Elbocsátott bankárok sebtében pakolnak irodáikban - többek között ilyen képeket láthattuk a televíziók képernyőin a pusztító világválság első napjaiban. Most viszont egyre gyakoribb a bezárt gyárak, az utcára kerülő, reményt vesztett munkások, alkalmazottak látványa. A pénzügyi válság átterjedt a reálszférára is.
A nemzetközi szervezetek sorra módosítják előrejelzéseiket, mindig egy irányba - lefelé. Magyarország fő gazdasági partnere, Németország GDP-je, ha hihetünk a legújabb becsléseknek, az idén 2,5 százalékkal zsugorodik. Sokáig az volt a tendencia, hogy a magyarországi gazdasági növekedés a németországinak általában a kétszerese volt. Csak találgatni lehet, mi várhat Magyarországra, ha a német gazdasági motor lefagy.
Németországban vállalják a nagyobb deficitet - egyelőre van miből. A vásárlók január végén például szabályosan megrohamozták az autószalonokat, mert az állam 2500 euróival támogatja azokat, akik lecserélik 9 évnél idősebb autójukat.
A hitelezőknek kiszolgáltatott Magyarországon ilyen intézkedésekről álmodni sem lehet: tartani kell a költségvetési fegyelmet, az idén 3 százalék alá kell vinni az államháztartási hiányt. A büdzsét 1 százalékos GDP-zsugorodásra tervezték, az Európai Unió 1,6 százalékos mínuszt jósol, a költségvetés módosítására készülő kormány már 3 százalék körüli értékből indul ki.
A szinte megoldhatatlan dilemma: hogyan kerülhető el a tömeges munkanélküliség, egy még nagyobb méretű recesszió.
A várható elbocsátások méreteiről repkednek a számok, ki 100 ezer, ki 200 ezer, sőt 250 ezer emberről beszél.
Futószalagon készülnek a javaslatok, hogyan lehet kilábolni ebből a helyzetből: adóátcsoportosítás, a szociális rendszer gyökeres reformja, önkormányzati reform. Kérdés, mi valósul meg az elképzelésekből.
A manager magazin válság-összefoglalója öt ágazatot vesz górcső alá, amelyek az átlagosnál is jobban szenvednek a krízis következményeitől. Az ötből három ágazat gondjaiból a Világgazdaság Online is szemezget. Ha nincs hitel és az elbocsátások réme fenyeget, csökkennek az ingatlanberuházások, nem veszünk autót, ritkábban cserélünk drága mobiltelefont, általában kevesebbet vásárolunk. Ezért térünk ki a pénzügyi szektor mellett – ahonnan amúgy a válság kiindult – az autóiparra, a kereskedelemre, az ingatlanszektorra és az elektronikai alkatrészek gyártására. Elbocsátások, átszervezések, gyárbezárások – a körkép nem túl biztató.
A január a legtöbb vállalat számára amúgy is a csökkenő forgalmat vagy a visszaeső termelést jelenti, ez szektoronként más-más okokra vezethető vissza. Előfordul, hogy az átlagosnál 30-40 százalékkal alacsonyabb forgalommal szembesülnek az első hónap során egyes ágazatok, pedig az az átlagosnál több munkanapot tartalmaz. Az idei évkezdet eleve nem ígérkezik jónak a keresletcsökkenés miatt. A szakértők a javulást legkorábban az esztendő második felére várják, de ennél pesszimistább forgatókönyvek is léteznek.
(A teljes összeállítás a februári manager magazinban olvasható.)
Gondban az autóipari beszállítók
A Daimler kitart kecskeméti tervei mellett. Az autógyárak közül az Audit érintette legkevésbé a válság a világon (ez jó Győrnek). Egyetlen lakókocsiüzemünk pedig talpon marad. De a jó híreknek itt vége is szakad.
Nem jókedvükből pihennek otthon sok autógyár munkásai. A forgalom megroppanása miatt a menedzserek egyik fő gondja az eladatlan gépkocsik parkolóterületének a növelése. Ha az üzemek kímélő üzemmódban dolgoznak, az alkatrészgyártóknak is annyi…
A Daimler AG szerencsére kitart magyarországi tervei mellett, és múlt év október végén megkötötték a kormánnyal a szerződést a kecskeméti Mercedes-gyár létesítésének részleteiről.
És az is szerencse, hogy a 270 fős nagyoroszi Knaus Tabbert lakókocsigyár is megmaradhat, miután a holland pénzügyi befektetőcsoport, a HTP elővásárlási szerződést kötött január elején a felszámolás alatt álló német Knaus Tabbert GmbH jelentősebb vagyontárgyaira, köztük a cég egyedül nyereséges magyar leányvállalatára. Igaz, az eredetileg 350, most 270 főt alkalmazó cég akár további 150 alkalmazott elbocsátásra kényszerülhet – jelezte Borka József, a kft. ügyvezető igazgatója.
Néhány hónapja még úgy tűnt, új üzleti stratégiával és tőkeinjekcióval úrrá lehet lenni az autókárpitokat gyártó Eybl Hungária Kft. csődhelyzetén, ennek ellenére a magyar leányvállalatot is magával rántotta az osztrák anyacég pénzügyi gondja. A magyar társaság felszámolási eljárást kezdeményezett maga ellen, de várhatóan megveszi az Eybl német–szlovén vevőjelöltje, így folytathatja beszállításait olyan nagy autógyáraknak, mint a BMW vagy az Audi.
