kapcsolatban elmondta: nemcsak az a siker, hogy a Mercedes megtelepszik hazánkban, hanem az is, hogy a beruházás a fővárosi agglomeráción kívül teremt új munkahelyeket.
A külföldi befektetők a döntés előtt vizsgálják az ország gazdasági stabilitását, az infrastruktúrát, a munkaerő képzettségét és azt, hogy mennyire felkészült a gyors és pontos információszolgáltatás terén. Az infrastruktúra mellett ez utóbbi is nyomott a latban a végleges határozatnál. Ugyanakkor – emelte ki Burány Sándor – Magyarországon gyorsul a gazdasági növekedés, és egyre több a külföldi befektetés.
Ezzel kapcsolatban Rétfalvi György, az ITDH vezérigazgatója elmondta: a 2006-os egymilliárddal szemben tavaly már közel kétmilliárd euró értékű befektetés érkezett Magyarországra. Ennek 43 százaléka a termelői, 53 százaléka pedig a szolgáltatási szektorba érkezett, utóbbiban már több száz fős szoftverfejlesztő cégek jöttek létre hazánkban.
A vezérigazgató kifejtette: egy időben aggódtak, hogy Csehországot és Szlovákiát választotta gyárberuházásának színteréül a Kia, a Hyundai, valamint a Peugeot/Citroën és a Toyota szövetsége, noha addigra Magyarországon már évek óta nagy mennyiséget termelt a Magyar Suzuki, a szentgotthárdi GM-sebességváltó- és motorgyár, valamint a győri Audi Hungaria. Így visszatekintve – jegyezte meg Rétfalvi György – szerencsésebb, hogy az Audi mellé a Mercedes műszaki és munkakultúrája telepszik meg Magyarországon, hiszen a világ két legerősebb autóipari csoportja jelentős számú beszállítói beruházást is indukál.
Nem csoda, hogy régiónkban ennyi autóipari beruházást hajtottak végre az elmúlt években – és ne feledkezzünk meg a Renault, valamint a Ford romániai befektetéseiről sem –, hiszen az európai piacot gazdaságosan csak az unión belülről lehet autóval ellátni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.