BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Google "merénylet" – Személyre szabott reklám

A Google eddig is felhasználta a böngészők által közölt adatokat személyre szabott reklámjaihoz. Mostantól viszont a sütiket is beveti, és a kereséseket visszamenőleg is értékeli a pontos reklám-célzás érdekében.

Ha mostanában valaki a "búvárkodás" szót írja a Google keresőablakába, majd valami mást keres, legközelebb már a "nyaralás" kifejezés jelenhet meg a személyre szabott hirdetések ablakban a keresési találatok mellett. Az eddigi módszerhez képest a különbség jelentéktelennek tűnhet, valójában nem az – írja a New York Times Gene Munster, a Piper Jaffray cég elemzőjének kutatásaira hivatkozva.

A Google eddig is mutatott személyre szóló reklámokat egy erre szolgáló külön ablakban a keresési eredmények mellett. Csakhogy korábban a rendszer a böngészők által közölt információkra hagyatkozott, vagyis arra, hogy szörfözéskor az aktuális website-ra érve e böngésző értesítést küld arról, melyik weblapot nyitotta meg előzőleg a felhasználók. Ezen információ alapján a Google egyszerűen kiválasztotta az esélyesnek tűnő reklámokat.

Úgy tűnik azonban, hogy most már a híres-hírhedt sütiket is beveti a keresőóriás a hatékony reklámozás érdekében. A sütik segítségével minden egyes számítógép azonosítható, ez pedig azt jelenti, hogy a Google gyakorlatilag a teljes keresési történetünket felhasználhatja marketingcélokra. Nick Fox, a cég termékmenedzsere korábban annyit közölt, hogy a Google valóban több keresésből származó információt vesz igénybe, de sütik bevonását nem erősítette meg. Ellentétben a lapnak nyilatkozó internetes szakértőkkel.

A felhasználói viselkedés nyomon követése állandó viták forrása az Egyesült Államokban. A Yahoo, az AOL, és a Microsoft is vásárolt erre a célra használatos technológiát, és bár rendszeresen leszögezik, hogy gondoskodnak a személyes adatok védelméről, a Szöveségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) a terület szabályozásának bevezetését fontolgatja.

A kérdés a Google viszonylatában különösen kritikus, hiszen a cég tartja kézben a keresési piac kétharmadát. A tulajdonát képező DoubleClickkel együtt a legnagyobb internetes reklámbirodalmat építette ki. Eszköztárát számos felhasználó telepíti, a Dell gépeit eleve a Google Toolbarral forgalmazzák. A látogatottsági arányokat figyelő Google Analytics pedig több millió weboldal adatait kezeli. A Google igyekszik leszögezni, hogy ezek a rendszerek egymástól függetlenül működnek, és nem köthetőek egy személyhez. Azonban ha valaki igénybe vesz egy személyes adatokat is igénylő Google szolgáltatást, például a Gmailt, mindez az információtömeg személyhez köthetővé válik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.