Ilyen tisztességtelen szerződési feltétellel gyakran találkozhatunk az ún. blanketta szerződésekben, amikor egy szolgáltató, bank vagy biztosító - a szerződésre jellemző - kétoldalú megállapodás helyett, egyedül határozza meg a szerződés feltételeit. Tisztességtelen szerződési feltétel például, ha a szerződés fogyasztó általi megszüntetését kizárják, vagy ha más törvényben meghatározott jogának gyakorlásában akadályozzák.
Szabályba ütközik például, ha az eladó egy elektronikus háztartási berendezés késedelmes szállításáért nem vállalja a felelősséget, illetve kimondja, hogy a forgalmazó vállalat nem vonható felelősségre azokért a károkért, melyeket a termék rejtett hibái okoznak.
Ha a fogyasztó ilyen feltételeket olvas bármilyen termékkel kapcsolatban, azok nem érvényesek.
Vonatkozó jogszabály: 93/13/EGK irányelv a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről (EUR-Lex CELEX szám: 31993L0013)A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének álláspontja szerint jogszabálysértő, ha a kereskedő az autóra nyújtott jótállást feltételekhez köti. A jelenlegi gyakorlat szerint újonnan vásárolt autók esetén a fogyasztók csak akkor érvényesíthetik a jótállásból eredő jogaikat, ha eleget tesznek a márkakereskedések által előírt feltételeknek, így saját költségükre a személygépkocsit meghatározott kilométerenként vagy időszakonként ellenőrzésre viszik az arra kijelölt márkaszervizekbe. Ez a fogyasztóknak - a működtetési költségeken felül - több tízezer forintos többletköltséget jelent akkor is, ha nem használják az autót. Amennyiben a feltételeket nem teljesítik, akkor az a jótállás elvesztésével is járhat. A FEOSZ ezen tisztességtelen szerződési feltétel megszüntetése érdekében megkereste a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét, amely azonban jogszerűnek tartja a fogyasztókra hárított díj kifizetését. Így a FEOSZ közérdekű keresetet indít - a jogszabálysértő gyakorlatot folytató egyik márkaképviselet - a Honda Hungary Kft. ellen." írja július 21-én kelt közleményében a szervezet.
A közérdekű kereset benyújtását az indokolta, hogy a probléma a fogyasztók széles körét érinti – tájékoztatott Kovács Krisztina, a FEOSZ sajtószóvivője. Ha az eljárás során számukra kedvező döntés születik, az érintett autósok nagyobb eséllyel fordulhatnak a bírósághoz a költségek visszatérítése céljából. Azonban a tulajdonosoknak ebben az esetben is egyénileg kellene eljárást indítaniuk, a közérdekű keresetben születő ítélet nem jelent automatikus visszatérítést. Kovács Krisztina esélyt lát a Szövetség és az érintett felek közti megállapodásra.
A jótállással kapcsolatos kérdések a gyártó kompetenciájához tartoznak, a feltételeket nem a kereskedők szabják meg – szögezte le Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezetének elnöke. Az autókban található forgó-kopó alkatrészek nem tartoznak a jótállás körébe és ezzel a vásárlóknak is tisztában vannak. Az európai gyakorlatnak megfelelően a gépjármű-tulajdonosoknak eleget kell tenniük a garanciális feltételek szerint előírt szervizelési kötelezettségüknek, máskülönben a garancia megszűnik. A gyártók az adott alkatrész vagy alkotórésznek megfelelően a megtett kilométerek száma vagy a vásárlás óta eltelt idő alapján határozzák meg a kötelező csere idejét. A kenőanyagok esetében az időtényező számít, mivel ezek elhasználódása az autó használata nélkül is bekövetkezik. A forgó-kopó alkatrészek élettartamát a megtett út szerint határozzák meg. Gablini Gábor hozzátette: a FEOSZ úgy jelenti ki erről a gyakorlatról, hogy jogszabálysértő, hogy ezt nem tudja bírósági ítélettel alátámasztani.
Véleményét osztja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke is. Győző Gábor szerint az autó speciális termék, a rendszeres ellenőrzés a tulajdonos érdeke, hiszen ezzel megelőzhetőek az alkatrészek kopása miatt kialakuló veszélyhelyzetek. Hozzátette: ezekkel a költségekkel a tulajdonosnak a vásárlás előtt tisztában kell lennie, ezeket ugyanis a gyártó előzőleg megállapítja.
