Hogyan alakultak a tavalyi magyarországi vasúti áruszállítási erőviszonyok, mennyire tartották be a cégek a játékszabályokat, miért kellett megbírságolni a MÁV Cargót, hogyan hat a gazdasági válság a hazai vasúti áruszálíltásra, készülődnek-e új cégek a piacra, s amúgy még mit vizsgál mostanság a Magyar Vasúti Hivatal feladatait átvett intézmény? A Világgazdaságnak Nemzeti Közlekedési Hatóság sajtóirodája válaszolt.
1. A vasúti társaságok által az NKH (ill. korábban a Magyar Vasúti Hivatal) felé teljesített adatszolgáltatásai alapján a MÁV Cargo piaci részesedése 2008-ban 2007-hez képest mind árbevételben, mind pedig árutonna-kilométerben számolva kb. 3 százalékponttal csökkent, az új belépők részesedése nagyjából ugyanennyivel nőtt, míg a GySEV-é stagnált. Ez részben az egyes magánvasutak részesedésének, részben pedig az új piaci szereplők számának növekedéséből következett.
2. Az országos árutovábbítási működési engedéllyel rendelkező vasúti társaságok általában véve - az NKH hatáskörét érintő jogszabályokat tekintve - szabályosan és jogkövetően működnek. Működésüket az NKH folyamatosan és több szempontból (pénzügyi teljesítőképesség, szakmai alkalmasság, kárfedezeti képesség megléte, a vasúti közlekedés biztonságára vonatkozó szabályok betartása, a vasúti munkavállalók megfelelő képesítése) is ellenőrzi, hatósági ellenőrzések formájában is. Az NKH által országos árutovábbítási működési engedéllyel rendelkező vasúti társaságokat elmarasztaló piacfelügyeleti határozat meghozatalára 2008. július 1. (a Magyar Vasúti Hivatal NKH-ba történő integrációja) óta két esetben került sor. Az NKH a vasúti közlekedés biztonságának szabályozottsága, ill. a finanszírozás átláthatóságának vizsgálata érdekében elvégezte a MÁV-csoport komplex ellenőrzését is. A vizsgálat elvégzése azt a megközelítést is alátámasztotta, amely szerint a vasúti igazgatási és a vasúti hatósági feladatok összefüggnek, hatékonyabban és eredményesebben láthatók el egy szervezeten belül.
3. Ahogy az az NKH honlapján közzétett határozatban részletesen is olvasható, a MÁV Cargo Zrt. a vasúti társaságok engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendeletben foglalt bejelentési kötelezettségét késedelmesen és hibásan teljesítette.
4. A vasúti áruszállítási piac méretének megítélésében a KSH adatai az irányadók. Ezek szerint valószínűsíthető, hogy 2008 negyedik negyedévében már hatott a gazdasági válság a vasúti áruszállítási piacra (is): 2007 negyedik negyedévéhez képest az árutonnában mért teljesítmények 7,7%-kal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 7,3%-kal estek vissza. (2008 harmadik negyedévében ugyanakkor még stagnálás, ill. árutonna-kilométerben mérve enyhe növekedés volt tapasztalható.) Ráadásul a nagyobb, 10%-ot megközelítő visszaesést a nemzetközi szállítás szenvedte el, ami szintén a világgazdasági válság hatásaira utal. Az új országos működési engedélyek kiadására irányuló kérelmek számát érintően ugyanakkor egyelőre még nem ítélhető meg a válság hatása, jelenleg is vannak folyamatban ilyen engedélyezési ügyek (ld. 5. kérdés), de a 2009. év egészében a tavalyinál kevesebb országos árutovábbítási működési engedély kiadása várható.
5. Jelenleg két országos árutovábbítási működési engedély kiadására vonatkozó kérelem van folyamatban. Az eljárások befejezésekor az NKH a határozatokat közzéteszi.
6. A területen belül opcionális, mit vizsgál a hatóság. A konkrét kérdéseken túl az NKH az alábbi jelentősebb vizsgálatokat végzi: vasúti határátmenetek, hálózat hozzáférési díjak, árufuvarozási üzletszabályzatok, számviteli elkülönítés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.