A gazdasági válságban küszködő áruházak egymást túllicitálva készültek a karácsonyi szezon nyitónapjának számító Fekete Péntekre (Hálaadást követő nap). A vásárlók a várakozásoknak megfelelően meg is rohamozták az üzleteket, de a kereskedők mégsem örülhetnek.
Az elemzők szerint a vevőcsalogató akciók akkor terhet jelentenek, hogy az utóbbi két hónapban kétszámjegyű eladás-csökkenéssel számoló áruházak nyeresége tovább fog zuhanni – írja a New York Times.
Az amerikai elemzők a Hálaadást követő hétvégét tekintik az egész karácsonyi szezon mércéjének. És bár a pénteki forgalom óriási volt (16 millióan indultak vásárolni), a hétvége további részében a forgalom lezuhant.
Vasárnap érkeztek az első eredmények: a ShopperTrak szerint az áruházak pénteki forgalma 3 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. A National Retail Federation adatai szerint a vásárlók átlagosan 7 százalékkal költöttek többet, mint tavaly. Eszerint a hétvége jó eredménnyel zárult és az áruházak újra kedvet kaptak a Fekete Pénteki akciókig.
Csakhogy az elemzők szerint éppen a hatalmas akciók miatt nem járnak jól a kereskedelmi láncok. "Ha 50-70 százalékos engedményt adsz, kétszer-háromszor annyi kell eladnod, mint egyébként" – mondta az Alix Partners tanácsadó cég vezetője.
Márpedig a National Retail Federation szerint ez volt minden idők legerősebben promotált Fekete Péntekje. Az akciókat pedig már eleve nyomott árakra vezették be. Ha pedig ez nem lenne elég, a tavalyi harminckettőhöz képest csak huszonhét munkanap van Hálaadás és Karácsony között, így az eladásra fordítható idő is kevesebb.
Az olyan szektorok, mint az elektronika vagy a luxuscikkek idén 19 százalékkal kisebb forgalmat hoznak, mint tavaly, hiába adtak a cégek már november első heteiben is kétszámjegyű engedményeket.
A gyorsulásra kevés az esély, mivel az előző évhez képest magasabb azok száma, akik úgy gondolják: a vásárlások nagy részét már lebonyolították. A ShopperTrak szerint pénteken az egységre jutó vásárlók száma két százalékkal növekedett, a teljes szezont tekintve azonban az elemző tíz százalékos csökkenést prognosztizál
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.