BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem elég vonzó az internet

A drasztikus árcsökkenés miatt már nem a drágaság a legnagyobb gátja az internet gyorsabb hazai terjedésének, hanem a motivációhiány. A világháló ugyanis egyelőre sokak számára nem kínál eléggé vonzó tartalmat – derül ki a manager magazin körképéből, amiből a VGO készített összefoglalót.

Az elmúlt években a világhálóhoz hozzáférők számában tapasztalható gyors növekedés ellenére – 2006 júniusa óta duplájára, több mint 1,4 millióra nőtt a széles sávú netre előfizetők tábora – még mindig több millió otthonba nem jutott el a web.

Árcsökkenés

A szakértők szerint ennek egyre kevésbé az ár az oka. A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) adatai alapján két év alatt 40 százalékkal csökkent a legnépszerűbb, másodpercenként 1 megabit letöltési sebességű ADSL-internetes kapcsolatok előfizetési díja. Míg 2005 első felében az 1 Mbit/s-es, forgalomtól független hozzáférések havonta átlagosan nettó 6247 forintba kerültek, addig a múlt év végén már csak átlagosan 3749-et kellett fizetniük egy ilyen típusú netkapcsolatért a felhasználóknak. Az árerózió azóta sem állt meg, jelenleg a legnépszerűbb hozzáférések havi díja 3000 forint körül van.

Tartalomhiány

A webkapcsolatok gyorsabb hazai terjedésének a legnagyobb akadályát napjainkban a motivációhiány jelenti, vagyis az internet egyelőre sokak számára nem kínál eléggé vonzó tartalmat. Ezen a helyzeten igyekszik változtatni a tavaly októberben, Tihanyban megrendezett Internet Hungary konferencián meghirdetett Netrekész program; ennek célja, hogy összefogja azokat a kezdeményezéseket, amelyek segíthetnek a motivációhiány leküzdésében.

A programra az induláskor több mint félmilliárd forint állt rendelkezésre, ennek felét a magánszféra, felét pedig az állam adta. A költségvetési forintokra magyar civilszervezetek pályázhatnak, míg a kezdeményezést támogató húsz cég által felajánlott összeget a program népszerűsítésére fordítják. A feladat nem kicsi, hiszen a felmérések szerint Magyarország felnőtt lakosságának 57 százaléka, azaz minden második felnőtt digitálisan még írástudatlan.

Lemaradások

Ráadásul gyorsan kellene lépni, mivel a versenyképesség szempontjából rendkívül fontosnak számító internetpenetráció vonatkozásában egyelőre nem sikerült megközelítenünk még az európai uniós átlagot sem. Magyarország a múlt év végén mindössze 8 tagországot előzött meg a vezetékes széles sávú internet elterjedtségét tekintve, igaz, a régióban csak Szlovéniának és Csehországnak jobbak a mutatói – derül ki az Európai Bizottság által az európai távközlési piac tavalyi évéről készített jelentésből.

Annak ellenére, hogy az utóbbi esztendőkben viszonylag gyorsan bővült a gyors webkapcsolathoz hozzáférő hazai felhasználók száma, nálunk 2007 végén száz főre 14,2 széles sávú netelőfizetés jutott; ez még mindig jóval elmarad az unió 20 százalékos átlagától.

Biztató ugyanakkor, hogy a különbség csökken, és Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság elnöke szerint elképzelhető, hogy középtávon sikerül behoznunk a lemaradásunkat. Az előfizetések száma az EU-ban 23,7, míg Magyarországon 43,3 százalékkal nőtt tavaly 2006-hoz viszonyítva.

Gyors növekedés

Mielőtt azonban úrrá lenne rajtunk a hurráoptimizmus a kétmillióhoz közelítő webelőfizetés miatt, és azt gondolnánk, minden rendben van, nem árt megjegyezni, hogy a viszonylag gyors bővülés elsősorban a vezeték nélküli szolgáltatások elterjedésének volt köszönhető. A múlt év végén már több mint 434 ezer mobilnet-előfizetést tartottak számon, ez 2006-hoz viszonyítva közel 73 százalékos bővülést jelent. Ez a növekedési ütem több mint duplája a vezetékes széles sávra való előfizetések esetében mértnek.

Mobilon

Az Európai Bizottság jelentésének Magyarországgal foglalkozó része megemlíti azt a folyamatot, hogy a telefonvonali kapcsolatok száma már jóval lassabban nő, mint akár két éve, és jelenleg a kábelnet jelenti a vezetékes internetezés húzóerejét. Ennek hátterében az áll, hogy a 2005-ben és 2006-ban 57, illetve 66 százalékos fejlődést elérő ADSL-piac elsősorban annak köszönhetően nőtt, hogy a kapcsolt vonali (modemes) vagy ISDN-kapcsolatot használók a szolgáltatók akcióit kihasználva tömegesen váltottak a gyorsabb hozzáférésre. A múlt évre azonban szinte teljesen elfogyott ez a réteg – mindössze 63 ezer modemes és ISDN-előfizetés volt 2007 végén –, így megszűnt az utánpótlás, új csoportokat ugyanakkor nem sikerült megszólítaniuk a vezetékes telefonszolgáltatóknak.

Ha nem sikerül ezen változtatni, könnyen előfordulhat, hogy az idén már egyenrangú vetélytársukká válik a mobilinternet, amely a mobilcégek fejlesztéseinek köszönhetően lassan már az ország egész területén elérhető lesz. Emellett a noteszgépek iránti növekvő kereslet is jótékony hatással van a mobilnet terjedésére, ezt persze a szolgáltatók akciókkal is megtámogatják.

Kábelnyereség

Hogy mi várható még az idén? Egyre inkább úgy tűnik, a mobilinternet lesz az igazi sláger, s szinte teljesen eltűnnek a modemes és ISDN-kapcsolatok. Ha a telefoncégeknek nem sikerül új csoportokat megnyerniük, részesedésük tovább csökkenhet, ennek igazi nyertesei a kábelszolgáltatók lehetnek. Ebben az évben egyébként az elmúlt esztendőkhöz képest kisebb mértékű fejlődésre számítanak a vezetékes széles sávú internet piacának a szereplői, bár a legnagyobbak valamennyien az előfizetők számának a piaci átlag feletti bővülését várják.

Az utóbbi években megfigyelhető viszonylag gyors árcsökkenés is megtorpan, a szolgáltatók más formában próbálnak majd kedvezményeket nyújtani az előfizetőknek, valamint egyre nagyobb figyelmet fordítanak a jelenlegi ügyfelek elégedettségének növelésére. A hangsúly az ügyfelek szerzéséről áthelyeződik a megtartásukra, nagyobb szerep jut a lojalitás erősítésének.

A cikk teljes terjedelemben a manager magazin július-augusztusi számában olvasható.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.