A statisztikák szerint az ország lakosságának közel egytizede alkoholbeteg, s közülük csak mintegy 40 ezren járnak kezelésre. A Budapesti Corvinus Egyetem Viselkedéskutató Központjának felmérése szerint a 25–34 éves felnőttek 3,2 százaléka folyamatos droghasználó, a diplomások közel tizede rendszeresen fogyaszt valamilyen nem legális tudatmódosítót.
Feltehetően hasonló arányban vannak jelen a szerhasználók a munkahelyeken is. A cégvezetés nem szívesen vesz tudomást a szerhasználó munkaerőről, sokszor pedig nem is jut el hozzá az információ.
Hazánkban a munkahelyi drogellenőrzés ritka, az Egyesült Államokban azonban olyan gyakori, hogy egész iparág alakult ki az eredmények „kiszőkítésére”. Nálunk az ExxonMobil helyi leányvállalata az új belépőket drog- alkoholtesztnek veti alá. Erről a felvételizőket előzetesen értesítik. Az indok a cég belső szabályzatában lefektetett elv: a biztonságos és egészséges munkakörnyezet fenntartása.
Aggályosnak tartja a munkahelyi drogtesztelést a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) nevű szervezet, mivel a vizeletvizsgálat például több hónapra visszamenőleg is kimutatja a fogyasztást. „A Munka törvénykönyve pedig csak azt mondja ki, hogy munkavégzésre alkalmas állapotban kell megjelennie a dolgozónak, azt a cégnek nincs joga ellenőrizni, mit csinál a munkaidőn kívül” – hangsúlyozza Sárosi Péter, a TASZ drogpolitikai programvezetője.
Hazánkban az alkoholfogyasztás súlyosabb probléma az illegális drognál, a munkahelyi ellenőrzése is gyakoribb. Az alkoholos befolyásoltságot szintén a Munka törvénykönyve említett passzusára hivatkozva szokták ellenőrizni. Ezt szúrópróbaszerűen ellenőrzi a Coca-Cola HBC Hungary is, de a „lebukási arány” eddig 5 százalék alatti volt.
Megfelelőbb megoldást nyújtanak a cégek sajátosságait figyelembe vevő, komplex munkahelyi prevenciós programok, amiben az Egyesült Államok jár az élen. Ott a munkaügyi tárca égisze alatt létrehozott együttműködési partnerség alapján a legtöbb cégnél már létezik olyan drogprevenciós stratégia, amely segít a munkáltatóknak megelőzni, illetve kezelni a problémát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.