BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autós gyerekülések - biztonság már tízezer forintért is

A Nemzeti Közlekedési Hatóság a napokban országszerte ellenőrzi, hogy valóban kivonták-e a forgalomból a régi típusú autós gyereküléseket. A régi, ECE R44/01-es és 02-es szabványú üléseket január elsejéig kell lecserélnünk. A választék óriási, a VGO segít a megfelelő ülés kiválasztásában.

Elsősorban nem a szankcionálás, hanem a figyelemfelkeltés a lényege annak az országos ellenőrzési sorozatnak, amelynek keretében a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a szaküzletek, autókereskedők kínálatát vizsgálja.

Az autós gyerekülésekre vonatkozó Európai Uniós irányelv szerint már nem forgalmazhatóak a régi, 01-es és 02-es szabványnak megfelelően tesztelt termékek. Január elsejétől a családoknak is ki kell dobniuk az ide tartozó, ajándékba kapott vagy örökölt darabokat – mondta el Polcz Kornélia, az NKH Kommunikációs és Nemzetközi Főosztályának vezetője. A változtatást az indokolja, hogy az autógyártás és a technológia fejlődésével eddig nem ismert veszélyforrások is kiküszöbölhetőek.

A KRESZ főszabálya szerint a három évnél fiatalabb és/vagy 150 cm-nél alacsonyabb gyerekek csak gyerekülésben utazhatnak autóval. A három évesnél idősebb és 135 cm-nél magasabb gyerekek biztonsági ülés nélkül is utazhatnak a hátsó ülésen, ha az autó biztonsági övével megfelelően rögzíthetőek.

A megfelelő gyerekülést a gyerek súlyához igazodva kell kiválasztani. Az újszülöttek autós szállításakor alapvetően három lehetőség közül választhatunk. 0-10 kg súlyú babáknak kaphatóak olyan speciális mózeskosarak, amelyek egyúttal autóba is rögzíthetőek. Ezek a kocsi saját biztonsági övével kapcsolhatóak a menetirányra merőlegesen a hátsó ülésre. A másik lehetőség a 0-13 kg között használható, autóba szerelhető hordozó, amelyet a menetiránnyal ellentétesen kell a biztonsági övvel rögzíteni.

A Travel System rendszerre felkészített hordozók praktikus megoldást jelentenek, mivel egyszerre három funkciót is betöltenek. A megfelelő vázra rögzítve babakocsiként használhatóak vagy szükség szerint levéve kézi hordozóvá válnak és egyúttal az autóba is beszerelhetőek. Így az esetleg alvó baba úgy vehető ki az autóból és tolható tovább a babakocsiban, hogy közben fel sem ébred. 0-18 kg-os babáknak vásárolható biztonsági gyermekülés is, melyet 10 kg-ig menetiránnyal ellentétesen, 10-18 kg között menetiránnyal megegyezően kell a gépjármű hátsó ülésére bekötni.

Kapható olyan gyerekülés, amely 9-18 kg között (kb. 8 hónapostól 4 éves korig), majd ezt követően 15-36 kg között (kb. 3 évestől 12 éves korig) szolgálja ki a gyereket. A 9-18 kg-os súlyhoz tervezett ülések mindegyike belső, ötpontos övrendszerrel rendelkezik, és központi övfeszítő segíti a gyerek megfelelő bekötését.

A 15-36 kg-os kategóriás biztonsági ülésben a gyermek rögzítését már az autó saját biztonsági öve nyújtja, melynek bekötésére ügyelni kell. A váll fölött egy cm-rel fusson az öv, a medencerésznél pedig kerülje el a hasat és a lehető legfeszesebb legyen. Kaphatóak hosszú idejű használatra tervezett, több súlycsoport-kategóriát magába foglaló gyermekülések is (9-36 kg-ig, kb. 8 hónapostól 12 éves korig használhatóak). Amikor a gyermek magassága indokolja, vagyis fejének középvonala túllóg az ülés háttámláján, ülésmagasítóvá szedhető szét.

A különböző súlycsoportokon belül nagy az árak közötti eltérés: a biztonsági szabványoknak teljesen megfelelő gyerekülés már tízezer forint alatt is kapható, de vásárolhatunk extra kényelmes, számtalan funkcióval rendelkező, márkás ülést akár nyolcvanezer forintért is.

Néhány szempontot mindenképpen érdemes figyelembe venni. Nem minden ülés rögzíthető be minden autóba. Biztonsági gyermekülést ajánlott szakáruházban vásárolni, a szakértő segítség mellett lehetőség van arra, hogy a vásárlás előtt az ülést a tulajdonos bepróbálja az autóba. A gyerekülés első ülésre, menetiránynak háttal történő beszerelésekor a légzsákot ki kell kapcsolni.

Ma már a legtöbb autót isofix rendszerrel gyártják. Az isofix rögzítés lényege, hogy a gyerekülés nem a gépjármű hárompontos biztonsági övével az autó üléséhez, hanem két adapter segítségével közvetlenül a karosszériához rögzül. A rögzítés így erősebb, ráadásul az ülés beszerelése is könnyebb, mivel csak a két speciálisan kiképzett csatlakozóba kell beilleszteni a gyerekülés megfelelő elemeit. Ugyanakkor ha egy másik, isofix nélküli autóban is szeretnénk használni az ülést, azt hagyományos módon is lehet rögzíteni.

Sebesség és tömeg ütközésnél

Egy ötven km/h-nál bekövetkező ütközés esetén egy átlagos felnőtt tömege 1 875 kilogrammként jelentkezik. Egy tíz év körüli gyerek tömege ugyanilyen sebesség mellett 1 000 kilogramm. Az autóban elhelyezett kisebb tárgyak is súlyos veszélyt jelenthetnek egy baleset során. Egy üvegpalack vagy egy autós térkép például 32 kg-os tömeget képvisel, de egy CD lemez is 5 kilogrammossá változik 50 km/h-nál.

A leggyakrabban előforduló, oldalirányú ütközés során a védelem szempontjából legfontosabb pontok: a fej, a váll és a csípő. A gyermekülésekben ülésszűkítő-betét, állítható fejtámla, karfa, vállvédő szárnyak biztosítják ezeknek a területeknek a védelmét. Kapható olyan ülés is, amelynek speciális, dönthető fejtámlája megakadályozza, hogy az alvó gyerek feje előrebukjon, és ütközésnél hátraránduljon. Vásárláskor  érdemes odafigyelni arra, hogy ezeken a pontokon az ülés megfelelő biztonságot nyújtson.

Köszönet a Brendon babaáruházaknak a képekért és a szakmai segítségért!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.