A termelők és a feldolgozók szerint leginkább e két élelmiszer-hálózatra jellemző, hogy olcsó importtal lenyomja a belföldi tejtermékárakat. Az elnökhelyettes elmondta: az egyeztetések hét-tíz nap múlva folytatódnak, de további részleteket nem kívánt közölni. Mint ismert, a TT már korábban demonstrációkat helyezett kilátásba a Tesco és az Auchan telephelyeinél, ha az üzletláncok nem változtatnak piaci magatartásukon (VG, július 24.).
Az elnökhelyettes tájékoztatása szerint a terméktanács nem tett le tiltakozási szándékáról, de egyelőre sem a konkrét időpontot, sem az esetleges megmozdulások formáját nem határozta meg. Nyilvánvaló, hogy a demonstrációk megszervezése függ a kereskedelmi tárgyalások eredményétől is – tették hozzá ágazati szakértők.
Korábbi nyilatkozatok szerint a gazdálkodók azért elégedetlenek, mert a tejfelvásárlási árak az év eleje óta esnek. Az állattartók a kedvezőtlen változásokért a kereskedelmi láncokat (is) okolják, mert szerintük az üzlethálózatok – az olcsó import mellett – visszatérítésekkel és egyéb hátrányos fizetési kötelezettségekkel sújtják a beszállítókat. Ezért a TT elsősorban a kereskedelmi terhek csökkentését és a magyar tejtermékforgalom bővítését akarja elérni. Többek között arra kívánja rávenni a kereskedelmi hálózatokat, hogy az itthoni és a külföldi termékek arányát a mai 70-30 százalékról 80-20-ra növeljék. Ez a sokszor kifogásolható minőségűnek tartott import visszaszorítását jelentené.
A piaci viszonyok alapvetően nem változtak az utóbbi időszakban, a literenkénti tejfelvásárlási árak továbbra is 80 forint körül mozognak – tudtuk meg. A mai átvételi árak mellett – állítja a terméktanács – a gazdálkodók egy része már veszteséges, a 8,10 forintos kilónkénti uniós kvótatámogatás ellenére is. A 80 forintos jelenlegi átvételi árak csaknem 20 forinttal alacsonyabbak az év eleji szintnél, miközben az önköltség – elsősorban a takarmánydrágulás miatt – megközelíti a 90 forintot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.