A mintegy száz vállalatot tömörítő Pannon Autóipari Klaszter, a Panac klasztermenedzsere, Kabács Zoltán nemrégiben úgy tájékoztatott, miután a legtöbb európai autógyár visszafogta termelését, a megrendelők szinte naponta változtatják a szerződött mennyiségből a lehívásokat. Így ebben a bizonytalan helyzetben a tagvállalatok megváltak a kölcsönzött alkalmazottaktól, és az alvállalkozásba kiadott egyszerűbb folyamatokat is behozzák a cégbe.
A válságra hivatkozva az alkatrészgyártók sorra hárították el érdeklődésünket, de annyit azért megtudtunk, hogy a Panac-tagok az euró erősödése ellenére is nagyon nehéz első negyedévre számítanak, és több cégnél likviditási gondok várhatók a körbetartozások miatt. Úgyhogy az idén folytatódnak a létszámcsökkentések, és csődök is várhatók.
Sokkot kaptak az alkatrészgyártók
A válság miatt sokan a mobiltelefonon, szórakoztatóelektronikán spórolnak: a szűkülő piac miatt az alkatrészgyártóknak elszállt sok remélt megrendelés. Ezt magyarországi üzemeik is megsínylik.
Pánikszerű elbocsátással reagált néhány hazai elektronikai vállalat arra a felröppent hírre, hogy a gazdasági válság következtében legnagyobb felvásárlójuk, a Nokia csökkenti termelőkapacitását. A leépítési hullám több mint 3000 főt érint, a Nokia azonban továbbra sem jelentett be elbocsátásokat (350 bérelt munkavállalójával ugyan nem hosszabbította meg a szerződést, de főállású munkatársak leépítéséről nem döntött), sem a munkaidő csökkentését. A vállalat központjában azonban még decemberben jelezték, hogy folyó üzleti évének negyedik negyedévben a globális mobilértékesítések 330 millió darab alá eshetnek. A Nokia a pénzügyi zárásra hivatkozva nem közölt vállalati információkat.
Novemberben indult a sokkhullám: a Foxconn Gyártó Kft. bejelentette, hogy komáromi és debreceni üzeméből 1650 embert küld el. A vállalat által akkor kiadott közlemény szerint a Foxconn Komáromban teljesen megszünteti az elektronikai alkatrészek előállítását, ezeket Debrecenben gyártják tovább, azonban az üzleti előrejelzések miatt a cívisváros üzemében foglalkoztatottak csökkentésére is sor került.
Lakáspiac: a tisztulás éve
Az ingatlanpiac minden területén jelentős szelekció várható: a nem megfelelő pénzügyi hátterű fejlesztők kivonulhatnak a piacról, vagy megszűnnek, és hasonló folyamat várható az ingatlanértékesítői oldalon is.
Az ember józan logikával azt gondolná, válság idején csökkennek a lakásárak. Pedig lehet, hogy Magyarországon ennek az ellenkezője történik. A szűkülő kínálat és a drága hitelek miatt feltehetően több pénzért juthatunk majd új lakáshoz, mint eddig. A lanyhuló üzletmenet miatt az irodák iránti kereslet nem növekszik a korábbihoz hasonló ütemben. A nehézségek jókora átrendeződésre vezethetnek az ingatlanszektorban.
Az elmúlt egy-másfél évben néhány spanyol és kisebb izraeli ingatlanfejlesztő kivonult, illetve csökkentette a jelenlétét azzal, hogy eladta lakásprojektjeinek egy részét. Egyesek a nagyobb nyereség reményében keletebbre költöztek, mások a korábban megszerzett jelentős hasznot más, nem ingatlanos befektetési lehetőségek kihasználására fordították, de nem vonultak ki.
A hitelezési szigorítás és a törlesztőrészletek drasztikus növekedése miatt 2009 a tisztulás éve lesz a lakáspiacon. Tovább szűkül a kereslet, és várhatóan módosul annak szerkezete is, megint nő a kisebb alapterületű (olcsóbban elérhető) lakásokat keresők aránya. Emiatt az Otthon Centrum szerint reális annak a lehetősége, hogy az újonnan induló projekteknél a lakásméreteket, illetve a szobaszám szerinti összetételt már a változó vevői igényekre szabják. Gyógyír lehet ugyanakkor, hogy a tőkepiacok gyengélkedése miatt a befektetők egy része az ingatlan felé irányította figyelmét, így az egyrészről csökkenő keresletet a befektetési célú ingatlanvásárlások ellensúlyozhatják.
Ami az árakat illeti, az új építésű ingatlanok esetében a fejlesztők finanszírozási nehézségei, a források drágulása miatt reálisan áremelkedés várható (ennek ténye és mértéke természetesen a beruházó döntésétől függ, s így az értékesítési kényszerben lévő cégek akár csökkenthetik is az áraikat), a használt lakások esetében azonban stagnálásra, esetleg némi árcsökkenésre is számítani lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.