BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyezkedne a Csiki-Bege

Két legfőbb finanszírozójával (CIB Leasing, MKB) harminc napon belül szeretne megegyezni a hét elején három cégére csődvédelmet kért, autó- és teherautó-kereskedelemmel, bérbeadással, ingatlanfejlesztéssel és egészségügyi szolgáltatásokkal foglalkozó Csiki-Bege-cégcsoport. A tulajdonos Csiki-Bege Lajos tegnap azt ígérte, hogy annak a 20 ügyfélnek, akinek még tartoznak a befizetett új autó átadásával, nem kell aggódnia, a járműveket minden körülmények között átvehetik.

A tulajdonos az anyacég (Csiki-Bege Kft.), a flottakezelő (Auto-Max Flottakezelő Kft.) és a békásmegyeri autópláza-üzemeltető cégre (Csiki-Bege Autoplaza Kft.) kért védelmet, miután finanszírozói és beszállítóinak egy része blokkolt minden pénzügyi forrást. A plázára 3,5 milliárd, az autós üzletágra kétmilliárd a felvett hitelek összege, a veresegyházi lakóparknál hárommilliárd forint a fel nem használt hitelkeret. A hitelállomány nagyobb részét kihelyező CIB-es társaság a banktitokra hivatkozva megkeresésünkre nem kívánt semmiféle nyilatkozatot adni az ügyben.

A hitelek visszafizetését egyszerre több tényező is hátráltatja – magyarázta a vezető. Egyrészt a válság hatására leértékelődtek a fedezetként beszámított autók és ingatlanok, másrészt a megnőtt devizakockázat is megdrágította az üzletkötést. A cégvezető szerint az autós és ingatlanos ágazatban a bankok országosan is túlreagálják a helyzetet, és gyakorlatilag egymástól is félve kezelik az egyszerre több pénzintézettel szerződött hitelfelvevőket.

„Azt várják el tőlünk, márkakereskedőktől, hogy olyan kockázatot kezeljünk, amit nem mi okoztunk” – utalt a külső körülményekre. Mint a Gépjárműkereskedők Országos Szövetsége elnökségének tagja s több olasz márka kereskedője azt szorgalmazta, hogy a kormányzat vezessen be ösztönző programokat (például a más országokban már bevált roncsautó-támogatás), és differenciáltan csökkentse a regisztrációs adót. Utóbbi azokra vonatkozzon, akik saját márkakereskedést építettek, és munkahelyeket hoztak létre, s nem pedig az úgynevezett murvás kereskedőkre, akik semmiféle beruházást nem hajtottak végre, csak egy üres telken árulják használt autóikat.

Kérdésünkre közölte: a válság elmélyülése (tavaly ősz) óta a több mint 200 alkalmazottból 30-at bocsátottak el, a többieknek viszont mindig időben fizettek, s az adó- és járulékfizetési kötelezettséget is teljesítették. Tavaly az év végén adótúlfizetése volt a cégcsoportnak, és egy karosszériaüzem, valamint egy gumiraktár létesítésére készült, mert még mindig látott esélyt.

Komplett üzletág vagy eszközök eladása egyelőre nem jön szóba mint kényszerintézkedés. Csiki-Bege Lajos szerint az ingatlanfejlesztő és az egészségügyi vállalkozási részleget még nem érinti a csődvédelmi kérelem. Reménykedik, hogy a jól működő szervizek és a bérautó-, illetve szintén jól menő bérteherautó-szolgáltatás átmenetileg és részben képes ellensúlyozni az újautó-eladások visszaeséséből származó bevételkiesést, mindez enyhítheti a csoporton lévő nyomást.

Négy-öt évvel ezelőtt szinte egy időben négy fővárosi autópláza-építési tervet jelentettek be különféle vállalkozók. Ezek közül a Suzuki Ász által tervezett Európa Autópláza lett volna a legnagyobb, ám az már sosem épül fel. A Cél Motors Soroksári úti többmárkás kereskedésének elkészülte évek óta csúszik, és a Csike-Bege-plázán kívül csupán a törökbálinti Autoexpo M1 készült el, azonban az évek óta gyakorlatilag üresen áll.

Csiki-Bege Lajos plázája azonban a négy évvel ezelőtti nyitás óta egyfolytában működött, bár tulajdonosa már az épület felavatása előtt azt mondta: egy ilyen nagy beruházást nem lehet kizárólag a jármű-kereskedelemre alapítani. Ezért a nettó 18 ezer négyzetméteres, hatszintes épület mintegy harmadát egyéb szolgáltatási ágakkal igyekeztek megtölteni, és az évek során bankfiók, wellness-fitnesz részleg, bowling-söröző, üzletek, sőt orvosi rendelők is létesültek a házban. Azonban nem egyszerre és sok esetben a tervekhez képest jelentős csúszással.

Ugyanakkor a tervezettnél kevesebb autómárka (FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Mitsubishi, Subaru, Ssangyong) jelent meg az 50 állásos márkafüggetlen szervizzel is ellátott plázában. Azt követően pedig, hogy 2007-ben az adótörvény módosítása miatt drasztikusan emelkedett a motorkerékpárok adója, a pláza motorkerékpár-eladásai éppúgy visszaestek, mint az autóértékesítés. Így az eredeti tervekhez képest csökkenteni kellett ezek területét az Autoplazában, s így nyílt lehetőség az egészségügyi központ létrehozására. A Csiki-Bege-pláza III. emeletén található egészségügyi központ azonban már csak ezen a héten fogadja a betegeket: tegnap lapunkat úgy tájékoztatták, hogy a jövő héten a belvárosba költöztetik a 12 szakorvosnak munkát adó rendelőket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.