A GfK Bulgaria, a GfK Hungária és a GfK Polonia piackutató intézet a Braun & Partners Network, Közép-Európa vezető CSR tanácsadó cégének megbízásából három országban – Bulgáriában, Lengyelországban és Magyarországon – végzett felmérést a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról kialakult véleményekről.
A bolgárok támasztanak a három nemzet közül a legmagasabb elvárásokat, egyúttal ők a legkevésbé elégedettek az országukban működő vállalatok környezeti és társadalmi teljesítményével.
A megkérdezés fő célja annak felmérése volt, hogy a fogyasztók mennyire ismerik és elégedettek a vállalatok környezeti és társadalmi teljesítményével. A kutatás egyik legfontosabb és legérdekesebb eredménye, hogy bár különböző mértékben, de mindhárom ország válaszadóira jellemző, hogy elégedetlenek az országukban működő cégek társadalmi felelősségvállalás terén nyújtott teljesítményével, valamint azzal az információmennyiséggel, amit a vállalatok ezzel kapcsolatban elérhetővé tesznek számukra.
A válaszadók többsége úgy vélte, hogy a vállalatoknak a részvényesek, tulajdonosok érdekein túl az érintettek – mint például az alkalmazottak, helyi közösségek, fogyasztók, civil szervezetek vagy a természeti környezet – érdekeit is figyelembe kellene venniük. Ezzel az állítással több bolgár, mint lengyel válaszadó értett egyet teljes mértékben, bár összességében a két országban megegyezik azok aránya, akik közepes vagy teljes mértékben osztották e véleményt. A felmérésben részt vevők közel nyolcvan százaléka választotta e két válaszlehetőség egyikét.
Ezzel szemben a magyar válaszadók vállalatokkal szembeni elvárása lényegesen alacsonyabb volt: kevesebb, mint hetven százalékuk tartotta jogos elvárásnak azt, hogy a cégek az érintettek érdekeit is figyelembe vegyék az üzleti döntéshozatal során. Nagyjából kétszer annyi bolgár és magyar (közel 20 százalék), mint lengyel (10 százalék) válaszadó vélekedett úgy, hogy a saját hazájában tevékenykedő cégek többsége egyáltalán nem veszi figyelembe az érintettek érdekeit.
A vizsgált országok közül Bulgáriában támasztották a legnagyobb elvárásokat az érintetti vélemények figyelembe vételével kapcsolatban, valamint az elégedetlenség mértéke is itt volt a legmagasabb.
A leghitelesebb információforrásként – elég nagy eltérésekkel ugyan, de – mindhárom országban a médiát említették: a bolgár válaszadók kétharmada, míg a lengyelek. A hiteles információforrások listáján a második helyezést mindhárom országban a független, globálisan elismert, társadalmi és környezeti teljesítményt összehasonlító vállalati rangsorok érték el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.