BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Google "merénylet" – Személyre szabott reklám

A Google eddig is felhasználta a böngészők által közölt adatokat személyre szabott reklámjaihoz. Mostantól viszont a sütiket is beveti, és a kereséseket visszamenőleg is értékeli a pontos reklám-célzás érdekében.

Ha mostanában valaki a "búvárkodás" szót írja a Google keresőablakába, majd valami mást keres, legközelebb már a "nyaralás" kifejezés jelenhet meg a személyre szabott hirdetések ablakban a keresési találatok mellett. Az eddigi módszerhez képest a különbség jelentéktelennek tűnhet, valójában nem az – írja a New York Times Gene Munster, a Piper Jaffray cég elemzőjének kutatásaira hivatkozva.

A Google eddig is mutatott személyre szóló reklámokat egy erre szolgáló külön ablakban a keresési eredmények mellett. Csakhogy korábban a rendszer a böngészők által közölt információkra hagyatkozott, vagyis arra, hogy szörfözéskor az aktuális website-ra érve e böngésző értesítést küld arról, melyik weblapot nyitotta meg előzőleg a felhasználók. Ezen információ alapján a Google egyszerűen kiválasztotta az esélyesnek tűnő reklámokat.

Úgy tűnik azonban, hogy most már a híres-hírhedt sütiket is beveti a keresőóriás a hatékony reklámozás érdekében. A sütik segítségével minden egyes számítógép azonosítható, ez pedig azt jelenti, hogy a Google gyakorlatilag a teljes keresési történetünket felhasználhatja marketingcélokra. Nick Fox, a cég termékmenedzsere korábban annyit közölt, hogy a Google valóban több keresésből származó információt vesz igénybe, de sütik bevonását nem erősítette meg. Ellentétben a lapnak nyilatkozó internetes szakértőkkel.

A felhasználói viselkedés nyomon követése állandó viták forrása az Egyesült Államokban. A Yahoo, az AOL, és a Microsoft is vásárolt erre a célra használatos technológiát, és bár rendszeresen leszögezik, hogy gondoskodnak a személyes adatok védelméről, a Szöveségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) a terület szabályozásának bevezetését fontolgatja.

A kérdés a Google viszonylatában különösen kritikus, hiszen a cég tartja kézben a keresési piac kétharmadát. A tulajdonát képező DoubleClickkel együtt a legnagyobb internetes reklámbirodalmat építette ki. Eszköztárát számos felhasználó telepíti, a Dell gépeit eleve a Google Toolbarral forgalmazzák. A látogatottsági arányokat figyelő Google Analytics pedig több millió weboldal adatait kezeli. A Google igyekszik leszögezni, hogy ezek a rendszerek egymástól függetlenül működnek, és nem köthetőek egy személyhez. Azonban ha valaki igénybe vesz egy személyes adatokat is igénylő Google szolgáltatást, például a Gmailt, mindez az információtömeg személyhez köthetővé válik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.