"Ha az egyetemre megy, csak beteszi a gépet az oldaltáskájába. Nem foglal sok helyet és a vállát sem fárasztja ki" – magyarázta a BusinessWeeknek egy philadelphiai vásárló, miért döntött a 300 dolláros (62 ezer forint) netbook mellett.
A kiválasztáskor persze a fő szempont a méret mellett az volt, hogy egy hagyományos notebook legalább kétszer ennyibe kerül. – a példa nem egyedi, a számítógép-használók egyre nagyobb arányban döntenek a gyengébb, de jóval olcsóbb netbookok mellett – a gyártók nagy bánatára.
A netbookokat eredetileg azért kezdték el gyártani, mert egy harmadik PC-t is szerettek volna eladni a tipikus felhasználó-családnak. A hagyományos modell szerint az asztali PC-n tárolják a családi adatokat és ezen játszanak a gyerekek. Egy notebookot használnak a felnőttek, hogy utazás közben is dolgozhassanak.
A harmadik termék lett volna a netbook, amely a kisebb gyerekeké vagy "strapa-használatra" való. A gyakorlatban nem ez történt, a netbookokat nem harmadik PC-ként használják, hanem másodikként, sőt akár elsőként.
Az Asus amerikai részlegének vezetője szerint vásárlóik 10-20 százaléka vásárolt volna notebookot, ha a netbookok nem lettek volna a piacon. Az Acer America marketing igazgatója ezt az arányt 8-10 százalékra teszi. A jelenség fontosságát mutatja, hogy idén 11 millióra ugrott el az eladott netbookok száma a tavaly 182 ezerről az IDC adatai szerint.
Az Endpoint Technologies Associates elemzője szerint a gazdasági válság tovább erősíti ezt a tendenciát és végbemegy a klasszikus folyamat: az olcsóbb és praktikusabb termék legyőzi gyengébb riválisát. A nyomás már érzékelhető: az IDC becslése szerint a netbookok hatására idén 8, jövőre újabb 12 százalékkal csökken a PC-k ára.
És nem csak a hardvergyártók veszíthetnek: a netbookok alacsony árához az olcsó szoftver is hozzájárul. A Microsoft például 15-25 dollárért adja a netbookokhoz operációs rendszerét, ez kevesebb mint fele a notebookokhoz mellékelt szoftver árának. A Microsoft pénzügyi vezetője, Christopher Liddell egy októberi konferencián kifejezetten a netbook piacot hibáztatta a vártnál gyengébb eredmények miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.