BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hangsúlyozni kell a cégek felelősségét

A napjainkban egyre jobban erőre kapó, számos vállalati funkcionális területtel kapcsolatba kerülő és azt érintő CSR- (Corporate Social Responsibility – vállalatok társadalmi felelőssége) tevékenység új feladatokat vet fel a válságban. Sokan ilyenkor a már meglévő tevékenységi köröket – munkabiztonság, környezetvédelem, szponzorálás stb. – egységes és átlátható keretbe szervezik.
Az általános válsághelyzet okán azonban olyan új területeket is érinthet a vállalati felelősségvállalás, amelyekkel eddig kevésbé foglalkoztak CSR-szempontból. Nem mindegy például, hogyan hat a közvetlen környezetre, a cégnél maradó munkavállalókra az esetleg megvalósuló létszámleépítés – főként olyan helyen, ahol szinte kizárólag az adott szervezet tudott munkát nyújtani a lakosságnak.
Amennyiben a létszámcsökkentésben érintett munkatársaknak a vállalat saját CSR-elveit követve a törvényben meghatározottnál nagyobb mértékű juttatásokat és az ismételt elhelyezkedésüket támogató szolgáltatásokat nyújt, azzal egészen biztos, hogy egy konjunktúra idején könnyebben tudja visszavenni elküldött szakembereit – erősítette meg egy több munkáltatóval folytatott egyeztetés tapasztalatait Dara Péter, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola vállalati kapcsolatok igazgatója.
Ez annál is inkább fontos, mivel számos szervezet CSR-stratégiájában kiemelt szerepe van a helyi közösségnek, felelősséget éreznek az ott lakókért, s ebből a szempontból nem csupán a környezetvédelmen és a környezettudatos nevelésen lehet hangsúly, hanem egyáltalán a munkalehetőségek biztosításán is. Épp ezért lényeges, hogy ne csak a munkáltató várjon lojalitást a munkavállalóktól, hanem ő is legyen velük szemben ilyenkor lojális.
Azon szervezetek, amelyek recesszió idején nem leépítenek, hanem éppen a bővítést a középpontba állítva – az esélyegyenlőség és a versenyképesség szempontjait is szem előtt tartva – tehetséggondozó programokat indítanak, bizton számíthatnak kiemelt figyelemre a munkaerőpiacon. A CSR-terület mind nagyobb népszerűségét jelzi a BKF által indított „CSR-menedzsment – vállalati felelősségvállalás” szakirányú továbbképzési szak iránti érdeklődés is, hiszen olyan szakemberek informálódnak a képzésről, akik most kerülnek kapcsolatba munkájuk során magával a fogalommal is – ilyenek például a HR-esek.
Több vállalat tudatosan törekszik arra, hogy a fenntartható fejlődés mindhárom pillére – a felelős gazdálkodás, az emberi erőforrás és a környezetre való odafigyelés iránti felelős gondolkodás – stratégiai szinten is megjelenjék a vállalati filozófiában.
A képzésben számos olyan neves szakember részt vesz – hívta fel a figyelmet Perlaky-Papp József szakvezető a BKF részéről –, aki nemzetközileg is elismert CSR-politikát folytató vállalatot képviselve mutatja be a gyakorlatot: ilyen a sok női munkavállalót részmunkaidőben foglalkoztató DM Kft. személyzeti vezetője, Sélei Annamária, vagy a British American Tobacco Hungary kommunikációs és CSR-vezetője, Balatoni Zsófia. A képzésben kiemelt hangsúlyt kap a válságban, illetve annak kezelésében alapvető felelős vállalatirányítás kérdése.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.