Több hétvégi újság is beszámolt arról, hogy az Opel már akár májusban vagy júniusban fizetésképtelenné válhat. A Németországban több mint 25 ezer alkalmazottat foglalkoztató autógyár képviselője vasárnap nem volt hajlandó kommentálni az értesüléseket.
A másik német autógyártó óriás, a Volkswagen pénzügyi részlege részesül elsőként állami hitelgaranciában: a kétmilliárd eurós hitelgarancia azonban nem jelent közvetlen támogatást. A cég az autóhitelek refinanszírozására fordítja az összeget.
Az Opel hónapokkal ezelőtt mindenekelőtt az anyavállalat, az amerikai General Motors pénzügyi válsága miatt került rendkívül nehéz helyzetbe, s több üzemében rövidített munkaidő bevezetésére kényszerült. Ezzel egy időben állami garanciavállalásért a Merkel-kormányhoz fordult. A kancellár közölte, hogy kormánya a legnagyobb Opel-üzemeket működtető tartományokkal együttműködve elvileg kész a garanciavállalásra.
Az Opel az elmúlt hetekben erre vonatkozóan mintegy 1,8 milliárd eurós igényt jelzett, vasárnapi értesülések szerint azonban ennél jóval nagyobb, kereken 3,3 milliárd eurót kitevő likviditási igényről van szó. A gyár helyzetét ugyanakkor súlyosbítja, hogy nem világosak az anyavállalat General Motors szándékai. Így például a napokban olyan hírek terjedtek el, amelyek szerint a GM a bochumi üzem bezárását, illetve az eisenachi eladását tervezi.
Mindennek kapcsán az esetleges opciók között felmerült az Opel önállósodása, illetve a tulajdonosváltás is. Az Opel jövője egyben belpolitikai kérdéssé vált Németországban, amely jelentősen megosztja a politikai pártokat is. Noha a kancellár - aki egyben a kormányzó konzervatív CDU elnöke is - a gyárnak támogatást ígért, saját pártjának több magas rangú politikusa ellenzi ezt. A konzervatívok koalíciós partnere, a Német Szociáldemokrata Párt ezzel szemben a gyár megsegítése mellett van.
Értesülések szerint ugyanakkor minden fajta támogatás előfeltétele, hogy az Opel - egyelőre még a General Motors anyakonszernnel együtt - világos koncepciót vázoljon a jövőt illetően. Eszerint a gyárnak egy olyan "jövőtervet" kellene kidolgoznia, amely hiteles biztosítékot jelenthet arra, hogy az Opel közép- és hosszú távon versenyképes marad. Egy vasárnap nyilvánosságra hozott felmérés szerint a német állampolgárok csaknem 60 százaléka úgy vélte, hogy az államnak nemcsak a csőd közeli helyzetbe került bankokat, hanem a fontos vállalatokat - köztük az Opelt is - meg kell mentenie.
Mint az lapunk is megírta, a GM 47 ezer dolgozójától válna meg, és öt amerikai gyárat zárna be, ám az eddig felmerült 18 milliárd dolláros állami támogatás helyett már 30 milliárdra lenne szüksége. A 47 ezer emberből 26 ezertől az Egyesült Államokon kívül válna meg a GM.
Mindeközben egyes közgazdászok azt javasolják Barack Obama amerikai elnöknek, hogy hagyja csődbe menni az autóóriást.
Érdemes feltenni azt a kérdést is tehát: megéri-e megmenteni az autógyártókat? A válasz abban az esetben lehet csak igen, ha minőségi változás következik be az autógyártásban: ha olcsó, környezetbarát autók gördülnek majd le a gyártószalagokról - írta jegyzetében Boronkay Tamás, lapunk főszerkesztő-helyettese. Ha a jelenlegi (túl)termelési szerkezet konzerválódik, akkor nincs értelme a konszolidációnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.