BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a "hisztinek" - Letisztulhat az autófinanszírozási piac

Az új autók piacának első félévi, mindössze 2 százalékos visszaesését egyesek a "gödörből" való kilábalás első jelének tekintették, ám akkor aligha gondolt arra bárki is, hogy októberben egy krach rázza meg a nemzetközi piacokat, amely a hazai lízingpiaci szereplők számára is teljesen új helyzetet teremt.

A kedélyek előbb-utóbb csillapodnak ugyan – legalábbis erre engednek következtetni a múltbeli események –, a válsághelyzet elmúlik, a piac visszatér normál üzemszerű működéséhez, ám ez – mint Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese rámutatott – több szempontból is más lesz, mint korábban.

A jelenlegi pénzpiaci események ugyanis alapvetően átalakítják a gépjármű-finanszírozási piacot. Igaz, mint Kőszegi László, a K&H Lízingcsoport személygépjármű-finanszírozási vezetője rámutatott: a pénzügyi válság mindenkit érint, súlya és következményei azonban mindenhol mások lehetnek.

Az mindenesetre biztosnak tűnik a mostani – egyesek által "hisztisnek" nevezett – időszakban is, hogy csökken a személygép-, kishaszonjármű-, motoreladások és -finanszírozások száma. A kellemetlen következmények közé sorolható a forrásköltségek emelkedése, azaz az autószalonba betérő ügyfél nagyobb hitelkamatokkal találja szemben magát, bár ennek pontos mértékét jelen pillanatban nem lehet megmondani.

Bizonyos devizáknál, például a svájci franknál a források ráadásul kiapadni látszanak; ez Kőszegi László szerint a nagyobb kamatozású devizák, így az euró előtérbe kerülését eredményezheti, ami szintén drágítja a hitelfelvételt. Hasonló várakozást fogalmazott meg Mészáros György, az Erste Leasing elnök-vezérigazgatója is, mondván: szűkösebb lesz a likviditás a piacon, sőt egyes devizanemekben átmenetileg nem áll majd rendelkezésre forrás, vagy csak nagyon magas felárak mellett.

Ennek következményeként csökken a termékválaszték, egyes finanszírozók átmenetileg korlátozzák ajánlataikat néhány devizanemben, valamint drágábbak lesznek a konstrukciók a nagy forrásköltségek és a növekvő kockázati felárak beárazódása miatt. Az pedig, hogy egyes hitelintézetek teljesen leállíthatják a devizaalapú finanszírozást, először is azt eredményezheti, hogy mások szerzik meg a helyüket, másrészt e finanszírozások egy része áttolódik a forintalapúra.

Bár ez utóbbi szcenáriónak a piaci szakemberek szerint kisebb a valószínűsége, legalábbis az autófinanszírozás terén, már amennyiben nem húzódik el a jelenlegi hitelválság.


Mennyire "tisztulhatnak le" a válság következtében az autófinanszírozási piacon eluralkodó irreális folyamatok? A kockázatos konstrukciók háttérbe szorulását, a verseny elhúzódó konszolidációját várja Pintye János, az MKB-Euroleasing marketingosztályának a vezetője, s reményei szerint felértékelődik a tudatos kockázatvállalás, mind az ügyfelek, mind a versenytársak esetében.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.