BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar vezérrel erősít Bulgáriában a Sláger Rádió tulajdonosa

Földes Ádámot, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatóját 2008. július 1-jével kinevezték az amerikai tulajdonos Emmis International Ltd. érdekkörébe tartozó bolgár Star FM vezérigazgatójává. A szakembert az új pozícióról és a bolgár rádiós piacról kérdeztük.

- Költözik vagy Budapestről fog irányítani?

- A családdal együtt költözöm. Az átadás-átvétel idején, két-három hétig persze még ingázni fogok Budapest és Szófia között. De utána is havonta legalább egyszer hazalátogatunk, a májusi és a szeptemberi nagy konferenciákra továbbra is mindig hazajövök, és persze mindenkivel tartom majd a kapcsolatot.

- Milyen adó a Star FM?

- Mielőtt az Emmis – tavaly év végén – megvásárolta, hírrádióként működött. Hálózatos rádió, az ország tíz legnagyobb városában – így Szófia mintegy kétmillió lakosú vonzáskörzetében – fogható, jelenleg a lakosság kb. 70 százalékát éri el. Március közepén indult az új műsorstruktúra, az adó klasszikus rockzenére állt át, elsődleges célcsoportját a 25 évnél idősebb férfiak adják.

- A Sláger bevált receptjét kell követni?

- A magyar piacon bevált receptek nem biztos, hogy alkalmazhatók. A bolgár rádiós piac inkább a tíz évvel ezelőtti hazai viszonyokra emlékeztet. Nincs egységes kutatás például, a TNS készít évente egy-két felmérést, így nem csupán a rádiót, de a piacot is építeni kell. Természetesen a struktúra felépítése szempontjából nyugodtan használható a „Sláger modell”, de nyilván ezt is a helyi viszonyokra kell szabni.

- A 2007-es magyar rádiós piacot az MRSZ 9,6, a Mediaedge: cia 13,5 milliárd forintosra becsülte. Mekkora lehet a bolgár piac?

- A piac méretéről nincs konkrét adat, hasonló a helyzet, mint a kutatás szempontjából, de talán a magyar szegmens feléről-kétharmadáról beszélhetünk. A bővülés azonban jóval dinamikusabb, két számjegyű éves szintű növekedéssel. Ehhez járul hozzá, hogy Bulgáriában – európai viszonylatban – olcsón lehet elektronikus médiumokat vásárolni, a médiaszabályozás pedig jóval megengedőbb, mint a kereszttulajdonokat erősen korlátozó magyarországi, emiatt sokkal koncentráltabb a piac. Bulgáriában az ügynökségi piac is hátrébb tart; nem jellemző, hogy a nagy, nemzetközi ügynökségek saját társasággal lennének jelen, sokkal inkább partnercégekkel dolgoznak, esetenként pedig Románián keresztül intézik ügyeiket. Maga a piac egyelőre erősen tv-központú, jobban, mint itthon, de ez valószínűleg az igen olcsó áraknak is köszönhető.

- A bolgár piacon az Emmis is komoly hadállásokat épített ki.

- A társaság a Star FM-en kívül többségi tulajdonos a főként fiatalokat célzó Freshben és az általános zenei adóként működő FM Plusban is. A három rádió célcsoportjai együtt a teljes lakosságot lefedik, az Emmis így kifejezetten kedvező pozícióban van, számos üzleti lehetőséggel, bár erős konkurenciával is.

- A lehetőség, úgy tűnik, adott – talán két év múlva már az Emmis bulgáriai country managereként számol be a tapasztalatairól?

- Igen, felvetődött ez a lehetőség a tárgyalásainkon. Ebbe az irányba mutathat az is, hogy én vagyok az első az Emmis International történetében, akit külföldiként „kiemelnek” és egy másik ország rádiójának a vezetőjévé neveznek ki, a cégcsoport rádióinak ez idáig csak helyi vagy amerikai vezetői voltak. De ne szaladjunk ennyire előre – mindez még a jövő „zenéje”, a feladat egyelőre a Star FM beindítása, felfuttatása, és jómagam is erre, illetve a piac mielőbbi megismerésére kívánok összpontosítani.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.