A kedélyek előbb-utóbb csillapodnak ugyan – legalábbis erre engednek következtetni a múltbeli események –, a válsághelyzet elmúlik, a piac visszatér normál üzemszerű működéséhez, ám ez – mint Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese rámutatott – több szempontból is más lesz, mint korábban.
A jelenlegi pénzpiaci események ugyanis alapvetően átalakítják a gépjármű-finanszírozási piacot. Igaz, mint Kőszegi László, a K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási vezetője rámutatott: a pénzügyi válság mindenkit érint, súlya és következményei azonban mindenhol mások lehetnek.
Az mindenesetre biztosnak tűnik a mostani – egyesek által "hisztisnek" nevezett – időszakban is, hogy csökken a személygép-, kishaszonjármű-, motoreladások és -finanszírozások száma. A kellemetlen következmények közé sorolható a forrásköltségek emelkedése, azaz az autószalonba betérő ügyfél nagyobb hitelkamatokkal találja szemben magát, bár ennek pontos mértékét jelen pillanatban nem lehet megmondani.
Bizonyos devizáknál, például a svájci franknál a források ráadásul kiapadni látszanak; ez Kőszegi László szerint a nagyobb kamatozású devizák, így az euró előtérbe kerülését eredményezheti, ami szintén drágítja a hitelfelvételt. Hasonló várakozást fogalmazott meg Mészáros György, az Erste Leasing elnök-vezérigazgatója is, mondván: szűkösebb lesz a likviditás a piacon, sőt egyes devizanemekben átmenetileg nem áll majd rendelkezésre forrás, vagy csak nagyon magas felárak mellett.
Ennek következményeként csökken a termékválaszték, egyes finanszírozók átmenetileg korlátozzák ajánlataikat néhány devizanemben, valamint drágábbak lesznek a konstrukciók a nagy forrásköltségek és a növekvő kockázati felárak beárazódása miatt. Az pedig, hogy egyes hitelintézetek teljesen leállíthatják a devizaalapú finanszírozást, először is azt eredményezheti, hogy mások szerzik meg a helyüket, másrészt e finanszírozások egy része áttolódik a forintalapúra.
Bár ez utóbbi szcenáriónak a piaci szakemberek szerint kisebb a valószínűsége, legalábbis az autófinanszírozás terén, már amennyiben nem húzódik el a jelenlegi hitelválság.
Mennyire "tisztulhatnak le" a válság következtében az autófinanszírozási piacon eluralkodó irreális folyamatok? A kockázatos konstrukciók háttérbe szorulását, a verseny elhúzódó konszolidációját várja Pintye János, az MKB-Euroleasing marketingosztályának a vezetője, s reményei szerint felértékelődik a tudatos kockázatvállalás, mind az ügyfelek, mind a versenytársak esetében.
A cikk teljes terjedelemben itt olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.