A konszern előrejelzése szerint zászlóshajója, a Mercedes személyautók iránt 2009-ben sem nő majd a kereslet. A stuttgarti székhelyű vállalat árbevétele 12 százalékkal csökkent, míg az eladott járművek száma 17 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában – tudósít az AP. A Daimler teljes évre vetített bevétele 65 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
A fenti adatok megjelenését követően a Daimler AG részvényei 3,6 százalékot vetítettek értékükből. A vállalat kommentárja szerint a Mercedes árbevétele 2009-ben sem emelkedik, a Nyugat-Európában akuttá váló válság következtében pedig a kis és közepes méretű teherautók eladásai sem növekednek majd. Nem jobb a helyzet a fejlődő országokban sem: a Daimler Ázsiában, Latin-Amerikában és Kelet-Európában is pangásra számít.
Alaptalannak bizonyult a piac félelme, hogy a 2008-as év eredményei után nem fizet a vállalat osztalékot: a 2007. év eredményei alapján fizetett 2 eurós osztalék után most részvényenként 60 cent üti a befektetők markát - mondta el lapunknak Nagy Viktor, a Concorde Értékpapír Zrt. elemzője, hozzáfűzve: meglepő viszont, hogy a menedzsment az elmúlt év „jó” teljesítménye után összesen 118 000 alkalmazottnak fejenként 1900 eurós bónuszt fizet a konszern.
Nagy Viktor véleménye szerint a drámaian romló iparági környezetre való tekintettel az osztalék idei elmaradása is hordozhatott volna pozitív üzenetet, az extra dolgozói kifizetést azonban egyértelműen negatívan értékelik.
A csoportszinten csökkenő termelés ellenére a vállalat jelenleg magasabb alkalmazotti létszámmal működik, mint 2007-ben - állapítja meg a Concorde elemzője. Az általánosan alkalmazott módszereken túl - mint termeléscsökkentés, műszakok számának csökkentése, időszakos leállások - nem adott a menedzsment drasztikus választ a jelenlegi kihívásokra. A készletállomány továbbra is magas szinten áll, a K+F költségek és a beruházások továbbra is nőnek, vagyis úgy tűnik a menedzsment az előre menekülés stratégiáját választotta.
A Daimler menedzsmentje szerint a globális személyautó értékesítés további 10 százalékkal csökkenhet 2009-ben, és a visszaesés pedig nem csak a fejlett, de a fejlődő országok piacait is érinti. A teherautó eladásokban a fejlett piacokon jelentős lassulással számolnak, ezen belül a nyugat-európai teherautó piac a ciklus lefelé ívelő szakaszának csupán az elején tart. Erre utalnak egyébként a Daimler AG teherautó megrendelési számai is: a negyedik negyedéves új megrendelések száma a felére esett, ezen belül a nyugat-európai új rendelések 82 százalékkal zuhantak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.