Robbanásszerűen bővült a magyar társasjátékipar az elmúlt néhány évben. Míg húsz éve négy-öt, addig mára húsz kiadó is képviselteti magát a magyar piacon, ami megmutatja, mekkora az igény: sokkal többen játszanak társasjátékokkal és sokkal többet is költenek a területen.
Míg egy évtizede a fogyasztók főképp karácsonykor vásároltak, manapság már év közben is keresik az újdonságokat – mondta el a Világgazdaságnak Gyöngyösi Gábor, a Piatnik Budapest Kft. ügyvezetője. Külföldi kiadó egyik legnagyobb és Magyarországon legrégebben működő leányvállalatának, továbbá kis kiadóknak és egy nagykereskedésnek a vezetőivel a Társasjátékok Ünnepén beszélgettünk.
Manapság már minden korosztály megtalálhatja a játékát az óvodástól az idős nagyszülőkig, és sok olyan társasjáték is van, amelyekkel a különböző generációk együtt játszhatnak, akár családi és baráti összejöveteleken. Ám csupán néhány ezren vannak azok, akik a legösszetettebb és legbonyolultabb játékokkal töltenek el rengeteg időt. Őket nevezzük gamereknek.
Szöllősi Péter, a Vagabund kiadó és webshop tulajdonos-ügyvezetője kiemelte, hogy nagyon sokféle társasjáték létezik a partijátékoktól a gamerjátékokig. Minél nehezebb egy játék szabálya, annál szűkebb a vásárlói réteg. Szöllősi Péternek korábban több mint tíz társasjátéka jelent meg saját kiadásában. Kis kiadóként ő egészen máshogy gondolkodik, mint a nagyok: azokat a címeket keresi, amelyek elkerülik a multik figyelmét. Szerinte az izgalmas és újszerű témákkal lehet megszólítani a szórakoztató világba vágyó játékosokat.
Az ügyvezető tavaly hazánkba hozta az amerikai fejlesztésű Farkasok nagy dobozos családi játékot, ami elnyerte a két legfontosabb magyar társasjáték díjat. Ezek segítettek abban, hogy a vásárlók még jobban bízzanak a termékben. Idén a Hősök, kívül tágasabb! című, családi kooperatív társasjátékuk produkál kiemelkedő értékesítési számokat.
A társasjátékipar legnagyobb eseményét minden év őszén a németországi Essenben rendezik meg, ahol 1500-2000 játék jelenik meg. Ezekből mintegy ötszáz érkezik a magyar piacra. „A játék sikeressége azon is múlik, hogy tud-e valami olyat hozni, amitől újszerűnek hat, amitől az az érzés fogalmazódik meg a játékosban, hogy valamitől más, mint a többi” – magyarázta a Piatnik hazai vezetője.
Gyöngyösi Gábor szerint nehéz megmondani, hogy mekkora a magyar játékpiac, akár milliárdos tévedéseket is lehet véteni a társasjáték-értékesítés struktúrája miatt. A társasjátékok ára folyamatosan nő, amit jól mutat a Piatnik adatsora is a Catan és a Carcassonne alapjátékok fogyasztói átlagárának alakulásáról.
Az iparág együtt mozog a modern társadalom igényeivel, reagált például a környezetvédelem felértékelődésére. Főleg a németországi kiadók már jóval kevesebb műanyagot és több papírcsomagolást használnak. Azonban, bár a törekvés megvan az iparágban, a magyar vásárlók még nem hajlandók megfizetni az árát.
A német gyártók így a magyar piacra az olcsóbb, sok műanyagot tartalmazó csomagolással készítik a társasjátékokat, a termékalkatrészek azonban ugyanazok.
A játékkiadásban is él a kapitalizmus: nagy a harc a vásárlók kegyeiért. A piacon a kis kiadóknak szűkebbek a lehetőségeik. Szöllősi Péter szerint fejlesztőként is őrült nehéz megélni Magyarországon, súrolja a lehetetlenség határát.
Az eladási árból a szerzők 3-7 százalék körüli összeget kaphatnak, az ismertebbek magasabb jogdíjat is ki tudnak harcolni. Mindig a terjesztőnek kell rátennie a legnagyobb hasznot, mert ő értékesít, és nála merülnek fel a legmagasabb azonnali költségek. A kiadó a nagy példányszámok miatt jár jól, főleg, ha nem csak egy olyan kis országba értékesít, mint Magyarország.
