A negyedik negyedév során mennyiségben csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma az év korábbi részéhez képest Magyarországon. De az európai átlagos növekedés is lassult az év második felében: Az árak emelkedését követően több európai országban csökkent az eladott árumennyiség. Többek között erről számolt be Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója, a piackutató vállalat sajtótájékoztatóján kedden, Budapesten.
Tizenegy európai országban, köztük Magyarországon is csökkent tavaly az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalma az előző évhez képest. Többek között ezt tartalmazza a piackutató cég jelentése trendekről.
Hazánkban múlt év október-decemberben a boltok 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot adtak el, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. Az első negyedévben még az eladott mennyiség stagnálását, a másodikban 1,7, a harmadikban pedig 3 százalékos csökkenését regisztrálta a Nielsen.
A magyar fogyasztók különbözőképpen reagáltak a válságra. Egy részük érzékelhetően az alacsony árakat kínáló boltokhoz fordult a negyedik negyedévben. Ugyanakkor a szupermarket és a drogéria forgalma is jóval átlag felett nőtt – mutatott rá Szalókyné Tóth Judit. – Figyelemre méltó, hogy a vezető gyártói márkák piaci részedése vagy stabil maradt, vagy pedig emelkedett, mind a legnagyobb forgalmú élelmiszereknél, mind háztartási vegyiáruknál és kozmetikumoknál.
Hozzátette, hogy a magyar vásárlók promóció-érzékenysége tavaly fokozódott: Az emberek azáltal is szeretnék fenntartani fogyasztásukat, hogy megszokott márkáikat árengedmény vagy más promóció keretében szerzik be. Például hazánkban minden ötödik vevő hajlandó boltot változtatni, számára vonzó promóció hatására.
Magyarországon az élelmiszer és vegyiáru kiskereskedelmi forgalma értékben 2007 negyedik negyedévben 9 százalékkal emelkedett, az előző év hasonló időszakához képest. Azóta az ütem minden negyedévben csökkent. Idén az első negyedévben 8,8, a másodikban 7,4, a harmadikban 5,7, a negyedikben pedig 5,2 százalékra.
A növekedés Európa-bajnokai továbbra is a lengyelek. Ott az élelmiszer és háztartási vegyiáru bolti eladása értékben 16,5 mennyiségben pedig 10,4 százalékkal nőttek tavaly, az előző évhez képest. Az értékben utána következő Törökországban 13,0, Csehországban 11,7, Portugáliában 7,8 százalék a mutató. További sorrend: Norvégia, Spanyolország, Szlovákia, Svájc, Magyarország és Finnország áll a tizedik helyen ebből a szempontból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.