Németországban feszült várakozás és figyelem kíséri a patinás autógyár sorsának alakulását. A céget jelenleg a berlini kormány által nyújtott hitelek és garanciák tartják életben, a pénz azonban így is hamar elfogy. A Der Spiegel szerint a gyár vezetése mérlegeli a leválást az amerikai anyavállalatról, a GM vezetése azonban halogatja az erről szóló döntést. Berlinben már hetek óta készülődnek, hogy talpra segítsék a megroggyant autógyárat, amint világos koncepció áll elő a jövőbeni státuszáról és piaci terveiről.
Steinmeyer felszólította az Opel üzemek fenntartásában érdekelt tartományok kormányait, hogy álljanak készen a cég szanálására és kezdjenek erről tárgyalásokat egymás között, illetve a szövetségi kormánnyal. A politikus egyúttal azt is közölte, hogy csak német részvétellel megbukna a vállalkozás, ezért be kell vonni mindazokat az európai államokat, amelyek területén működnek Opel üzemek.
A mentőakció lényegéről véleményeltérések a kormányon belül is vannak. A szövetségi gazdasági miniszter, Karl-Theodor zu Guttenbeg – aki információhiány és koncepciótlanság miatt intézett súlyos elmarasztalást az amerikaiak címére – kijelentette, hogy a kormánynál nem áll az elsők között a tulajdonrész megszerzésével járó variáns. Hozzátette ugyanakkor, hogy ő maga és az érintett tartományok politikusai – egy vállalati koncepció előterjesztése után – készek órákon belül tárgyalóasztalhoz ülni, akár hétvégén is. A közlekedési miniszter, Wolfgang Tiefensee viszont egyértelmű – részesedés megszerzésével járó – állami felelősségvállalást sürgetett.
Mint mondta, Opel egy kiváló vállalat, amelyet meg kell menteni, mert – az összes beszállítót is hozzászámítva – nagy számban lehetne munkahelyeket megőrizni.
Az autóipar dolgozóit is tömörítő IG Metall szakszervezet vezetője garanciák és részesedés formájában követelt egyértelmű, állami szerepvállalást az ágazat megmentésében, miután a kormány óriási összegeket költött a bankszektor megerősítésére.
A Der Spiegel idézi az autógyár egyik európai vezetőjét, aki szerint az Opel nem szorulna szanálásra, csupán arról van szó, hogy a 100 százalékig tulajdonos amerikai anyavállalat „súlyosan beteg, és valószínűleg csődeljárás vár rá”. A szakember arra figyelmeztetett, hogy a nagy múltú német autógyár esetleges eltűnéséből nem tudna profitálni az ágazat többi német cége, mert a kieső forgalmat koreai és japán autógyárak töltenék be.
Mint arról korábban beszámoltunk, a tüntetések délelőtt tizenegy órakor kezdődtek az Opel rüsselsheimi központjában és a tervek szerint több országra kiterjednek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.