Ez egy üzlet, profittermelő iparág, nagyon sokan dolgoznak benne a játékszerzőktől kezdve a kiadókon, a nyomdákon, a szállítókon át az eladókig. Egy játék legalább száz kézen megy keresztül, mire a boltok polcaira ér. Az idén karácsonykor egy elkötelezett játékos 40-50 ezer forintot is könnyedén elkölt, mivel lassan 20 ezer forint egy komolyabb játék. Gyöngyösi Gábor szerint
a gyerekeknek és családoknak szóló játékok általában 6–11 ezer forint között mozognak, míg a gamereknek szólók 20 ezer fölött kezdődnek.
Karácsonykor pedig egy átlagos vásárló 20-30 ezer forintot biztos, hogy költeni fog társasjátékra.
A nagykereskedő Főnixcsarnok főként terepasztalos stratégiai játékokat, hozzájuk miniatűr figurákat, kiegészítőket forgalmaz. Kállai Roland ügyvezető igazgató a Világgazdaságnak elmondta, hogy ezek a játékok a könnyűtől a komplexig léteznek. Van, amikor a játékosok már több tucat figurát mozgatnak a 1,8-szer 1,2 méteres asztalokon.
Azt, hogy mennyibe kerülnek ezek a játékok, Kállai Roland így szemléltette:
mutasd meg ezt a játékot a gyerekednek, és soha nem lesz pénze drogokra, alkoholra, dohányra.
Kállai Roland nagy terepasztalokkal fogadta a látogatókat az idei Társasjátékok Ünnepén. Az egyik a Warhammer volt, amelynek a kezdőszettje 40 ezer forinttól indul, ami pedig a fenti képen is szerepel, körülbelül 100-110 ezer forint mindennel együtt.
Az ügyvezető szerint sokfajta képességet fejleszt a terepasztalos játék. Van benne többek között
Mint mondta, a terepasztalos társasjátékok olyanok mint a sakk, „csak éppen te faragod ki a figuráidat, te fested le azokat, és a sakktábládat is te magad állítod fel”.
Hegedűs Csaba társasjátékszerző, -fejlesztő, az A-games kiadó és forgalmazó ügyvezetője is részt vett a Társasjátékok Ünnepén. Ő a Világgazdaságnak arról beszélt, hogy nemcsak a terepasztalos, hanem a társasjátékok is fejlesztenek. Például kifejezetten kompetenciafejlesztő játék a Yukon, amely a fejben összeadást-kivonást gyakoroltatja, a Sakura pedig a hosszú távú stratégiai tervezést és problémamegoldást.
Mint mondta, vannak olyan játékok is, amelyeket nem feltétlenül tanítási céllal hoztak létre. Ilyen például a Fesztáv, ami nem ornitológusnak képezi a játékosokat, de betekintést nyújt a madarak világába. Léteznek partijátékok is, amelyeknek az egyetlen célja a szórakoztatás, mégis képesek a kompetenciafejlesztésre.
Erre példa a Wombattle, amely elhozta Amerikából az év leginnovatívabb partijátéka díjat, mert rávette az embereket, hogy kilépjenek a komfortzónájukból.
Csatlakozott mindehhez Karcagi Péter játékszerző, a Cogitate Games kiadó tulajdonosa, aki szerint minden társasjáték fejleszt valamilyen szinten.
Az ügyességi játékok a kézügyességet, a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt, míg a logikai, a taktikai vagy a stratégiai játékok a gondolkodásmódnak valamelyik szegmensét fejlesztik. Az absztrakt játék a logikát, a stratégiai az összetett gondolkodást fejleszti – sorolta.
Ez a világ tíz legdrágább társasjátéka
A játékiparban az elmúlt években az egyik legnépszerűbb termék a társasjáték volt. A gondolkodásban, mechanikában és kreativitásban jócskán megújult társasjátékos világ a legókészletek legerősebb vetélytársává vált a játékboltok polcain. Itt van a világ tíz legdrágább társasjátéka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.