Két legfőbb finanszírozójával (CIB Leasing, MKB) harminc napon belül szeretne megegyezni a hét elején három cégére csődvédelmet kért, autó- és teherautó-kereskedelemmel, bérbeadással, ingatlanfejlesztéssel és egészségügyi szolgáltatásokkal foglalkozó Csiki-Bege-cégcsoport. A tulajdonos Csiki-Bege Lajos tegnap azt ígérte, hogy annak a 20 ügyfélnek, akinek még tartoznak a befizetett új autó átadásával, nem kell aggódnia, a járműveket minden körülmények között átvehetik.
A tulajdonos az anyacég (Csiki-Bege Kft.), a flottakezelő (Auto-Max Flottakezelő Kft.) és a békásmegyeri autópláza-üzemeltető cégre (Csiki-Bege Autoplaza Kft.) kért védelmet, miután finanszírozói és beszállítóinak egy része blokkolt minden pénzügyi forrást. A plázára 3,5 milliárd, az autós üzletágra kétmilliárd a felvett hitelek összege, a veresegyházi lakóparknál hárommilliárd forint a fel nem használt hitelkeret. A hitelállomány nagyobb részét kihelyező CIB-es társaság a banktitokra hivatkozva megkeresésünkre nem kívánt semmiféle nyilatkozatot adni az ügyben.
A hitelek visszafizetését egyszerre több tényező is hátráltatja – magyarázta a vezető. Egyrészt a válság hatására leértékelődtek a fedezetként beszámított autók és ingatlanok, másrészt a megnőtt devizakockázat is megdrágította az üzletkötést. A cégvezető szerint az autós és ingatlanos ágazatban a bankok országosan is túlreagálják a helyzetet, és gyakorlatilag egymástól is félve kezelik az egyszerre több pénzintézettel szerződött hitelfelvevőket.
„Azt várják el tőlünk, márkakereskedőktől, hogy olyan kockázatot kezeljünk, amit nem mi okoztunk” – utalt a külső körülményekre. Mint a Gépjárműkereskedők Országos Szövetsége elnökségének tagja s több olasz márka kereskedője azt szorgalmazta, hogy a kormányzat vezessen be ösztönző programokat (például a más országokban már bevált roncsautó-támogatás), és differenciáltan csökkentse a regisztrációs adót. Utóbbi azokra vonatkozzon, akik saját márkakereskedést építettek, és munkahelyeket hoztak létre, s nem pedig az úgynevezett murvás kereskedőkre, akik semmiféle beruházást nem hajtottak végre, csak egy üres telken árulják használt autóikat.
Kérdésünkre közölte: a válság elmélyülése (tavaly ősz) óta a több mint 200 alkalmazottból 30-at bocsátottak el, a többieknek viszont mindig időben fizettek, s az adó- és járulékfizetési kötelezettséget is teljesítették. Tavaly az év végén adótúlfizetése volt a cégcsoportnak, és egy karosszériaüzem, valamint egy gumiraktár létesítésére készült, mert még mindig látott esélyt.
Komplett üzletág vagy eszközök eladása egyelőre nem jön szóba mint kényszerintézkedés. Csiki-Bege Lajos szerint az ingatlanfejlesztő és az egészségügyi vállalkozási részleget még nem érinti a csődvédelmi kérelem. Reménykedik, hogy a jól működő szervizek és a bérautó-, illetve szintén jól menő bérteherautó-szolgáltatás átmenetileg és részben képes ellensúlyozni az újautó-eladások visszaeséséből származó bevételkiesést, mindez enyhítheti a csoporton lévő nyomást.
Négy-öt évvel ezelőtt szinte egy időben négy fővárosi autópláza-építési tervet jelentettek be különféle vállalkozók. Ezek közül a Suzuki Ász által tervezett Európa Autópláza lett volna a legnagyobb, ám az már sosem épül fel. A Cél Motors Soroksári úti többmárkás kereskedésének elkészülte évek óta csúszik, és a Csike-Bege-plázán kívül csupán a törökbálinti Autoexpo M1 készült el, azonban az évek óta gyakorlatilag üresen áll.
Csiki-Bege Lajos plázája azonban a négy évvel ezelőtti nyitás óta egyfolytában működött, bár tulajdonosa már az épület felavatása előtt azt mondta: egy ilyen nagy beruházást nem lehet kizárólag a jármű-kereskedelemre alapítani. Ezért a nettó 18 ezer négyzetméteres, hatszintes épület mintegy harmadát egyéb szolgáltatási ágakkal igyekeztek megtölteni, és az évek során bankfiók, wellness-fitnesz részleg, bowling-söröző, üzletek, sőt orvosi rendelők is létesültek a házban. Azonban nem egyszerre és sok esetben a tervekhez képest jelentős csúszással.
Ugyanakkor a tervezettnél kevesebb autómárka (FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Mitsubishi, Subaru, Ssangyong) jelent meg az 50 állásos márkafüggetlen szervizzel is ellátott plázában. Azt követően pedig, hogy 2007-ben az adótörvény módosítása miatt drasztikusan emelkedett a motorkerékpárok adója, a pláza motorkerékpár-eladásai éppúgy visszaestek, mint az autóértékesítés. Így az eredeti tervekhez képest csökkenteni kellett ezek területét az Autoplazában, s így nyílt lehetőség az egészségügyi központ létrehozására. A Csiki-Bege-pláza III. emeletén található egészségügyi központ azonban már csak ezen a héten fogadja a betegeket: tegnap lapunkat úgy tájékoztatták, hogy a jövő héten a belvárosba költöztetik a 12 szakorvosnak munkát adó rendelőket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.