elenleg 13.8 milliárd dollárt él a Zara ruházati áruházláncot birtokló Inditex. Ezzel a világ eddig legnagyobbnak tekintett hálózata, a Gap mellé zárkózik fel 640 üzletet magába foglaló láncával. Teszi mindezt annak ellenére, hogy szinte minden ruházati üzlet megszenvedi a krízis miatt csökkenő keresletet.
A Business Week azt próbálta kideríteni, mi a Zara titka? Amellett, hogy a termékei viszonylag olcsók, a vállalata tervezéstől az eladásig minden fázist szigorúan ellenőriz. A gyorsaság első számú szempont, ami lehetővé teszik, hogy két hét alatt eljusson egy ruhadarab rajzasztaltól a polcokig. Mindez szöges ellentétben áll a szektorban jellemző gyakorlattal.
A legtöbb ruházati üzletlánc legalább egy évvel a kereskedés megkezdése előtt tervezteti meg a kollekcióját. A Zara üzletvezetői viszont nem dőlhetnek hátra: folyamatosan figyelniük kell a keresletet, ugyanis fizetésük 70 százalékát az eladások függvényében kapják. Amint úgy érzik, hogy bizonyos termékből hiány van a piacon, elküldik igényeiket a cég háromszáz tervezőjének. A gyorsaság a kiszállítás tekintetében is fontos: a Zara termékek 24 óra érnek a spanyolországi központból bármelyik európai országban, 48 óra alatt pedig a tengerentúlra.
Szintén más vállalatokkal ellentétben a Zara termelésének mintegy felét Spanyolországban tartja és csak az egyszerűbb termékeket (például pólók) gyártatja az ázsiai régióban. A költséghatékonyság és a tudatos tervezés eredményeképpen a Zarának nincs szüksége a jellemző szezonvégi leárazásokra.
A lap által megkérdezett szakértő azonban azt tanácsolja az ambiciózus üzleteknek: ne próbálják meg lemásolni a Zara módszerét, az ugyanis csak akkor hoz sikert, ha minden lépését megvalósítják. Vagyis nem biztos, hogy a Zara recept másoknak is beválik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.