A garanciális javítással kapcsolatban az egyik probléma az, hogy a gyártó az alkatrészeket jóval magasabb áron adja el a tulajdonosnak, mint a márkafüggetlen kereskedők vagy szervizek. A kötelező felülvizsgálatok során számos visszaélés fordul elő – tájékoztatta a VGO-t egy Budapesten működő független szerviz. Az autótulajdonosok a márkaszervizekben nem lehetnek jelen az autó szerelésének ideje alatt, így nem láthatják, milyen alkatrészeket építenek be. Ebből következően a márkaszervizek gyakran utángyártott alkatrészekkel cserélik ki az eredetieket, azokat pedig gyári áron számoljál el. Minden felülvizsgálat során olajat és olajszűrőt kell cserélni a garanciális autókban. A márkaszervizek azonban gyakran csak leszívják az olajat, a szűrőt pedig nem cserélik ki. Mivel az új típusoknál az alkatrészeket szinte teljesen beépítik, szétszerelés nélkül szinte lehetetlen megállapítani, pontosan mi is történt odabent.
Ha valaki úgy dönt, hogy utánajár ennek, a jótállást kockáztatja, hiszen ennek feltétele, hogy csak a márkaszerviz nyúlhat az autóhoz. Míg VGO által megkérdezett független szerviz nettó ötezer forintot kér el a felülvizsgálat munkadíjaként, addig ugyanezért a márkaszervizek nyolc-tizenkétezer forintot fizettetnek ki. Ezeknek a tényezőknek köszönhető, hogy informátorunk olyan autótulajdonossal is találkozott, aki a rossz tapasztalatai miatt inkább lemondott a jótállásról, hogy az általa választott szervizre bízhassa kocsiját.
"A jótállással rendelkező autók tulajdonosai tehát kiszolgáltatottak a márkaszervizeknek, a szakértő szerint azonban néhány dolgot tehetnek a visszaélések csökkentése érdekében. Alapvető, hogy a kicserélt alkatrészek a tulajdonost illetik, tanácsos ezért a javítás után visszakérni, mivel így részben ellenőrizhetőek a számlán szereplő tételek. Az olajszűrő viszonylag hozzáférhető helyen van, érdemes tehát megnézni, látszanak-e kulcs nyomok a szűrőházon, ez bizonyítja ugyanis a szűrőcserét. A felülvizsgálat után a nívópálcán lévő olajnak újnak vagyis világos színűnek kell lennie. A féktárcsa felszíne elárulja, mennyit használták már. Minél többet fut az autó, annál érdesebb lesz a tárcsa felszíne, és "vállasabb" a széle, a felülvizsgálat után tehát a féktárcsának simának kell lennie. A szervizvezető hozzátette: a gyártók akár tizenkét éves átrozsdásodási garanciát is vállalhatnak az új autók karosszériákra.
Fontos tudni, hogy a karosszériák gyártása robotokkal, speciális körülmények között történik, amelyek nem biztosíthatóak egy márkaszervizben, ennél fogva a javított karosszériaelem bizonyosan hamarabb rozsdásodik majd, mint az eredeti. A fényezéssel is foglalkozó szervizekben egy speciális készülékkel mérhető a fényezés vastagsága, így kiderülhet, újrafényezték-e eladás előtt az autót. Erre azért lehet szükség, mert a szállítás során az autók sérülhetnek, ezeket az értékcsökkent darabokat a gyártók adott esetben hibátlan új áruként adják el. Az ilyen problémákra csak az jelenthetne megoldást, ha a jövendő tulajdonos jelen lehetne az autó kicsomagolásakor.
Ilyen tisztességtelen szerződési feltétellel gyakran találkozhatunk az ún. blanketta szerződésekben, amikor egy szolgáltató, bank vagy biztosító - a szerződésre jellemző - kétoldalú megállapodás helyett, egyedül határozza meg a szerződés feltételeit. Tisztességtelen szerződési feltétel például, ha a szerződés fogyasztó általi megszüntetését kizárják, vagy ha más törvényben meghatározott jogának gyakorlásában akadályozzák.
Szabályba ütközik például, ha az eladó egy elektronikus háztartási berendezés késedelmes szállításáért nem vállalja a felelősséget, illetve kimondja, hogy a forgalmazó vállalat nem vonható felelősségre azokért a károkért, melyeket a termék rejtett hibái okoznak.
Ha a fogyasztó ilyen feltételeket olvas bármilyen termékkel kapcsolatban, azok nem érvényesek.
Vonatkozó jogszabály: 93/13/EGK irányelv a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről (EUR-Lex CELEX szám: 31993L0013) Gablini Gábor Győző Gábor -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.