Hogy milyen összegtől sorolhatók a felső tízezerhez az emberek? E rétegnél a belépőjegy a mintegy ötszázmilliós vagyon, de van egy másik nagyon fontos feltétel is a tagsághoz: a többmilliós jövedelem rendszeres, havonta realizálódó újratermelődésének esélye. Ebben az esetben már nem kell hezitálni vásárláskor, mit is engedhet meg magának a fogyasztó.
De hogyan szerezték meg az első egymilliót? "Az első egymillió" kifejezés az Egyesült Államokban vált szállóigévé, mi itt egész nyugodtan beszorozhatjuk az átlagos napi árfolyammal, a kapott összegünk kétszázmillió forint körül mozog. A mai vagyonosabb réteg Magyarországon lényegében 1989-től termelődött ki, amikor különböző gazdasági tranzakcióik révén olyan jövedelemhez jutottak, amelynek eredményeképpen valóban luxusfogyasztókká válhattak.
A vagyonosodás elfogadását sok elutasító megítélés kíséri napjainkban, pedig a jelentős vagyonok megszületése rendkívül fontos minden társadalom számára - mondja Bíró Péter. Szerinte bátran nevezhetjük e tehetősebb réteget a piacgazdaság arisztokratáinak. Szerepük nagyon is hasonló: meghatározó példákat teremtenek az üzleti életben, etikában, viselkedésben egyaránt. Fogyasztásukban is megtalálható az arisztokratikus vonás, ahogy a királyok a pompát, a piacgazdaság arisztokratái a luxust kedvelik. Természetesen az arisztokrácia sem volt sohasem homogén, mindannyian ismerjük ezen belül mondjuk a dzsentri fogalmát is. A mi mai „arisztokráciánkkal” is az a baj, hogy a rövid múlt miatt aránytalanul kevés a nemes példát bemutató arisztokrata, és túlzottan nagy a "dzsentri" csoport. A különböző szereplőket ugyanaz a cél motiválja: az önmegvalósítás. Van azonban itt is egy kis kezdetlegesség: "ki, miben valósul meg"? Egyszerre van jelen a sznobság, az individualizmus, a hatalomszerzési szándék, és a társadalmi felelősségvállalás megérzése, az iskolateremtés. Egyébként túl sok típus különböztethető meg, ami szintén annak jele, hogy kezdeti időszakban vagyunk. Az idő előrehaladtával, a következő generáció tagjai már valószínűleg homogénebb csoportot alkotnak.
A fogyasztásban érdekes tendencia látszik kibontakozni: a magyarok közül nagyon kevesen mernek bátran költeni. A ruházkodás mint luxusszimbólum csupán felszíni jelenség, s nem is meggyőző jele a gazdagságnak. Külföldön az igazi gazdagok sohasem ruházatukkal "villognak". Az ok? Az öltözködési kultúra hiánya mellett az is, hogy a gyors meggazdagodás mellett valami még hiányzik. Ezt hívhatjuk eleganciának. Túl az öltözködésen, általános tendencia nálunk, hogy nem tudjuk jól megkülönböztetni a luxust az eleganciától. Míg a luxus csak mennyiségi kérdés és külsődleges jel, addig az elegancia minőséget jelent és a belsőből fakad. Épp ezért az első generációs gazdag réteg, aki gyorsan jutott nagy vagyonhoz, nem tudta még elsajátítani az eleganciát, bár már öltözködésében is jelen van a luxus. A meggazdagodás folyamatának első fázisa jellemzően mennyiségi kérdés, talán ezért a gondolkozásban nem szerepel a minőségi dimenzió, így nem társul hozzá a kellő elegancia sem. Az elegancia pedig: értékrend, gondolkozásmód, amely nem számokban mérhető. Hogy miért lett olyannyira érdekes a márka? Mert "eligazít", és pozícionál.
Ne legyünk azonban türelmetlenek: a folyamatot az összes negatívumával együtt el kell fogadni, mert ez az életszerű – meg akkor is, ha nem mindig kellemes jelenség. Abban bízhatunk, hogy az e réteghez tartozó gyerekek a globalizációban való részvételük miatt, sok más mintát is látva, majd másképp viselkednek a mindennapokban, és sok jó példával segíthetik elő Magyarország átalakulását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.