A vitorlázás mindig is drága, "úri sport" volt, néhány millió rámegy évente, pedig a Balatonon az egyesületi tagság nagyjából fedezi a versenyek nevezési díját és a kikőtői tárolást is. A vitorlázás előnye, hogy - akárcsak a teniszt vagy a golfot - nem kell okvetlenül gyerek- vagy tinédzserkorban kezdeni, persze nem hátrány, ha valaki már az édesapjával is hajózott.
Sok pénz Hajózni jó, hajózni kell, egy bizonyos társadalmi státusnál pedig szinte kötelező. A drágább luxusjachtok, amelyek már mindenféle igényeket kielégítenek, 10-40 millió forinttól kezdődnek, de a Balatonon úsznak olyanok is, amelyeknek az ára legalább százmillió forint körüli. A vitorlázók zöme nem tud ennyi pénzt kiadni, de hozzáértők szerint nem is kell, hogy valaki ennyit költsön erre a sportra. Egy hajót többen is használhatnak, a fiatalok sportolási lehetőségeit a szülők, a klubok és a szövetség is támogatja. Persze a menedzserekre nem ez a jellemző.
Tenger hiányában a hajózás kevésbé épült be a mindennapjainkba, ennek ellenére a hozzánk hasonló adottságú országokhoz képest – mint Ausztria, Csehország, Svájc – a hazai vitorlásélet meglehetősen gazdag. Ez a véleménye Straub Eleknek, a Magyar Vitorlás szövetség (MVSZ) elnökének. Ma mintegy négyezer az igazolt versenyző van, mi több, számuk – egyenes arányban a hajókkal – minden évben 20-30 százalékkal emelkedik. Straub Elek szerint vonzó sportról van szó, s az előző évek jelentős fejlesztéseinek köszönhetően pedig jó minőségű szolgáltatások érhetők el a hazai kikötőkben. Ráadásul egyre többen engedhetik meg maguknak, hogy az amúgy nem olcsó sport szerelmeseivé váljanak.
Egyre több az olyan nagyszabású rendezvény, amelyen akár négy-ötszáz hajó is elindul, ilyen például a híres balatoni Kékszalag. A Magyar Nagyhajós Tengeri Bajnokságot az Adrián rendezte meg az MVSZ, ahol megközelítőleg hatvan magyar hajó indult. Ilyen nagy sporteseményeket kevés sportágban rendeznek, s mindezt annak ellenére, hogy a vitorlázás jelentős idő- és anyagi ráfordítást jelent – hangsúlyozza az elnök.
Straub Elek balatonfüredi születésűként személyes indítékokban látja a vitorlázáshoz való vonzódását. Úgy véli, ez a sport nagyon közel viszi az embert a természethez, talán az egyik legideálisabb állapot, amikor a föld elemei – a víz, a napsütés, a szél – tökéletes harmóniában áll. Ugyanakkor egy vitorlázóra sok-sok kihívás is vár, ha vihar esetén a természeti elemekkel kell megküzdenie.
Kevés pénz Az az álítás, miszerint a vitorlássportot csak a tehetősebbek engedhetik meg maguknak, egyszerűen tévhit - vallja Wossala György, az általa Balatonalmádiban nyitott - a Ramada-lánchoz tartozó - hotel tulajdonosa, aki egyben az Európai Vitorlásszövetség elnöke. A tehetséges vitorlázóknak az egyesületek gyakran hajót is biztosítanak - hangsúlyozza.
Tramontana A balatoni vitorlássport legsikeresebb sporthajója a még ma is futó Tramontana. Az 1905-ben épült vitorlás a 20. században nyolcszor – legutoljára 1989-ben – nyerte meg a Balaton leghíresebb versenyét, a Kékszalagot – hangsúlyozza Wonke Péter, a hajó legénységének egyik tagja. A Tramontana a világon ismert legöregebb 8-R jacht típusú hajó, amely mind a mai napig korhűen őrzi eredeti állapotát. Ez a modell ahhoz az 1924–1936 közötti olimpiai hajóosztályhoz tartozik, amelyből – a Tramontanához hasonló, korhű állapotban fennmaradt – csak néhányat tartanak nyilván világszerte. A Tramontanát a Királyi Magyar Yacht Club tervezte, s az első világháborút követően, 1925-ben a pulai kikötőből került a Balatonra. „A Tramontanán vitorlázni gyönyörű, hiszen a kormányos és a legénység egybehangzó és elfogulatlan értékelése szerint a Tramontana a Balaton legcsodálatosabb hajója” – írja le a hajó különlegességét Wonke Péter. „Ez a hajó a tó második legöregebb vitorlása, ezért 1998-ban néhány elkötelezett a megmentésére Tramontana Vitorlás Alapítvány néven közhasznú szervezetet hozott létre, amely 2005-ben hozzálátott a felújításhoz, ennek teljes költségvetése a vitorlákkal együtt körülbelül 40 millió forint.”
A legöregebb, ma is működő vitorlás a Balatonon az 1886-ban épült, műemléki védettség alatt álló Kishamis. A hajót Michael Ratsay tervei szerint készítették a balatonfüredi hajógyárban a Széchenyi család megrendelésére.
Tengeri vitorlák A balatoni vitorlázás mellett az elmúlt években dinamikusan fejlődtek az Adria horvátországi partvidéke által nyújtott sportolási lehetőségek. Az autópályák kiépülésével a kikötők megközelítése egyre egyszerűbb, habár a tavi hajózás szerelmesei állítják: a széljárás kiszámíthatatlansága miatt a Balaton a tengeri vitorlázásban utánozhatatlan. Az adriai vitorlásélet egyik fő szervezője a Magyar Adria Yacht Club (MAY Club). A 2002-ben, a magyar piac vitorlás-chartervállalkozásaként létrejött klub az első egységes, tízdarabos, saját tulajdonú Bavaria 44-es flottára alapozott.
