BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meg kell menteni az Opelt - "Súlyos betegség"

Németország minden területéről több ezer alkalmazott tüntetett az Opel központja előtt. A dolgozók – számos politikus támogatásával – azért küzdenek, hogy az anyavállalat, a GM tegyen le európai gyárbezárási terveiről.

Németországban feszült várakozás és figyelem kíséri a patinás autógyár sorsának alakulását. A céget jelenleg a berlini kormány által nyújtott hitelek és garanciák tartják életben, a pénz azonban így is hamar elfogy. A Der Spiegel szerint a gyár vezetése mérlegeli a leválást az amerikai anyavállalatról, a GM vezetése azonban halogatja az erről szóló döntést. Berlinben már hetek óta készülődnek, hogy talpra segítsék a megroggyant autógyárat, amint világos koncepció áll elő a jövőbeni státuszáról és piaci terveiről.


Steinmeyer felszólította az Opel üzemek fenntartásában érdekelt tartományok kormányait, hogy álljanak készen a cég szanálására és kezdjenek erről tárgyalásokat egymás között, illetve a szövetségi kormánnyal. A politikus egyúttal azt is közölte, hogy csak német részvétellel megbukna a vállalkozás, ezért be kell vonni mindazokat az európai államokat, amelyek területén működnek Opel üzemek.
A mentőakció lényegéről véleményeltérések a kormányon belül is vannak. A szövetségi gazdasági miniszter, Karl-Theodor zu Guttenbeg – aki információhiány és koncepciótlanság miatt intézett súlyos elmarasztalást az amerikaiak címére – kijelentette, hogy a kormánynál nem áll az elsők között a tulajdonrész megszerzésével járó variáns. Hozzátette ugyanakkor, hogy ő maga és az érintett tartományok politikusai – egy vállalati koncepció előterjesztése után – készek órákon belül tárgyalóasztalhoz ülni, akár hétvégén is. A közlekedési miniszter, Wolfgang Tiefensee viszont egyértelmű – részesedés megszerzésével járó – állami felelősségvállalást sürgetett.

Mint mondta, Opel egy kiváló vállalat, amelyet meg kell menteni, mert – az összes beszállítót is hozzászámítva – nagy számban lehetne munkahelyeket megőrizni.
Az autóipar dolgozóit is tömörítő IG Metall szakszervezet vezetője garanciák és részesedés formájában követelt egyértelmű, állami szerepvállalást az ágazat megmentésében, miután a kormány óriási összegeket költött a bankszektor megerősítésére.

A Der Spiegel idézi az autógyár egyik európai vezetőjét, aki szerint az Opel nem szorulna szanálásra, csupán arról van szó, hogy a 100 százalékig tulajdonos amerikai anyavállalat „súlyosan beteg, és valószínűleg csődeljárás vár rá”. A szakember arra figyelmeztetett, hogy a nagy múltú német autógyár esetleges eltűnéséből nem tudna profitálni az ágazat többi német cége, mert a kieső forgalmat koreai és japán autógyárak töltenék be.

Mint arról korábban beszámoltunk, a tüntetések délelőtt tizenegy órakor kezdődtek az Opel rüsselsheimi központjában és a tervek szerint több országra kiterjednek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.