Horribilis összegbe kerül a budapesti 4-es metró - mondják gyakran a beruházás kritikusai, akik szerint Európában Athénon és Rómán kívül mindenhol olcsóbban épült földalatti. Prágában az idén átadott 4,6 kilométeres, három megállós szakasz megépítése például mintegy 155 milliárd forintba került.
Demszky Gábor főpolgármester szerint ez az alma és a körte összehasonlítása, a DBR Metró Projekt Igazgatóság tájékoztatása szerint a prágai metróhosszabbítás még költségesebb is volt, mint a budapesti földalatti-építés.
A cseheknél ugyanis nem épült új járműtelep, a beruházásnak nem része a metrókocsik beszerzése, valamint a felszínrendezési beruházások sem. A projekt igazgatóságnál úgy vélik, hogy a kilométerenkénti átlagárat tekintve a 4-es metrónál drágábban épült földalatti nemcsak Rómában és Athénban, de Franciaországban, Angliában, Németországban, Japánban és az USA-ban is. A budapesti négyes vonal - a költségeket tekintve - a nemzetközi középmezőnybe tartozik.
Nem csak az a baj a 4-es metróval, hogy drága, hanem az, hogy egyre drágább - hangoztatják a kritikusok. Még el sem kezdődött az alagútépítés, amikor terven felül sikerült tíz százalékkal, 1,3 milliárddal túlköltekezni a bel-budai felszínrendezésnél. Aznap, amikor elindultak a fúrópajzsok, jelentette be a főpolgármester, hogy az első szakasznak a tervezett költségkeretét 18 százalékkal, 43 milliárd forinttal lépték túl. A kivitelezők ugyanis végül drágábban vállalták a munkákat, mint ahogyan azt tervezték, az EU további tízszázalékos pénzügyi tartalékkeret elkülönítését írta elő, valamint az alapberuházáshoz hozzácsaptak egy sor felszínrendezési munkát is.
Azt, hogy pontosan menynyibe fog kerülni az építkezés, pillanatnyilag senki sem tudja megmondani: nem kötötték meg ugyanis az összes kivitelezői szerződést, és azt sem tudni, mekkora lesz az uniós támogatás. A jelenlegi durván 520 milliárdos költségterv - ami több mint a főváros egyévnyi büdzséje - a kritikusok szerint a befejezésre akár a 6-700 milliárdot is elérheti.
Sokan vitatják, hogy a Magyarország által 2013-ig a városi közösségi közlekedés fejlesztésére lehívható, 350-400 milliárd forintra becsült brüsszeli támogatás oroszlánrészét (mintegy 250 milliárdot) a metróra akarják költeni, egyetlen óriásberuházásra, az ország amúgy is leggazdagabb régióban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.