. Az orosz kormány tavaly egyszer már – köbméterenként – 15 euróra felvitte az adott tételt, ami önmagában megrendítette a finn cellulóz- és papíripari vállalkozások sorát, január 1-jétől pedig Moszkva az adott címen 50 eurót fog beszedetni. Az orosz kormányt állítólag az motiválja, hogy belföldön jöjjenek létre nagyobb érték előállítására alkalmas kapacitások.
Bár a Finnországban felhasznált rönkfának csak mintegy hatoda származik a keleti-szomszédtól, a drasztikus drágítás nyomán nyilván a finn erdőkben kitermelt mennyiség ára is megemelkedik.
Ezt pedig aligha tudja elviselni az az ágazat, amely éppen csak elkezdett kimászni egy hat éves, nyomott piaci- és árviszonyokkal, emelkedő költségekkel és gyenge kereslettel jellemzett időszakból. Megoldásként a finn kereskedelmi miniszter felvetette, hogy az országon nagy számban keresztül haladó, orosz kamionokat meg kell adóztatni, a befolyó összegből pedig a fafeldolgozó üzemeket kellene támogatni. Ez azonban – részint uniós megkötöttségek, részint kétoldalú politikai, részint gyakorlati szervezési problémák miatt – kivihetetlen.
A papírgyáraknak juttatott támogatás ugyanis uniós jogszabályokba ütközne, emellett egy kamionra vagy 800 euró összegű tranzitdíjat kellene kivetni, aminek hatására nyilván erősen csökkenne az átmenő forgalom. Az egyoldalú tranzit-díj emelés emellett az EU és Oroszország kényes kapcsolataiban is nyilván zavarokat okozna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.