A kulcsemberek megtartása, a toborzás és a budget cut jelenti a vállalatok számára a legnagyobb kihívást. Idén is elkészült a Brandfizz Employer Branding Compass Országos Munkáltatói Márka felmérése 443 szakember bevonásával, amely megerősíti, milyen fontos szerepe van az employer brandingnek egy vállalat hosszú távú, profitábilis működésében. A felmérésben részt vevő cégek 14 iparágat, 23 692 milliárd forint árbevételt és 257 408 foglalkoztatotti létszámot fednek le.
„Az új munkavállalóknak körülbelül 30 százaléka az első év után továbbáll, ezzel pedig kezdeni kell valamit. Ha az onboardingot nézzük, akkor a munkavállaló számára három tényező fontos igazán: képben akar lenni azzal, ami körülötte történik, hasznosnak szeretné érezni magát és kapcsolódni szeretne a körülötte lévőkhöz. Ez pedig innentől nemcsak a HR-osztály felelőssége, hanem a vezetőé is. Éppen ezért kulcskérdés a vezetői kiválasztás és képzés” – összegzi Balázs György, a Flow Csoport partnere.
A munkáltatói márkaépítés szerepe tovább erősödik a vállalati szektorban: a megkérdezett cégek közel fele (47%) a folyamatos gazdasági kihívások ellenére is növeli az employer branding támogatására fordított büdzséjét 2025-ben, csökkenést mindössze 7 százalékuk tervez és mindössze 2 százalék nem költ rá.
„A cégek nem véletlenül növelik employer branding büdzséjüket 2025-ben: tehetségekre mindenkinek szüksége van és ehhez láthatóság kell, no meg hitelesség. Compass felmérésünk óvatos optimizmust jelez a jövő év vonatkozásában. Többen terveznek létszámbővítést (56%), mint 2024-ben (53%), de vannak szektorok, ahol inkább a kulcsemberek megtartása van porondon. A Z generáció berúgta a munka világának ajtaját, ezzel együtt rövidültek az átlagos munkavállalói életciklusok. Hosszú távú trend a fluktuáció folyamatos növekedése, ezzel számolni kell” – összegzi az idei felmérés legfontosabb tanulságait a Brandfizz ügynökség egyik alapítója, Horváth Ádám.
„Az employer branding minden folyamatában fontos a struktúra, ha az nincs, nem tud jól működni. A folyamat segít abban is, hogy a munkáltatói márka építésre szánt büdzsét a lehető leghatékonyabban költsük el – tette hozzá Lenk István, az Eaton managing directora.
Ahogy a munkáltatói márkaépítésre fordított büdzsé növekszik, úgy erősödik az igény és az elvárás afelé, hogy a vállalat, mint munkáltató egyre gyakrabban, egyre több felületen és mérhetően jelenjen meg. Amíg tavaly a fluktuáció visszaszorítása szerepelt az eredményességi mutató második helyén, addig idén a jelentkezők számának növelése után (56%) az ismertség (48%) került a lista második helyére. Az employer branding a legtöbb vállalatnál továbbra is a HR felelősségi köréhez (47,8%) tartozik és jelentősen megnőtt azoknak a cégeknek a száma (9% vs tavalyi 1%) is, ahol a munkáltatói márkaépítésért külön, önálló szakterület, vagy erre dedikált szakember felel. A vállalatok közel fele (42%) külsős, az employer branding területére specializált ügynökséget is bevon a munkafolyamatokba.
„Bár a tavalyi évhez képest a jelentkezők számában idén növekedést tapasztaltunk, a visszajelzések azt igazolják, hogy hiába több a jelentkező, nem relevánsak az adott pozícióra. Ebben van nagy szerepe a toborzóknak nem mindegy, hogy írnak meg egy hirdetést, hogy szűrik le a jelentkezőket, tisztában vannak-e azzal, hogyan lehet differenciáltan megszólítani az egyes célcsoportokat” – mondta Ruff Gabriella, a Karrier Hungária managing partnere.
A mesterséges intelligencia szerepe az employer branding területén is jelentős, a válaszadók több mint fele, 57 százaléka használ valamilyen AI-eszközt, igaz ugyan, hogy egy részük (38%) mindenféle szabályozás nélkül. A képzési igény is ezen a területen a legjelentősebb: a cégek 47 százaléka a mesterséges intelligenciával, 40 százaléka a belső kommunikáció hatékonyságának növelésével, 30 százaléka pedig az onboardinggal kapcsolatban biztosítana legszívesebben tréningeket a csapatának.
„Az idei felmérés rávilágít néhány új, például technikai fejlődéssel járó kihívásra, amellyel kapcsolatban a területen dolgozó szakemberek közös gondolkodására, összefogására van szükség. Azt látjuk, hogy 2025-ben a HR-nek a költségcsökkentés helyett a szinergia tartalékok kihasználására kell koncentrálnia” – teszi hozzá Zvezdovics Anita, a Brandfizz ügynökség másik alapító tagja.
Brandfizz Employer Branding Compass felmérés: 14 IPARÁG képviseletében, 443 cégvezető, HR- és marketingvezető, illetve munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó szakértő részvételével végzett országos felmérés, melynek célja, hogy segítsen a vállalatoknak még jobb munkahellyé válni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.