Az Obama-kormány által a bankoknak ajánlott 1 milliárd dolláros összeg nagyjából megegyezik a Chrysler tartozásának jelenlegi értékével. Egyben tükrözi a kabinet véleményét, miszerint a cég önmagában nem életképes és jövőjét csak egy a FIAT-tal kötendő szövetség biztosíthatná – írja a New York Times.
A Chrysler megmentésének kísérlete azonban nem csak azt mutatja majd, képes-e az amerikai autóipar helyzetét megoldani a jelenlegi adminisztráció, hanem azt is, hogyan működik együtt azokkal a bankokkal, amelyek túlélését szintén adófizetői dollárokból finanszírozták. A negyvenöt bankot és hedge fundot magába foglaló hitelezői csoportot a JPMorgan Chase, a Citigroup, a Morgan Stanley, a Goldman Sachs, és négy további befektetési bank képviseli a tárgyalásokon.
Márpedig a JP Morgan és a Citigroup – amelyek szintén jelentős állami támogatást kaptak – kereken elutasította a tervet. A pénzintézetek részvényesei inkább darabokra szednék, és eladnák a Chrysler részeit – például a Jeep márkát – a nagyobb nyereség reményében. Hétfőn be is nyújtották igényeiket a kormánynak: dolláronként 65 centet, összesen 4,5 milliárd dollárt kérnek és 40 százalékos részesedést abból a még nem létező autógyár konglomerátumból, amellyé a Chrysler alakulna.
A kormány hivatalosan annyit reagált: a tárgyalások folynak és bíznak a hitelezők konstruktív hozzáállásában. A lap szerint a kudarc nyomán felerősödtek a kabinetben azok a hangok, amelyek a Chrysler rendezett csődbevitelét támogatnák, amelyet követően a FIAT válna a fő részvényessé. Egy a tárgyalásokban résztvevő, magát megnevezni nem kívánó banki illetékes szerint ugyanakkor a csőd „zűrös” lenne, és nem szolgálná sem a hitelezők érdekeit, sem a munkahelyek megmentését.
Bár a FIAT és a Chrysler között kötendő megállapodás elvileg megszületett, az Obama-kormány a további anyagi segítség fejében kikötötte, hogy az adósság csökkentését, és azt, hogy a Chrysler 5,3 milliárd dollár értékben részvényekkel finanszírozza a nyugalmazott szakszervezeti dolgozók számára fenntartott egészségügyi alap működésének felét. A legjelentősebb szakszervezet, a United Automobile Workers ugyan az informátorok szerint hajlandó elfogadni az egészségügyi alap finanszírozásának tervét, mégis a hitelezőkre vár. A FIAT pedig addig nem kötheti meg az üzletet, ameddig a hitelezők, és az egészségügyi alap problémája meg nem oldódik, a helyzet tehát jelenleg megoldatlan.
„Rendkívül elszomorító, hogy míg más befektetők hajlandóak együttműködni az Obama-kormánnyal a Chrysler restrukturálásáért, addig azok a bankok, amelyek eddig több milliárd dollár adófizetői forrást használtak fel, nem hajlandóak erre” – mondta a Gary Peters, michigani demokrata képviselő.
Ezzel ismét kérdésessé vált az autógyártó sorsa, annak ellenére, hogy Washington korábbi bejelentése arra engedett következtetni, hogy a helyzet megoldódott. A kabinet közlése szerint a Chrysler 500 millió dollárt kap, ameddig a FIAT-tal a fúzióról tárgyal. Ugyanakkor a továbbra is fennálló feszültséget jelezte, hogy aznap a már említett, 26 ezer tagot számláló autóipari szakszervezet arra hívta fel tagságát: e-mailben és telefonon gyakoroljanak nyomást a Fehér Házra azért, hogy a tárgyalások során a dolgozók tisztességes elbánásban részesüljenek.
Sergio Marchionne, a FIAT vezére és leendő FIAT-Chrysler konzorcium vezetésének egyik meghatározó tényezője pedig egy héttel ezelőtt üzent az amerikai cég szakszervezeteinek: fogadják el a bérköltségek csökkentését, ha támogatják a szövetség létrehozását. Az olasz cég vezetője akkor 50 százalékot adott az üzlet megkötésére, annak ellenére, hogy korábban már létrejött az azt előkészítő keretmegállapodás.
Az üggyel kapcsolatos legfrissebb hír, hogy a Reuters meg nem nevezett forrásai szerint a kormány máris 1,5 milliárd dollárra emelte ajánlatát és 5 százalékos részesedést kínál a hitelezőknek az újjáalakuló Chryslerből.
Eközben ma a hírügynökség forrásai közölték: a vállalat ugyan folytatja a tárgyalásokat a FIAT-tal, de eközben a csődvédelmi kérelmet készíti elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.