BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gulyás, paprika, sebészet

Főként arab országokból érkező befektetőket és potenciális vendégeket várnak a ma kezdődő budapesti Európai Egészségturizmus Kongresszusra.

A Perzsa (Arab)-öböl országainak döntéshozói, akik az egészségügyi rendszerük hiányosságait a külföldi kezelések teljes finanszírozásával oldják meg, a konferencia keretében alaposan megismerik Magyarország egészségturisztikai kínálatát. Az a cél, hogy a vendégeket ne csupán a klasszikus hungarikumokkal – mint a gulyás és a paprika – vonzzuk hazánkba, hanem olyanokkal is, mint a Pető-módszer.

Walkó Miklós, a Magyar Turizmus Zrt. elnökségének tanácsadója a Világgazdaságnak elmondta, Csehországba és Szlovákiába már régóta érkeznek tehetős arab vendégek, akiknek ellátását az ország biztosítója fizeti, a magyarországi kínálatot azonban nem ismerik. Az eseményre olyan szakértőket is várnak, akik befektetési lehetőséget látnak a hazai egészségturisztikai piacon – hangsúlyozta.

Már több éve folyik az egyeztetés arról, hogy az eddig nemzet-állami kompetenciába tartozó egészségügyben az ambuláns kezeléseknél az Európai Unión belül nagyobb szabadságjogokat kapjanak a biztosítottak – tette hozzá a szakember. Erről 2008-ban az unió egészségügyi biztosa törvényjavaslatot terjesztett be, nemzeti oldalon azonban nagy az ellenállás: Németországban magas színvonalú és jelentős tapasztalatokon alapul a gyógyturizmus. Ha mindenki tömegével az olcsóbb megoldást választaná, több ezer munkahely kerülne veszélybe – magyarázza.

Nagy-Britanniában a közelmúltban ajánlotta fel az állami biztosító, hogy ha az ügyfelek úgy látják, akár külföldi kezeléseket is elszámolhatnak – állítja Buda Kornélia, a Telki Kórház Egészségügyi Szolgáltató Kft. marketingvezetője. Bár a magánkórházban eddig nem volt jellemző a közvetlenül az ellátásért Magyarországra utazók kezelése, a jövőben szeretnének az egészségturizmusra is építeni. Buda Kornélia szerint a legtöbben még mindig fogászati szolgáltatásokért jönnek hazánkba, de komoly lehetőségeket rejt a plasztikai és az ortopéd sebészet is.

Becslések szerint a hazai egészségturisztikai piac – a gyógykezelésekkel, kórházi, rendelői szolgáltatásokkal együtt – évente akár a százmilliárd forintot is elérheti. A Global Insight Piackutató Intézet felmérése alapján Németországban ez az összeg már 73 milliárd euróra rúg. A szakemberek előrejelzése szerint 2010-re kétmillió német állampolgár kizárólag az egészségmegőrzés céljából utazik külföldre. Magyarország számára más piacok is tartogatnak lehetőséget: egy szaklap beszámolója szerint 2007-ben mintegy 50 ezer brit utazott külföldre egészségi szolgáltatásért. Az Egyesült Államokban jóval több, 750 ezer állampolgár indult útnak e célból két évvel ezelőtt.

Azt, hogy a külföldiek hol választanak kezelést, nagyban befolyásolja az ország megítélése – hangsúlyozta Nagy Attila, az angol és ír vendégekre specializálódott Perfect Profiles Ltd. budapesti irodájának vezetője. „Még mindig akad olyan vendég, akinek meg kell magyarázni, mi a különbség Budapest és Bukarest között, jól ismeri viszont Csehország kínálatát, tehát nem elég hatékony az országmarketing.” A cég elsősorban fogászati kezelésekre szervez pácienseket, de a soproni Erzsébet-kórházzal együttműködésben egyszerűbb, például egynapos műtéteket is vállalnak. A bővülő vendégkör miatt további, elsősorban budapesti partnerkórházakat keresnek.


A jövő turizmusa

Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) előrejelzése szerint a demográfiai változások és az öregedő társadalmak miatt az egészségturizmus a jövő turizmuspiacának kiemelkedő ágazatává válik. Egyre több turista akar utazásai során az egészségéért tenni – élvezhető formában mindenféle tilalmak és korlátozások nélkül. A bővülő kereslet azonban csak magas színvonalú egészségügyi háttérrel szolgálható ki, értve ez alatt a rehabilitációs és egyéb, a vendégkörre jellemző beavatkozást igénylő magas kórházi színvonalat is.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.