Ma már nemcsak azok az álláskeresők juthatnak gyorsan munkához, akik „készen vannak”, hanem azok is, akik „nyersanyagnak” számítanak – állítja Peter Cappeli, a pennsylvaniai Wharton Egyetem professzora. Míg korábban a cégek többsége a dolgozók képzésébe fektetett pénzt meg nem térülő befektetésnek tekintette, mára ez megváltozott. A felnőttképzés fő nyertesei nem a munkaadók, hanem maguk a dolgozók, akik az új ismeret megszerzésével kelendőbbek lesznek az álláspiacon. „A Procter & Gamble például híres arról, hogy a versenytársainál alacsonyabb béreket kínál, cserébe a jobb oktatási lehetőségekért” – állítja.
Ennek a „régimódi” nézetnek fordítanak most hátat azok a vállalatok, amelyek saját kezükbe veszik dolgozóik képzését.
Ha belső képzésről van szó, a németországi Siemensnél például az e-learningre esküsznek. „Ami engem leginkább megragadott ennél a vállalatnál, az a távoktatás volt” – meséli David Chidley, a Royal & Caribbean Cruise Lines (RCCL) oktatásért felelős igazgatója, aki a saját cégénél is alkalmazza ezt az oktatási formát. „Nem túl költséghatékony megoldás, ha az éppen Afrikában dolgozó szakembereket céges oktatás miatt kellene visszahívni pár napra az irodába. Ehelyett minden szükséges segédletet megtalálnak az interneten, így végzik a napi rutint, és a továbbképzésről sem maradnak le” – mondta.
Hasonló cél érdekében dugta össze a fejét három nagy „médiamogul”, a BBC, a BSkyB és a Microsoft is. Azon dolgoznak, hogyan lehetne a hagyományostól eltérő módon a technikát az oktatás szolgálatába állítva eredményt elérni. Felismerték, hogy míg egy gyereknek megfelelő környezet egy tanterem az „agytágításra”, egy felnőttnek már nem elegendő az effajta inspiráció. „Néhányan a kurzusaikat még mindig tanteremben, fix időpontban tartják. De ma a felnőttképzés sokkal hatékonyabb például a televízión keresztül, ahol egy múzeumi sétán vehetnek részt a »nebulók«, nem beszélve az internetről, amely végtelen lehetőségeket tartogat számunkra” – állítja John Denham, a három vállalat közötti tárgyalást vezető képzésért felelős titkár.
Az IBM is egyedi ötlettel állt elő: Samuel Palmisano, az anyacég vezérigazgatója bejelentette, 40 millió dollárt különítenek el az „élethosszig tartó tanulás” céljára munkavállalóik részére. A Világ polgárainak portfóliója elnevezésű program gyakorlatilag egy befektetés, amely „versenyképesebbé és sikeresebbé teszi az IBM-et” – véli a vezető. Működési mechanizmusa igen egyszerű: azok a dolgozók, akik már legalább öt éve a vállalat csapatát erősítik, pénzbeli hozzájárulást (maximum ezer dollár) kapnak, ezt később bármire elkölthetik, aminek valami köze van a tanuláshoz. Ezt érdemes szó szerint venni: ha a dolgozó kínaiul szeretne tanulni, megteheti, sőt, főzőleckéket is vehet az összegből. „Az új programunknak hármas előnye van: egyrészt a munkavállalók olyan képzésben részesülhetnek, amely teljesen személyre szabott, és egyáltalán nem nevezhető átlagosnak, másrészt az IBM és partnerei is »hasznot húzhatnak« a műveltebb munkavállalóból, és nem utolsósorban a társadalomnak is javára válik ez a rendszer” – mondta Stanley Litow, a cég alelnöke.
Október elsején, szerdán írják például alá az ELTE lágymányosi kampuszában az Academic Partnership program elnevezésű együttműködési megállapodást.
Ez egy olyan kezdeményezés, melyben az IBM szorosan együttműködik felsőoktatási intézményekkel, hogy a fogyatékossággal élő hallgatók esélyeit javítsa az oktatásban és a munkavállalásban.
Október elsején, szerdán írják például alá az ELTE lágymányosi kampuszában az Academic Partnership program elnevezésű együttműködési megállapodást.
Ez egy olyan kezdeményezés, melyben az IBM szorosan együttműködik felsőoktatási intézményekkel, hogy a fogyatékossággal élő hallgatók esélyeit javítsa az oktatásban és a munkavállalásban. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.