BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszatérhetnek a nemzetközi befektetők a hazai irodapiacra

A nagy összterületű bérbeadások ellenére a budapesti irodapiacon növekedett az üresedési ráta 2008-ban; ipari ingatlanból közel 50 százalékkal több került bérbeadásra, mint 2007-ben, míg a kiskereskedelmi márkák vidéken terjeszkednek – írja a DTZ nemzetközi ingatlan-tanácsadó elemzésében.

A DTZ szerint befektetési piacon alig történtek tranzakciók az elmúlt év során. Mielőtt a pénzügyi válság elérte a bérlői piacokat, a budapesti irodapiacon több rekord is megdőlt 2008-ban.Több mint 330 000 m2 modern irodaterület került bérbeadásra. A nagy volumenű bérbeadások ellenére 2008 december 31-ére az üresedési ráta 460 bázisponttal, 16,8 százalék-ra emelkedett 2007 év végéhez képest a rekord mennyiségű átadott iroda miatt. 250 000 m2 új iroda készült el az elmúlt év során.

Míg 2008 a rekordok éve volt az irodapiacon, a befektetési aktivitás 2003 óta a legalacsonyabb volt a tavalyi évben: a 400 millió euró összértékben megvalósult tranzakciók a 2007-es befektetési volumennek (1,9 milliárd) alig több mint az ötödét tették ki. Az irodai tranzakciók a teljes forgalom közel 73 százalék-át tették ki 2008-ban. A DTZ becslése szerint a prémium termékek hozamai az irodai és kiskereskedelmi szektorban 125 bázisponttal nőttek 2008-ban, míg a másodlagos termékek esetében ez az elmozdulás még jelentősebb volt.

A cég szerint 2009-ben a nemzetközi befektetők vélhetően visszatérnek a piacra – pénzügyi stabilitásuktól és hitelfelvételi lehetőségeiktől függően – mivel számos szorult helyzetbe kerülő cég akarja majd eladni ingatlanait, hogy likviditást növelje. A megnövekedett kínálat és a befektetők által érzékelt nagyobb ország-kockázat várhatóan árcsökkenést gerjesztenek. Ez pedig a vevők és eladók árelvárása közti rés csökkenéséhez vezet, elmozdítva a magyar kereskedelmi ingatlanpiacot a valós érték felé.

A közel 800 000 m2-es kiskereskedelmi összterület Budapesten és agglomerációjában csupán két új projekttel bővült 2008-ban: Az M1 Outlet Centre és a Luxus Áruház nyitott meg a tavalyi évben. 2009-ben viszont több átadásra is számíthatunk, viszont a tervezési fázisban lévő projektek várhatóan késést fognak szenvedni finanszírozási nehézségek miatt.

2008-ban olyan új márkák léptek be a piacra, mint a Motivi, a Cropp Town vagy a DIM Paris, míg néhány már jelenlévő márka – mint például az Inditex Group – már vidéken is erőteljesen terjeszkedik. A bérleti díjak változatlanok voltak az év során, de egyre inkább jellemző, hogy kedvezményeket kapnak az új, sőt akár meglévő bérlők is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.