Szél Ágnes, az Olive Island Marinában működő budapesti központú MAY Club elnöke szerint a charter-vitorlástúrák szervezése jó üzlet, s ez annak is megéri, aki magának vásárol hajót, hiszen, amíg nem használja, bérbe lehet adni. A klub az idén döntött a 10 Bavaria értékesítéséről, a tervek szerint a magánkézben lévő jachtokat próbálják meg egy központba szervezni. Szél Ágnes hozzátette: aki megengedheti magának, hogy új hajót vásároljon, gyakran él a chartermenedzsment, azaz a hajóhasznosítás lehetőségével, hiszen a jármű így még jövedelmet is termelhet. A koncepción a túlkínálat miatt kellett változtatni: más társaságok is vásároltak az elmúlt években akár több egyforma hajóból álló flottát.
Hajófenntartási költségek az Adrián
Egy 14 méteres, nyolcszemélyes hajónál az éves kikötői költség – helytől függően – 4000-4500 euró körül alakul. A kötelező műszaki vizsga évente 200–400 euró a hajó típusától függően, a biztosítás 1500 euró körül van, a tavaszi karbantartás hozzávetőleg 2000-2500 euró, charterhajók esetében pedig plusz 700 euró vízhasználati díjjal is számolni kell. Ha valaki a téli hónapokra külön felügyeletet kér, az további havi 30–50 euróval növeli a költségeket.„A MAY Club a többéves időtartamra köt bérbeadási és felügyeleti szerződést a tulajdonosokkal. A bruttó bérbeadási bevételekből a költségek levonása után 65 százalékban a tulajdonos, 35 százalékban a MAY Club részesedik” – magyarázza a feltételeket. Az adriai charterezésben több magyar vállalkozó is fantáziát látott. Jelenleg négy-öt magyar tulajdonú, Horvátországban bejegyzett cég végez ilyen tevékenységet saját hajókkal az Adrián. Mindazonáltal a kínálat nem csak a magyarok részéről nagy, hiszen a hazai vitorlázók a horvát, német vagy bármilyen más hajókat éppen úgy igénybe veszik.
Tavaly a szolgáltatást beindították a karibi szigetvilágban is, erre szintén van kereslet. A költségek itt katamarán esetén szinte megegyeznek a horvát árakkal: hat fő részvételével egy kéthetes karib-tengeri hajóbérlet utazással, hajóvezetővel (úgynevezett skipper) együtt körülbelül 1950 euró fejenként. (Horvátországban pluszköltségként kell számolni a kikötői díjakat, ez becslések szerint hozzávetőleg 80 euró naponta.)
A hazai flotta Magyarországon elsősorban az USA-ban és Franciaországban készült hajókat vásárolják, bár ma már több magyar vállalkozó jelent meg saját fejlesztésű vitorlásokkal – állítja Pápai István, a főleg motorokkal és egyedi megrendelésekkel foglalkozó Interservice Kft. ügyvezető igazgatója. A hazai importőrök általában három-négy márkát forgalmaznak.
„Nem hivatalos becslések szerint évente 100-120 hajót értékesítenek Magyarországon, Ausztriában ennek körülbelül a tízszeresét, ennek főként az az oka, hogy nálunk még mindig szűk az a réteg, amely megengedheti magának a drága vitorlások, jachtok vásárlását ” – magyarázza. A motoros hajók közül egy kisebb, teljes felszereltségű öt-hat méteres körülbelül hat-hétmillió forintba kerül, s még a Balatonon is legalább félmilliót kell fizetni évente a kikötői parkoltatásért, ami a többletszolgáltatásokat – például karbantartás – nem tartalmazza. Mi több, a Magyarországon vásárolt hajók 80 százaléka külföldi kikötőkben talál otthonra. Idehaza több hajóépítő manufaktúra működik, ahol kis darabszámban, egyedi megrendelésű hajókat készítenek. A Hajóipari Vállalkozók Egyletében mintegy 15 hajóépítő cég szerepel tagként, amelyek leginkább egy-egy típusra szakosodtak.
Speciális túra-verseny hajók – úgynevezett performance cruiser – hazai készítésével foglalkozik az 1986-ban alapított Nautic Boat Kft. – mondta kérdésünkre a cég tulajdonosa és egyben vezetője, Soponyai Géza. „Vitorlázóként a munkát a kezdetektől a hajók iránti szeretet és a vitorlássporttal való elkötelezettség határozta meg” – hangsúlyozza. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően az elmúlt években több, saját fejlesztésű túra- és versenytípus látta meg a napvilágot. Hozzátette: a hazai készítésű hajók minden tekintetben felveszik a versenyt az amerikai vagy nyugat-európai gyártmányokkal. Egy hazai előállítású hajóhoz már tízmillió forintért lehet hozzájutni, a felső határ pedig a csillagos ég: egy négyzetméternyi vitorlát pl. meg lehet vásárolni öt-, de akár 45 ezer forintért is. Az évente öt-hét hajót értékesítő társaság a versenyképesség megtartása érdekében 2005 őszén bevezette a vákuum infúziós hajótestgyártást, amely jelenleg a legmodernebb eljárás a világon. Mindazonáltal a külföldi vállalatok által gerjesztett verseny egyre nagyobb, s hazánkban ma már csak minőségi termékek készítésével lehet életben maradni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.