A vizsgálat során a CyberSoft Systems hat esettanulmányt készített, amelyben részletesen felmérte, milyen szerepet kap a távmunka az olyan szervezeteknél, mint a Központi Statisztikai Hivatal, a HUMANsoft Kft, az örkényiek közössége, a British Telecom, a Bátonyterenyei Adatrögzítőközpont vagy a Deloitte Magyarország.
A munkakörök jelentős része, illetve az egyes munkakörökhöz tartozó bizonyos munkafolyamatok komoly hányada atipikus módon is végezhető, a már ismertetett keretek között. A távmunka sokféle munkakört érintett: szoftverfejlesztés, support, adatgyűjtő, -rögzítő, programozó, grafikus, designer, kutató, pénzügyi elemző, call-center, piackutatás, telemarketing tevékenység, hardver szerviz, könyvelés, számlázás, program- és rendszerfigyelés, fordító, Sales, tanácsadás, oktatás.
Az Oracle üzletfilozófiája szerint minden munkakör ellátható otthonról, azokon a területeken, ahol a cég dolgozik. Általában jellemző, hogy olyan nemzetközi cégeknél, ahol az anyavállalatnál alkalmaznak atipikus megoldásokat, jóval hamarabb jelenik meg és könnyebben terjed az atipikus munkavégzés.
Jelenleg leginkább a monoton, egyszerű adatfeldolgozási munkák (melyek végzéséhez alap-vető számítástechnikai ismeretek és rövid betanulás is elegendő) és a vezetők, valamint a szabadúszó szellemi tevékenységet végzők dolgoznak távmunkában. Nincs olyan végzettségbeli jellemző, ami egyértelműen kvalifikálna valakit az atipikus munkavégzésre, még egy cégen belül is előfordulhat, hogy a vezető és egy betanított munkás is távmunkás.
Nem határozható meg egyértelműen olyan szervezet, ahol nagyobb az esély a távmunkára, mivel még az egyébként ebből a szempontból rugalmatlannak tartott közszférai intézményeknél is akadnak példák ilyen kezdeményezésekre.
A rugalmas munkaformák bevezetésének menete általánosnak mondható, sőt, ha ezek közül a lépések közül valamelyik hiányzik, illetve nem körültekintően végzik el, az rendszerint a program sikerességére komoly negatív hatással jár.
Kiemelt kockázati tényezőként szerepel több helyen a vezetési gyakorlat hiánya a kivitelezés, a teljesítménynormák és az ellenőrzés területén. Gyakran előforduló hiba, hogy a távmunkások tekintetében a szokásosnál szigorúbb munka-elszámolási és –értékelési szempontok érvényesítését irányozza elő, azaz a feladatalapú elszámolás helyett a hagyományos kontrollfolyamatok újraértelmezésére törekednek.
A cég által vizsgált hazai példák még egy érdekes tanulsággal szolgálnak: mindenhol volt valamilyen külső inger, leginkább pályázat az, ami lökést adott az átalakulásnak. Valószínűleg amíg a vállalkozásoknál nem ér el egy bizonyos szintet az atipikus formák ismertsége, addig ez a helyzet nem is fog megváltozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.