BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

50 MILLIÁRD dollárt kérnek az USA autógyártói

A Chrysler, a Ford, a General Motors, valamint az amerikai autóalkatrészgyártók 50 milliárd dolláros hitelt kérnek a kormánytól, hogy legyen elég tőkéjük új, kisfogyasztású járművek tervezésére és gyártására. (A magyar médiában megjelent hírekben - nyilvánvaló tévedésből kifolyólag - 25 millió (!!!) dolláros tétel szerepel.)

Amint a Bloomberg hírügynökség megjegyzi, ez éppen kétszerese, annak a 25 milliárd dollárnak, amit az iparág eredetileg kért. A jövő év akár élet-halál kérdése is lehet az amerikai autóipar számára, és az elmúlt hetekben már arról is cikkeztek, lesz-e detroiti túlélője a technológiai háborúnak. Az amerikaiak ugyanis soha ilyen mértékben nem fordultak az ázsiai márkák felé mint idén, és a detroiti Nagy Hármas leginkább a személyautóként használt nagyméretű platós pickupok és az ötméteres aszfaltterepjárók forgalmán bukott. A Standard & Poor''s a múlt héten közzé tett piacelemzése szerint az ilyen járművekből az idén csupán 14,2 millió kelhet el a tavalyi 16,1 milliót követően, és a proognózis szerint jövőre folytatódni fog a tendencia.

Ezért mindhárom cég az ilyen kocsikat készítő üzemei egy részének bezárásáról, illetve azokban kiskocsik gyártásának beinditásáról tájékoztatta a sajtót. Ez azonban igen tőkeigényes, még akkor is, ha - mint például a Ford az európai Fiestát - egy már piacon lévő modell gyártását telepítenék át az óceánon.

Az ilyen tervek jelentős beruházást igényelnek, ugyanakkor a piacon korlátozottak a tőkéhez jutás lehetőségei - nyilatkozta Greg Martin, a GM szóvivője, hozzáfűzve: a program olyan pénzt jelentene, amivel Detroit átalakíthatná, és versenyképessé tehetné gyrtmánypalettáját. Ezzel persze munkahelyek ezreit is meg lehetne menteni.

A Ford szóvivője, Mike Moran viszont nem kommentálta az iparági híreket, pontosabban arról az összegről nem kívánt nyilatkozni, ami eredetileg kért és már jóváhagyott 25 milliárd dollár fölött lenne. 

Ám a termelés átstrukturálása sem csodaszer, hiszen az amerikai márkák együttesen 17,1 százalékkal kevesebb, összesen 3,583 millió személygépkocsit adtak el június végéig, s a legfrissebb piacelemzés szerint júliusban és augusztusban tovább folytatódott a mélyrepülés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.