BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A válság újabb ádozatai: megborulhatnak a Boeing és az Airbus tervei

A világ két nagy repülőgépgyártója máris érzi a súlyosbodó amerikai pénzügyi válságot. Egyesek szerint rövid távú üzleti tervük is megborulhat, ha nem sikerül úrrá lenni a helyzeten.

Beszédes, hogy a világ legnagyobb repülőgéplízing cégének, az IFLC-nek a magyar származású volt alapító főnöke, Steven Udvar-Hazy úgy nyilatkozott: szívesen átvenné az egész céget a főtulajdonos AIG-tól, amit éppen most ment meg a washingtoni kormány.

Az AIG biztos hajlik az üzletre, hiszen úgy kell neki a készpénz, mint egy falat kenyér. Addig is, míg létrejön az üzlet (ha létrejön) a lízingcég két fő partnere, a Boeing és az Airbus kénytelen részvényeinek zuhanását elkönyvelni az ügylet bizonytalansága miatt.

Az ILFC messze piacvezető, hiszen könyvei szerint több, mint ezer járműve közlekedik a világon, ezek értéke 55 milliárd dollár. A cég értékét 5-8 milliárd dollárra becsülik a kisebb, tőzsdén jegyzett hasonló vállalatok adatainak elemzése után. Egyelőre még nem látszik igazi vevő a cégre, a szóba jöhető tőkeerős jelöltek között több közel-keleti vagy kínai társaság lehet.

Az ILFC egyébként vezető szerepet játszott abban, hogy a légitársaságok növekvő megrendeléseirt látva a repülőgépgyártók az elmúlt három évben növelték termelésüket. A cég a legnagyobb vevője a Boeing''s 787 Dreamlinernek, illetve fontos vevője az Airbus szupergépnek, az A380 jumbonak.

A világon használt repülőgépek egyharmada lízing konstrukcióban kerül a légitársaságokhoz. Az ILFC-nek jelenleg 155 járműre van megrendelése a két nagy gyártónál, ezek összes értéke körülbelül 25 milliárd dollár. A két cég ugyan összesen 7500 megrendelést kezel, tehát az ILFC-rész ebből nem olyan hatalmas, de ha lemondjék vagy jelentősen csökkentik, az jelzés lehet más megrendelőknek is - féltette jövőjét a két nagy gyártó vállalat.

A Forbes leggazdagabb embereinek 2006-os listáján 125. helyre rangsorolt Steven Udvar-Hazy még 1973-ban alapította meg az ILFC-t, tulajdonképpen magát a lízingelést, mint pénzügyi módszert is ő vezette be ezen a piacon. Mind a régi, mind az újonan induló légitársaságok örömmel fogadták, Udvar-Hazy pedig felfuttatta, majd 1990-ben 1,3 milliárd dollárért eladta a céget az AIG-nek.

Lehetséges vevők

- Steven Udvar-Hazy befektetési alapja

- Bank of China

- az állami Dubai Aerospace Enterprise (DAE) lízing üzletága

- az Abu Dhabi-ban működő Mubadala Development befekzezési cég

- Bank of China

- az állami Dubai Aerospace Enterprise (DAE) lízing üzletága

- az Abu Dhabi-ban működő Mubadala Development befekzezési cég Életút Az 62 éves, nős, négygyermekes milliárdos Budapesten született, és 1958-ban hagyta el családjával Magyarországot. Svédország érintésével előbb New Yorkba, majd Los Angelesbe ment, ahol a UCLA-n közgazdaságtant tanult. 150 ezer dolláros megtakarításából, valamint 1,7 milliós bankkölcsönből indította el az International Lease Finance Corporationt - magyar honfitársaival Gonda Lászlóval és Lajossal együtt. Klikk a galériához -->
[enews_gallery id='268220']

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.