BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Zara titka, avagy hogyan csináljunk menő ruházati céget?

Míg a legtöbb kereskedelmi lánc szenved az alacsony kereslet miatt, a Zara megnégyszerezte profitját és üzleteinek számát 2000 óta. A Business Week a cég különleges stratégiáját elemzi.

elenleg 13.8 milliárd dollárt él a Zara ruházati áruházláncot birtokló Inditex. Ezzel a világ eddig legnagyobbnak tekintett hálózata, a Gap mellé zárkózik fel 640 üzletet magába foglaló láncával. Teszi mindezt annak ellenére, hogy szinte minden ruházati üzlet megszenvedi a krízis miatt csökkenő keresletet.

A Business Week azt próbálta kideríteni, mi a Zara titka? Amellett, hogy a termékei viszonylag olcsók, a vállalata tervezéstől az eladásig minden fázist szigorúan ellenőriz. A gyorsaság első számú szempont, ami lehetővé teszik, hogy két hét alatt eljusson egy ruhadarab rajzasztaltól a polcokig. Mindez szöges ellentétben áll a szektorban jellemző gyakorlattal.

A legtöbb ruházati üzletlánc legalább egy évvel a kereskedés megkezdése előtt tervezteti meg a kollekcióját. A Zara üzletvezetői viszont nem dőlhetnek hátra: folyamatosan figyelniük kell a keresletet, ugyanis fizetésük 70 százalékát az eladások függvényében kapják. Amint úgy érzik, hogy bizonyos termékből hiány van a piacon, elküldik igényeiket a cég háromszáz tervezőjének. A gyorsaság a kiszállítás tekintetében is fontos: a Zara termékek 24 óra érnek a spanyolországi központból bármelyik európai országban, 48 óra alatt pedig a tengerentúlra.

Szintén más vállalatokkal ellentétben a Zara termelésének mintegy felét Spanyolországban tartja és csak az egyszerűbb termékeket (például pólók) gyártatja az ázsiai régióban. A költséghatékonyság és a tudatos tervezés eredményeképpen a Zarának nincs szüksége a jellemző szezonvégi leárazásokra.

A lap által megkérdezett szakértő azonban azt tanácsolja az ambiciózus üzleteknek: ne próbálják meg lemásolni a Zara módszerét, az ugyanis csak akkor hoz sikert, ha minden lépését megvalósítják. Vagyis nem biztos, hogy a Zara recept másoknak is beválik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.