BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szeptembertől fordul a kocka a hipermarketekben

Az Aldi szórólapján előre elnézést kér azért, ha netán a magas kereslet miatt az első napon elfogy egy akciós termék. Az ilyen jellegű feliratok azonban nem mentesítik a kereskedőt a felelősség alól, a szabályozás pedig szeptembertől még szigorúbb lesz.

„Kérjük vegye figyelembe, hogy állandó árukészletünkkel ellentétben ezen akciós termékek csak korlátozott számban állnak rendelkezésre. Amennyiben gondos tervezésünk ellenére bizonyos termékek a nem várt magas kereslet következtében már az akció első napján elfogynak, úgy ezért kérjük szíves elnézését” – ez a felirat olvasható az Aldi akciós termékeket hirdető szórólapjain apró betűvel.

„Az ALDI Magyarország gondos tervezéssel mindig igyekszik a teljes vásárlói kereslet kielégítésére. Azonban előfordulhat, hogy mindezek ellenére egy-egy termék iránt olymértékben megnő a kereslet, hogy már az értékesítési időszak elején elfogy a rendelkezésre álló árukészlet, ezért van szükség az Ön által említett szövegrész feltüntetésére hirdetéseinkben. A pontos árukészletünkre vonatkozóan sajnos nem áll módunkban felvilágosítást adni Önnek” – válaszolt a VGO érdeklődésére az Aldi Hungary illetékese.

Az Aldival kapcsolatban érkezett már panasz, a konkrét ügyben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nem nyilatkozhat – közölte Balogh Virág, a hivatal Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. Általánosságban azonban elmondható, hogy az ilyen típusú, a készlet hiánya miatt előre elnézést kérő mondatok nem mentesítik a kereskedőt a szabályok betartása alól . A GVH évente átlagosan több mint tíz ilyen jellegű eljárást indít a hiper– és szupermarketekkel, valamint egyéb áruházláncokkal kapcsolatban. Az eljárás során a GVH azt vizsgálja, a várható kereslethez képest mekkora árukészletet szerzett be az adott áruház az akciós termékekből. Az elbírálás során figyelembe veszik a termék jellegét és többek között azt, hogy milyenek voltak az előző év,időszak vagy akció eladási adatai, szezonális termékről van-e szó, milyen a fogyasztói kereslet jellege, milyen a piac struktúrája és dinamikája, milyen az új termékek és helyettesítő termékek kínálata – tájékoztatott a szakértő.

Amennyiben eljárásra kerül sor, az áruháznak bizonyítania kell, hogy minden szükséges lépést megtett a kellő nagyságú készlet beszerzésére és hogy a meghirdetett termékek az akció kezdetekor valóban az üzletbe érkeztek. Mint arról Balogh Virág informált, minden évben szinte minden nagyobb nagyáruház-lánc megfordul a GVH vizsgálói előtt, a panaszok egy része azonban egyedi, vagyis egy-egy konkrét termék hiányát jelzi egy adott áruházban. Az áruházláncok hatalmas forgalmát figyelembe véve évente akár tíz-húsz panasz is elenyésző számnak tekinthető. A Versenyhivatal az esetleges szankció kiszabásakor arra keresi a választ, egyedi, egyszeri hiba okozta-e a problémát vagy az áruház általános gyakorlatának része az akciós termékek hiánya. A GVH általában csak ez utóbbi esetben szab ki bírságot, amelynek maximális értéke az ügyfél előző évi nettó árbevételének tíz százaléka. Több üzletlánc kapott már milliós büntetést ilyen típusú szabálysértés miatt az elmúlt években.

Balogh Virág hozzátette: ezen a területen javulás tapasztalható, szeptember elsejétől azonban várhatóan még erősebben csökken majd a visszaélések száma. Ekkor lép hatályba ugyanis a vonatkozó Európai Uniós irányelvnek megfelelő magyar jogszabály, amely a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szól. Az új szabályozás egyes esetekben a tisztességtelen gyakorlat meglétét minden körülmény között kimondja, az ilyen gyakorlatok egyik válfajaként éppen a fenti, úgy nevezett becsalogató reklámot jelölve meg. Ősztől a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH együttesen jár el az ilyen típusú ügyekben. Előbbi a versenyt nem érintő kérdéseket, utóbb a versenyfolyamatokat érdemben érintő ügyeket vizsgálja meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.