BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmenteni a Chryslert? - Inkább feldarabolva eladni!

Barack Obama és stábja üzletet ajánlott a Chrysler 6,9 milliárd dollárra rúgó tartozását birtokló bankoknak. Eszerint az amerikai kormány dolláronként 10 centért, összesen 1 milliárd dollárért vásárolná meg a pénzintézetektől a tartozást. A Citigroup és a JP Morgan Chase azonban elutasította az üzletet, és inkább feldarabolnám és eladná az autógyárat.

Az Obama-kormány által a bankoknak ajánlott 1 milliárd dolláros összeg nagyjából megegyezik a Chrysler tartozásának jelenlegi értékével. Egyben tükrözi a kabinet véleményét, miszerint a cég önmagában nem életképes és jövőjét csak egy a FIAT-tal kötendő szövetség biztosíthatná írja a New York Times.

A Chrysler megmentésének kísérlete azonban nem csak azt mutatja majd, képes-e az amerikai autóipar helyzetét megoldani a jelenlegi adminisztráció, hanem azt is, hogyan működik együtt azokkal a bankokkal, amelyek túlélését szintén adófizetői dollárokból finanszírozták. A negyvenöt bankot és hedge fundot magába foglaló hitelezői csoportot a JPMorgan Chase, a Citigroup, a Morgan Stanley, a Goldman Sachs, és négy további befektetési bank képviseli a tárgyalásokon.

Márpedig a JP Morgan és a Citigroup – amelyek szintén jelentős állami támogatást kaptak – kereken elutasította a tervet. A pénzintézetek részvényesei inkább darabokra szednék, és eladnák a Chrysler részeit – például a Jeep márkát – a nagyobb nyereség reményében. Hétfőn be is nyújtották igényeiket a kormánynak: dolláronként 65 centet, összesen 4,5 milliárd dollárt kérnek és 40 százalékos részesedést abból a még nem létező autógyár konglomerátumból, amellyé a Chrysler alakulna.

A kormány hivatalosan annyit reagált: a tárgyalások folynak és bíznak a hitelezők konstruktív hozzáállásában. A lap szerint a kudarc nyomán felerősödtek a kabinetben azok a hangok, amelyek a Chrysler rendezett csődbevitelét támogatnák, amelyet követően a FIAT válna a fő részvényessé. Egy a tárgyalásokban résztvevő, magát megnevezni nem kívánó banki illetékes szerint ugyanakkor a csőd „zűrös” lenne, és nem szolgálná sem a hitelezők érdekeit, sem a munkahelyek megmentését.

Bár a FIAT és a Chrysler között kötendő megállapodás elvileg megszületett, az Obama-kormány a további anyagi segítség fejében kikötötte, hogy az adósság csökkentését, és azt, hogy a Chrysler 5,3 milliárd dollár értékben részvényekkel finanszírozza a nyugalmazott szakszervezeti dolgozók számára fenntartott egészségügyi alap működésének felét. A legjelentősebb szakszervezet, a United Automobile Workers ugyan az informátorok szerint hajlandó elfogadni az egészségügyi alap finanszírozásának tervét, mégis a hitelezőkre vár. A FIAT pedig addig nem kötheti meg az üzletet, ameddig a hitelezők, és az egészségügyi alap problémája meg nem oldódik, a helyzet tehát jelenleg megoldatlan.

„Rendkívül elszomorító, hogy míg más befektetők hajlandóak együttműködni az Obama-kormánnyal a Chrysler restrukturálásáért, addig azok a bankok, amelyek eddig több milliárd dollár adófizetői forrást használtak fel, nem hajlandóak erre” – mondta a Gary Peters, michigani demokrata képviselő.

Ezzel ismét kérdésessé vált az autógyártó sorsa, annak ellenére, hogy Washington korábbi bejelentése arra engedett következtetni, hogy a helyzet megoldódott. A kabinet közlése szerint a Chrysler 500 millió dollárt kap, ameddig a FIAT-tal a fúzióról tárgyal. Ugyanakkor a továbbra is fennálló feszültséget jelezte, hogy aznap a már említett, 26 ezer tagot számláló autóipari szakszervezet arra hívta fel tagságát: e-mailben és telefonon gyakoroljanak nyomást a Fehér Házra azért, hogy a tárgyalások során a dolgozók tisztességes elbánásban részesüljenek.

Sergio Marchionne, a FIAT vezére és leendő FIAT-Chrysler konzorcium vezetésének egyik meghatározó tényezője pedig egy héttel ezelőtt üzent az amerikai cég szakszervezeteinek: fogadják el a bérköltségek csökkentését, ha támogatják a szövetség létrehozását. Az olasz cég vezetője akkor 50 százalékot adott az üzlet megkötésére, annak ellenére, hogy korábban már létrejött az azt előkészítő keretmegállapodás.

Az üggyel kapcsolatos legfrissebb hír, hogy a Reuters meg nem nevezett forrásai szerint a kormány máris 1,5 milliárd dollárra emelte ajánlatát és 5 százalékos részesedést kínál a hitelezőknek az újjáalakuló Chryslerből.

Eközben ma a hírügynökség forrásai közölték: a vállalat ugyan folytatja a tárgyalásokat a FIAT-tal, de eközben a csődvédelmi kérelmet készíti elő.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.