A Nielsen 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi eladásait méri folyamatosan. A legnagyobb forgalmú tíz termékcsoport forgalommal súlyozott átlagára tavaly október-novemberben 1-28 százalék közti mértékben volt magasabb, mint egy évvel korábban. Amíg egy liter sör átlagosan 280 forintba került legutóbb október-novemberben, addig az egy évvel korábbi, hasonló periódusban 276-ba. Itt a különbség közel 2 százalék. Másik véglet az étolaj 28 százalékos drágulása, literenként átlag 338-ról 431 forintra. Egy liter tejföl tavalyelıtt a X.-XI. hónapban 485, múlt év október-novemberben 6 százalékkal többe, 514 forintba került átlagosan. Ugyanilyen arányban drágult a kávé. kilogrammonként átlag 1752-rıl 1859 forintra.
A húskészítmények átlagos fogyasztói ára 5 százalékkal emelkedett a szóban forgó idıszakban. Sajtnál a mutató 4, szénsavas üdítıitalnál 3 százalék. A gyümölcslé fogyasztói átlagára 3, míg az ásványvízé 1 százalékkal lett nagyobb. Az áremelkedések tavalyi, viszonylag kis mértéke több okra vezethetı vissza. Elsı sorban arra, hogy az élelmiszerek már tavalyelıtt elkezdtek jelentısen drágulni, így a tavalyi változás nem olyan drámai az elızı évhez képest. Közben pedig a fogyasztók keresik és meg is találják a spórolási lehetıségeket. Egy részük az általa kedvelt kategóriából a kosarába olyan szegmensbıl tesz terméket, amely kevesebbe kerül. Például kevesebb kolbászt vagy szalámit, de több párizsit vagy felvágottat. Másik sörmárkát, olcsóbb sajtfajtát, esetleg gyümölcslébıl 100 százalékos juice helyett italt. Jó néhány fogyasztó úgy tart ki az általa megszokott árucikkek mellett, hogy megváltoztatja beszerzésük helyét: alacsonyabb árszínvonalú üzletekben veszi meg ıket. Például tavaly a diszkont csatornában, értéket tekintve 60 százalékkal nıtt az étolaj forgalma, 46-tal az energia- és sportitalé, 40-nel a likıré, 30-cal pedig a tésztáé.
Mások ugyanazt veszik, mint régen, de most tudatosan keresik az árengedményes akciókat, hogy olcsóbban juthassanak kedvelt élelmiszereikhez. Ezt különösen sörnél, margarinnál és főszereknél tapasztalják a Nielsen kutatói. Azok a fogyasztók, akik nagyobb kiszerelések vásárlására térnek át, szintén alacsonyabb áron tudják megvenni ugyanazt, mint eddig. Itt többek között a kávé és az ételízesítı mellett a folyékony szószok érintettek. További lehetıség a spórolásra, amikor bizonyos kategóriában valaki elınyben részesíti a kereskedelmi márkás terméket, amely általában érzékelhetıen olcsóbb az átlagnál, és így lefelé befolyásolja az átlagos fogyasztói árak alakulását. Különösen érvényes ez a likırre és a hőtött tejdesszertre, amelynek bolti eladásaiból mennyiségben a kereskedelmi márkák forgalma 61, illetve 40 3 of 4 százalékkal emelkedett tavaly, az elızı évhez képest. Teából 36, müzlibıl 33, édes kekszbıl 15 százalékkal több kereskedelmi márkás terméket adtak el múlt évben, mint tavalyelıtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.