BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kelendő a jövőre már Szolnokon készülő szupervonat - Képek!

A Magyarországon is futó, 2009-től Szolnokon is gyártott Flirt már a 10. országban áll forgalomba.

A Stadler Rail Group (Stadler) 50 darab FLIRT villamos motorvonat gyártására és szállítására kapott megbízást a Norvég Nemzeti Vasúttársaságtól (NSB), további 100 motorvonatra vonatkozó opcióval. A megrendelés értéke 640 millió svájci frank, amely mintegy 90 milliárd forintnak felel meg. Ezzel a megrendeléssel Norvégia már a 10. ország, amely az elővárosi közlekedés fejlesztése érdekében a Magyarországon is üzemelő, 2009-től Szolnokon is gyártott FLIRT típusú motorvonatokat állítja forgalomba, így az értékesített FLIRT-ök száma eléri a 463-at. A Stadler a megbízást a bussnangi gyárában teljesíti, míg a Szolnokon felépülő magyarországi üzem a Csoport további megrendeléseinek teljesítésében vesz majd részt.
 
A megrendelt járművekből 26 FLIRT-öt az NSB Oslo elővárosi közlekedésének „hosszú helyiérdekű” vonalain állít majd forgalomba, ezeket a Stadler 2013-ig szállítja le a vasúttársaságnak. A további 24 darab motorvonat Dél-Norvégia területén Bergenig bezárólag közepes távolságú járatként üzemel majd. A járműveket a Stadler úgy alakítja ki, hogy megfeleljenek a norvégi téli időjárás által támasztott zord körülményeknek is.


 
Az NSB által megrendelt járművek alapja a vasútforgalomban már bizonyított FLIRT motorvonat, amelyet néhány területen továbbfejlesztett a Stadler. Az NSB-nek szállítandó ötrészes vonatok a négyrészes FLIRT-öknél megszokott kettő helyett három meghajtással rendelkeznek majd. A jármű szélessége 3.200 mm lesz, így a nagyobb kocsiszekrénynek köszönhetően, az Oslo régióban közlekedő 26 motorvonat, 3+2-es elrendezéssel, 296 ülőhellyel rendelkezik majd. A „rövid regionális” rendeltetésű további 24 FLIRT vonat 2+2-es elrendezéssel 231 ülőhelyet biztosít, amelyből 42 első osztályú lesz. Hasonlóan a legtöbb FLIRT vonathoz, az NSB által rendelt járművek végsebessége 160 km/h lesz, ugyanakkor a tervezés lehetővé teszi, hogy a vonatok minimális módosításokkal a 200 km/h végsebességet is elérjék.
 
A közelmúltban elnyert, 50 darab DOSTO emeletes motorvonatra vonatkozó, SBB (Svájci Szövetségi Vasúttársaság) megbízással együtt a jelenlegi megrendelés jelentősen hozzájárul a Stadler Csoport gyártókapacitásának előnyös, hosszú távú kihasználásához. A Stadler altenrheini gyára az emeletes motorvonatok kompetencia központjaként működik tovább. Az NSB megbízását a Stadler a bussnangi gyárában teljesíti, amely az elmúlt évek során a FLIRT vonatok kompetencia központjává vált. A Stadler a svájci Oberwinterthur-ban egy új forgóváz kompetencia központot is létrehoz, amely éves szinten 600 forgóváz legyártására lesz képes. A kapacitás igény esetén 1.000 darab forgóvázra emelhető.
 
A Stadler Szolnokon felépülő magyarországi gyára a Csoport további megrendeléseinek teljesítésében vesz majd részt. A jelenlegi tervek szerint a magyarországi gyártás előreláthatólag 2008 végén indulhat el. További fejlesztések mellett teljes kapacitás esetén az üzem egy év alatt legalább 200 alumínium kocsitest előállítását végzi majd el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.