A több mint 700 ezer tagot számláló és 44 milliárd forintnyi vagyont kezelő szektor által finanszírozott szolgáltatások elérhetősége megfelelő, az egészségpénztárak működése többnyire ügyfélbarátnak mondható. A kiadások között a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök vásárlása dominál - állapította meg a felügyelet. A szektor a pénztártagok számát tekintve 20 százalékkal (610-ről 730 ezerre) bővült 2007-ben, ami a 16 év feletti lakosságot tekintve 8,5 százalékos lefedettséget jelent.
A pénztári befizetésekből finanszírozott szolgáltatások a pénztártagok közeli hozzátartozói által is igénybe vehetőek, velük együtt összesen 1,6 millió ember egészségügyi kiadásainak egy részét fedezik az önkéntes egészségpénztárak. A pénztártagok lakossághoz viszonyított aránya Fejér és Komárom-Esztergom megyékben a legnagyobb (12,5, illetve 12 százalék). A minimális tagdíj átlagos nagysága éves szinten 30 ezer forint. A vizsgált 36 pénztár átlagában ennek 87 százalékát költhetik el a pénztártagok egészségügyi termékek és szolgáltatások vásárlására; ezen túl a befizetett összeg növekedésével annak egyre nagyobb hányada kerül a tag egyéni számlájára. A pénztártagok a felhasznált pénz kétharmadát – a korábbi évekhez hasonlóan – gyógyszer és gyógyászati segédeszköz vásárlására fordítják. A pénztárak fele biztosít tagjai számára készpénzkímélő egészségkártyát, melynek ára átlagosan 1500 forint. A pénztárakkal szerződött szolgáltatók 35 százalékánál biztosított a kártyát kezelni képes elektronikus terminál, 22 százaléknál pedig telefonos autorizációs lehetőség áll rendelkezésre. Ennyi szolgáltatónál tehát az ügyfél közvetlenül az egészségpénztári számlájának terhére fizethet, és nem csak utólag, a számla postai beküldését és elszámolását követően juthat hozzá a pénzéhez. A felügyelet megvizsgálta a pénztárakkal kapcsolatban álló szolgáltatók térbeli elérhetőségét is. A szerződött szolgáltatók között legnagyobb arányban gyógyszertárakat és gyógyászatisegédeszköz-szaküzleteket találunk, de jelentős hányadot képviselnek a fogorvosok és a járóbeteg-szakellátók is. A szolgáltatók egy része a pénztártagok számára árkedvezményt is biztosít, ennek átlagos mértéke 9 százalék. Országos átlagban ezer pénztártagra 176 szerződött szolgáltató jut.
Az elemzés rámutat arra, hogy minél nagyobb taglétszámú egy pénztár, annál kevesebb utazással érhetőek el a tagság számára a finanszírozott szolgáltatások. A felügyelet kívánatosnak tartaná, ha a jövőben a pénztárak közötti verseny az egyedi, személyre szabott egészségügyi szolgáltatások dimenziójában erősödne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.