A téli kiárusítás december 27-én már elkezdődött, de az üzletek zöme az újév első hétvégéjén fogott bele az akciózásba. A téli árleszállítás több kereskedelmi központban olyan jelentős vásárlási lázat generált, hogy az aranyvasárnappal csaknem megegyező forgalmat mértek az üzletekben. A szokatlanul nagy érdeklődés a 30-50, sőt több helyütt 70 százalékos leárazásnak is köszönhető, illetve annak az el nem ítélhető vásárlói megfontolásnak, hogy jó lesz az a karácsonyi ajándék januárban is, így a pénztárcában is marad valami.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint megvan a kockázata a leárazásokra alapozó, januári ajándékvásárlásnak, hiszen az ünnepek előtt kinézett termék elfogyhat, vagy – ha ruháról van szó – esetleg már nem kapható a megfelelő méretben. Összesített statisztika nincs a fogyasztói szokásokról, de van, ahol akkora most is a forgalom, mint az ünnepek előtt – erősítette meg a főtitkár.
Ott jártunkkor a budapesti Aréna Pláza üzletei sem kongtak az ürességtől. Az ElectroWorld sem, ahol – mint az áruházlánc képviselőjétől megtudtuk – a többi műszaki áruházhoz hasonlóan nem voltak árleszállítások az ünnepek után. Az akciókat az eddigi rendszer szerint hónapról-hónapra egy-egy termékcsoportra hirdetik meg. Ennek ellenére szerdán is jócskán volt érdeklődő az áruházban. Utólagos karácsonyi ajándékot keresett Vári Edit gátfutó olimpikon is, aki a televíziók között válogatott. Mint mondta: bízott némi engedményben, de az „ünnepi” tömeg is riasztotta december közepén.
Az áruházlánc év végi forgalma egyébként – tájékoztatásuk szerint – az elvárásoknak megfelelően alakult, még a gazdasági válság híre is a vártnál kisebb mértékben és csak kis időre vetette vissza a vásárlási kedvet. A karácsony és szilveszter közötti időszakban pedig azért is lett nagyobb a vásárlókedv, mert sokan ebben az időszakban költötték el a karácsonyra ajándékként kapott pénzt.
„Az ugyan nem igaz, hogy januárban nagyobb lenne a kereslet, mint az ünnepek előtt, de beszédes adat, hogy az egy évvel ezelőttihez képest megközelítőleg 20 százalékkal nagyobb a forgalmunk” – értékelt szerkesztőségünknek Szepessy László, az S-modell pénzügyi igazgatója. A Marks & Spencer kizárólagos franchise-partnereként működő üzletekben 30-50 százalékot engedtek karácsony után az árakból, a forgalom pedig oly’ mértékű, hogy elképzelhetőnek tartják: nem lesz szükség további leárazásra. Az igazgató szerint szeptember óta – válság ide vagy oda – ugyanaz történt, mint évről-évre: folyamatos növekedés után, karácsony előtt csúcsosodott ki az igazi vásárlókedv.
Az élelmiszer-kereskedelemnek egyébként sem kell tartania a forgalom csökkenésétől, hiszen a termékcsoport a fogyasztók legfontosabb „kiadási csomagjába” tartozik. Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint várhatóan az ipar-, illetve a tartós fogyasztási cikkeken igyekszik megtakarítani a lakosság. Angyalosy Katica református lelkész már korábban kinézte magának ezt a szoknyát. Akkor 18 ezer forintba került, most 12 ezerbe.
FOTÓ: KALLUS GYÖRGY sale sale -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.