BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszatérhetnek a nemzetközi befektetők a hazai irodapiacra

A nagy összterületű bérbeadások ellenére a budapesti irodapiacon növekedett az üresedési ráta 2008-ban; ipari ingatlanból közel 50 százalékkal több került bérbeadásra, mint 2007-ben, míg a kiskereskedelmi márkák vidéken terjeszkednek – írja a DTZ nemzetközi ingatlan-tanácsadó elemzésében.

A DTZ szerint befektetési piacon alig történtek tranzakciók az elmúlt év során. Mielőtt a pénzügyi válság elérte a bérlői piacokat, a budapesti irodapiacon több rekord is megdőlt 2008-ban.Több mint 330 000 m2 modern irodaterület került bérbeadásra. A nagy volumenű bérbeadások ellenére 2008 december 31-ére az üresedési ráta 460 bázisponttal, 16,8 százalék-ra emelkedett 2007 év végéhez képest a rekord mennyiségű átadott iroda miatt. 250 000 m2 új iroda készült el az elmúlt év során.

Míg 2008 a rekordok éve volt az irodapiacon, a befektetési aktivitás 2003 óta a legalacsonyabb volt a tavalyi évben: a 400 millió euró összértékben megvalósult tranzakciók a 2007-es befektetési volumennek (1,9 milliárd) alig több mint az ötödét tették ki. Az irodai tranzakciók a teljes forgalom közel 73 százalék-át tették ki 2008-ban. A DTZ becslése szerint a prémium termékek hozamai az irodai és kiskereskedelmi szektorban 125 bázisponttal nőttek 2008-ban, míg a másodlagos termékek esetében ez az elmozdulás még jelentősebb volt.

A cég szerint 2009-ben a nemzetközi befektetők vélhetően visszatérnek a piacra – pénzügyi stabilitásuktól és hitelfelvételi lehetőségeiktől függően – mivel számos szorult helyzetbe kerülő cég akarja majd eladni ingatlanait, hogy likviditást növelje. A megnövekedett kínálat és a befektetők által érzékelt nagyobb ország-kockázat várhatóan árcsökkenést gerjesztenek. Ez pedig a vevők és eladók árelvárása közti rés csökkenéséhez vezet, elmozdítva a magyar kereskedelmi ingatlanpiacot a valós érték felé.

A közel 800 000 m2-es kiskereskedelmi összterület Budapesten és agglomerációjában csupán két új projekttel bővült 2008-ban: Az M1 Outlet Centre és a Luxus Áruház nyitott meg a tavalyi évben. 2009-ben viszont több átadásra is számíthatunk, viszont a tervezési fázisban lévő projektek várhatóan késést fognak szenvedni finanszírozási nehézségek miatt.

2008-ban olyan új márkák léptek be a piacra, mint a Motivi, a Cropp Town vagy a DIM Paris, míg néhány már jelenlévő márka – mint például az Inditex Group – már vidéken is erőteljesen terjeszkedik. A bérleti díjak változatlanok voltak az év során, de egyre inkább jellemző, hogy kedvezményeket kapnak az új, sőt akár meglévő bérlők is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.