BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MÁV: irreális követelésekkel állt elő a VDSzSz Szolidaritás szakszervezet

A szakszervezeti sztrájk ellehetetleníti az utasok ezüstvasárnapját. Nincs megállapodás az elégséges szolgáltatásról.

A VDSzSz Szolidaritás december 13-án, értesítette a MÁV Zrt-t, hogy határozatlan idejű munkabeszüntetést tart december 14-én 0.00 órától, a Dunától Keletre fekvő vasútvonalakon, kivéve Budapestet, illetve Pest megyét. A ceglédi állomáson is sztrájkot szervez a szakszervezet, írja szombati közleményében a vasúttársaság.

Ezek szerint Budapesten, a budapesti elővárosi vonalak egy részén, illetve a dunántúli vasútvonalakon nem sztrájkol a szakszervezet. A vasúttársaság értesíti az utasokat, hogy a VDSzSz Szolidaritás által meghirdetett sztrájk alatt és vasútvonalakon járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése ebben az időszakban kiszámíthatatlan lesz. A vasúttársaság központi irányítói ugyanakkor készen állnak arra, hogy a vonatközlekedést operatív módon irányítsák.

A még elégséges szolgáltatásokról szóló megállapodás hiányában a MÁV nem tudja garantálni a menetrendet a sztrájk által érintett vasútvonalakon, vasútállomásokon. Ugyanakkor arra törekszik, hogy a lehetőségeihez képest – törvényes eszközökkel, a vasúti szabályok betartásával – biztosítsa a vonatközlekedést. A pályaudvarokon tájékoztatja az utasokat, de a munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is megválthatják menetjegyeiket. A jogszabálynak megfelelően az utasbiztonság, a vagyonvédelem, a vonatokon a fűtés és világítás biztosított lesz a sztrájk ideje alatt is. A vasúti közlekedés biztonsága érdekében vonatok a nyílt pályán nem vesztegelnek.

A vasúttársaság azt is hangsúlyozza, hogy a sztrájktörvény alapján biztosítja a munkabeszüntetésben részt vevők jogait, de azon munkavállalóknak, akik dolgozni szeretnének, garantálja a zavartalan munkavégzést. A törvényes eszközökkel a társaság azon lesz, hogy ahol a biztonsági feltételek biztosítottak, ott közlekedjenek a vonatok. A vasutasok javarésze azt akarja ugyanis, hogy karácsony előtt is közlekedjenek a vonatok.

A MÁV hangsúlyozza: a VDSzSz Szolidaritás a mostani a munkabeszüntetéssel ismét lehetetlen helyzetbe hozza az utasokat, főleg ilyenkor, amikor ezüstvasárnapon – sokan szeretnék igénybe venni a vonatokat. Nehéz helyzet elé állítja az utasokat a szakszervezet azért is, mert vasárnap többen térnek vissza Budapestre, amely most a VDSzSz Szolidaritás munkabeszüntetése miatt kiszámíthatatlan és bizonytalan lesz. A kialakult bizonytalan helyzetért, a sztrájk miatti kiszámíthatatlan menetrendért a szakszervezetet terheli a felelősség. Az utasok a vonatok indulásáról és érkezéséről tájékozódhatnak a vasútállomások információs szolgálatainál, illetve a MÁV-Direkt vonalán, a 06-40-49-49-49-es telefonszámon. A munkabeszüntetés miatt keletkezett kényelmetlenségekért a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. az utasok megértését és türelmét kéri. A MÁV-Start Zrt. közleményben és az internetes honlapján értesíti az utasokat a jegyvisszatérítés szabályairól, illetve a díjszabási változásokról.

A követelés

A VDSzSz Szolidaritás követeléseit azért tudja teljesíteni a MÁV, mert, – mint már többször hangsúlyozta –, a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt összeget a tulajdonosi döntés, illetve jóváhagyás után, csak a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására, tőkepótlásra és a kedvezőtlen hitelek törlesztésére fordíthatja. Ez az utasok érdeke, de a vasutasoké is, mert a jobb szolgáltatásokkal vonzóbbá tehető a vasút, ami biztos munkahelyeket teremt továbbra is. A MÁV csoport nem enged, nem engedhet a szakszervezet alaptalan követelésének, mert a vasúti társaságoknak minden egyes forintra szükségük van. Irreális az a követelés, miszerint a MÁV Cargo privatizációjából befolyt összegből a MÁV csoportnál dolgozó 35 ezer munkavállaló kapjon fejenként nettó 250 ezer fontot. Ez jogi és gazdasági értelemben is jogszabályba ütközik, ezért teljesíthetetlen. A vasúttársaságok az utasok és a fuvaroztató partnerek érdekében ragaszkodnak álláspontjukhoz: a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség biztosítja a minimális szolgáltatást, a közszolgáltatási feladatokat szolgáltatói felelősséggel csak ilyen formában tudják biztosítani. A MÁV szerint az iskolába és munkába járás biztosítása alapvető társadalmi közszükséglet, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie. Ez csak a MÁV által javasolt vonatmennyiséggel elégíthető ki, amit a VDSzSz Szolidaritás most sem fogadott el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.