BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre kevesebben vesznek új autót - Elkeseredett a lakosság Németországban

Az áprilisig tartó felfutás után májusban lassult, júniusban pedig már meredeken csökkent az új autók eladása Európában. A vásárlókat az általános gazdasági helyzet, azon belül az üzemanyagok rohamos drágulása riasztotta el, már ahol elriasztotta.

Németországban, Franciaországban, Ausztriában, Belgiumban továbbra is nőtt a kereslet néhány százalékkal, Luxemburgban és számos kelet-európai országban továbbra is kiugróan gyarapodott, de a spanyol piac több mint 30 százalékos, az ír piac több mint 48 százalékos, az olasz eladások több mint 19 százalékos hanyatlása visszavetette az európai átlagot. Júniusban 1 427 008 új autó kapott rendszámot Európában, 7,9 százalékkal kevesebb, mint tavaly júniusban.

Az első félévben 8 327 922 új autót regisztráltak, 2,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt, jelentették az európai autógyártók szövetségében (ACEA) szerdán. Az ACEA összesítésében az EU- és az EFTA-tagországok szerepelnek. Az EU régi tizenöt tagországában júniusban 1 278 263 új autót regisztráltak, 8,3 százalékkal kevesebbet, illetve az első félévben 7 511 400-at, 2,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A legerősebb piacokon is lassult a kereslet: Németországban például - miután a tavalyi áfaemelés okozta sokk elmúlt - idén áprilisban még 20 százalékkal, az első négy hónapban 7,3 százalékkal több személyautó kapott rendszámot, mint egy évvel azelőtt, de júniusban már csak 1 százalékos, az első félév átlagában 3,6 százalékos volt az éves többlet. A nagy autógyárak közül szinte mindnek csökkentek az eladásai júniusban az egy évvel korábbihoz képest Európa átlagában, kivéve a luxusgyártók közül a BMW-t.

A Suzuki európai értékesítése júniusban 10,7 százalékkal, az első félévben 6,7 százalékkal, az Audié júniusban 5,5 százalékkal, az első félévben 3,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól Közben az EU új, tíz kelet-európai tagországában júniusban 106 906 új kocsi kapott rendszámot, 3,7 százalékkal kevesebb, mint tavaly júniusban. Ezzel az első félév átlagában 4,1 százalékos volt a növekedés éves összehasonlításban, 595 348 kocsira. Áprilisban 11,3 százalékos, az első négy hónap átlagában még 13,1 százalékos volt az éves növekedés. Ebben a térségben Lettországban, Észtországban és Romániában esett vissza az értékesítés júniusban tavaly júniushoz képest, 46 százalékkal, 25,1 százalékkal, illetve 13,6 százalékkal. Magyarországon 8,2 százalékos csökkenés volt. Szlovákiában ellenben 18,2 százalékkal, Csehországban 9 százalékkal, Lengyelországban 6,9 százalékkal, Bulgáriában 5,7 százalékkal nőtt az eladott új autók száma.

Ezzel az első félévben, szintén az egy évvel azelőttihez képest, Lettországban 32,2 százalékkal, Észtországban 11,2 százalékkal, Magyarországon 2,2 százalékkal csökkent az értékesítés. A többi térségi országban nőtt, a legjobban Litvániában, 32,2 százalékkal, a legkevésbé Lengyelországban, 2,4 százalékkal. Júniusban az új EU-tagok közül a legtöbb új autó Romániában kelt el, 28 185. A második Lengyelország volt, 27 514-gyel, a harmadik Magyarország 14 860-nal. Magyarországon átlagosan minden 676-ik lakos új kocsit vett júniusban. A közvetlen szomszédságban Szlovéniában minden 324-ik lakosra jutott egy új autó - ez nagyjából megfelel a nyugat-európai átlagnak -, majd sorrendben a magyar átlag következett. Ezt követte Csehország, 754 lakosonként egy-egy új kocsival, majd Románia 789 lakosonként, Szlovákia 818 lakosonként, Lengyelország 1385 lakosonként egy-egy új autóval. A balti államokban Észtország átlaga jobb a magyarnál, a többieké messze gyengébb. Az új EU-tagok Szlovéniában a legnagyobb, Bulgáriában a legkisebb az új autók értékesítése arányosan: Bulgáriában minden 2001 lakosra jutott egy-egy új kocsi júniusban.

Hasonló volt az arányok sorrendje az első öt hónap átlagában is. Tavaly 15,959 millió új autót regisztráltak Európában, 1,1 százalékkal többet, mint 2006-ban, az Acea szerint. Az európai autópiacot egész évben nyomta a gyenge nyugat-európai kereslet, ezt a gyorsan növekvő kelet-európai piac nem tudta minden hónapban ellensúlyozni, de az év átlagában ez mégis sikerült. Az EU régi tizenöt tagországában tavaly 14,363 millió új autót vásároltak, kissé kevesebbet a 2006-os 14,37 milliónál. Egész évben Finnországban és Németországban volt a legnagyobb a visszaesés, 13,8 százalékos, illetve 9,2 százalékos. A másik nagy nyugat-európai piacon, Franciaországban mindössze 3,2 százalékos volt a növekedés tavaly 2006-hoz képest. Közben az EU új, tíz kelet-európai tagországában tavaly egész évben 1,165 millió új kocsi kelt el, 14,5 százalékkal több, mint 2006-ban.

Ebben a térségben tavaly a legtöbb új autó Romániában kelt el, 312 532 - egy lakosra számítva 0,014 -, 26,3 százalékkal több, mint 2006-ban. A második helyezett Lengyelország volt tavaly 293 319 új autóval - egy főre számítva 0,008 - , 22,9 százalékos piacbővüléssel, a harmadik Magyarország 173 025 új autóval - egy főre számítva 0,017 -, 7,8 százalékos csökkenéssel 2006-hoz képest. A negyedik helyezett Csehországban 132 542 új autó kelt el - egy főre számítva 0,013 -, 6,9 százalékkal több, mint 2006-ban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.