A Rolls-Royce laptopok és a felső kategóriás számítógépek kora talán nem ért véget teljesen, de az biztos, hogy ez a termékcsoport egyre kevésbé népszerű – mondta a New York Times-nak Charles King IT-elemző.
A felhasználók egyre nagyobb része interneten, ingyen nézi a TV-adásokat, skype-on telefonál, notebook helyett netbookot vásárol – vagyis minimum a legolcsóbb, maximum ingyenes megoldásokat választ. Kérdés, hogy az információtechnológiai cégek képesek-e követni a változó trendet, amely számukra már eddig is jelentős bevételcsökkenést eredményezett.
Mi sem mutatja jobban a folyamatot, mint hogy a többnyire optimista Steve Ballmer a múlt héten elbocsátásokat jelentett be, leszögezve, hogy a Microsoft üzleti modellje csak lassan jön helyre. Hasonlóan rosszul alakult az utóbbi időben az Intel sorsa is, amely a számítógépeladások csökkenése miatt veszteséget könyvelt el.
Nem ez az első ilyen típusú válság: a kilencvenes évek elején a területet domináló IBM elvesztette pozícióját a Microsoft és a Compaq javára. Később a dot-com buborék a mééybe vitte az AOL-t és a Sunt, hogy olyan cégeket emeljen fel, mint a Google. "A jó időkben lazíthasz, de ha rosszul megy az üzlet, kénytelen vagy nagyobb figyelmet fordítani a technológiai újításra" – mondta az Intel most nyugdíjba vonuló elnöke, aki tíz hasonló válságot élt át.
Craig R. Barrett helyzetértékelését példázza az elmúlt év egyetlen sikeres piaci területe, a netbook üzletág is. A HP és a Dell lemaradt, így az Acer piacra dobhatta saját netbookját, 55 százalékkal emelve eladásait. Ezzel a tajvani gyártó letaszította a harmadik helyről az Apple-t, a HP és a Dell pedig időközben megkezdte az apró notebookok gyártását.
A helyet pedig radikálisam változhat, amint a cégek is átveszik az új gondolkodásmódot: a nemrég alapított Arista vállalat nem vásárolt saját szoftvert: a Google és a Netsuite online alkalmazásait használja és a számítások szerint a hagyományoshoz képest ötödannyit pénzt fordít fenntartásra. A virtuális szerverek virágkorukat élik, a múlt évre a VMware bevétele 1,88 milliárd dollárra emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.