A napjainkban egyre jobban erőre kapó, számos vállalati funkcionális területtel kapcsolatba kerülő és azt érintő CSR- (Corporate Social Responsibility – vállalatok társadalmi felelőssége) tevékenység új feladatokat vet fel a válságban. Sokan ilyenkor a már meglévő tevékenységi köröket – munkabiztonság, környezetvédelem, szponzorálás stb. – egységes és átlátható keretbe szervezik.
Az általános válsághelyzet okán azonban olyan új területeket is érinthet a vállalati felelősségvállalás, amelyekkel eddig kevésbé foglalkoztak CSR-szempontból. Nem mindegy például, hogyan hat a közvetlen környezetre, a cégnél maradó munkavállalókra az esetleg megvalósuló létszámleépítés – főként olyan helyen, ahol szinte kizárólag az adott szervezet tudott munkát nyújtani a lakosságnak.
Amennyiben a létszámcsökkentésben érintett munkatársaknak a vállalat saját CSR-elveit követve a törvényben meghatározottnál nagyobb mértékű juttatásokat és az ismételt elhelyezkedésüket támogató szolgáltatásokat nyújt, azzal egészen biztos, hogy egy konjunktúra idején könnyebben tudja visszavenni elküldött szakembereit – erősítette meg egy több munkáltatóval folytatott egyeztetés tapasztalatait Dara Péter, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola vállalati kapcsolatok igazgatója.
Ez annál is inkább fontos, mivel számos szervezet CSR-stratégiájában kiemelt szerepe van a helyi közösségnek, felelősséget éreznek az ott lakókért, s ebből a szempontból nem csupán a környezetvédelmen és a környezettudatos nevelésen lehet hangsúly, hanem egyáltalán a munkalehetőségek biztosításán is. Épp ezért lényeges, hogy ne csak a munkáltató várjon lojalitást a munkavállalóktól, hanem ő is legyen velük szemben ilyenkor lojális.
Azon szervezetek, amelyek recesszió idején nem leépítenek, hanem éppen a bővítést a középpontba állítva – az esélyegyenlőség és a versenyképesség szempontjait is szem előtt tartva – tehetséggondozó programokat indítanak, bizton számíthatnak kiemelt figyelemre a munkaerőpiacon. A CSR-terület mind nagyobb népszerűségét jelzi a BKF által indított „CSR-menedzsment – vállalati felelősségvállalás” szakirányú továbbképzési szak iránti érdeklődés is, hiszen olyan szakemberek informálódnak a képzésről, akik most kerülnek kapcsolatba munkájuk során magával a fogalommal is – ilyenek például a HR-esek.
Több vállalat tudatosan törekszik arra, hogy a fenntartható fejlődés mindhárom pillére – a felelős gazdálkodás, az emberi erőforrás és a környezetre való odafigyelés iránti felelős gondolkodás – stratégiai szinten is megjelenjék a vállalati filozófiában.
A képzésben számos olyan neves szakember részt vesz – hívta fel a figyelmet Perlaky-Papp József szakvezető a BKF részéről –, aki nemzetközileg is elismert CSR-politikát folytató vállalatot képviselve mutatja be a gyakorlatot: ilyen a sok női munkavállalót részmunkaidőben foglalkoztató DM Kft. személyzeti vezetője, Sélei Annamária, vagy a British American Tobacco Hungary kommunikációs és CSR-vezetője, Balatoni Zsófia. A képzésben kiemelt hangsúlyt kap a válságban, illetve annak kezelésében alapvető felelős vállalatirányítás kérdése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.