Az ebből a körből kimaradt ágazatok érdekvédelmi és szakmai szervezetei, képviselői máris berzenkednek, szűknek tartják a kedvezményezetti kört. Szakértők szerint viszont az alacsonyabb áfakulcs sem hoz majd jelentős árcsökkenést - írja a Népszava.
A kereskedők álláspontja nem változott, továbbra is elutasítanak mindenféle adó-, így áfaemelést is. A csökkentés ellen nem emeltek kifogást, bár szerintük a kedvezményes áfakulcs bevezetése inkább szociálpolitikai kérdés. Már csak azért is, mert a szegényebb rétegek, családok fogyasztói kosarában a kenyér jóval nagyobb arányban található meg, mint például a drágább felvágottak, egyéb élelmiszerek.
– A felmérések azt igazolják, hogy a teljes élelmiszer-kereskedelmi forgalomban a tej és a kenyér aránya eléri a 10 százalékot, tehát ez az a két alapvető élelmiszer, amelynek az áfája 20 százalékról nem emelkedik 25 százalékra, hanem ellenkezőleg, 18 százalékra fog csökkenni – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. – Ez azt jelenti, hogy a nagyjából 3000 milliárd forintos piacból mintegy 300 milliárd forint a tejtermékek és a sütőipari termékek aránya. A 2 százalékos áfacsökkentés ugyan nem tűnik soknak, de ha a 25 százalékos áfához hasonlítom, a 7 százalék különbség a forgalmi adatokat tekintve 6 milliárd forintos tétel. Igaz, az áfaváltozások várhatóan csak fél évtől lépnek érvénybe.
Sokan attól tartanak, hogy az idén nyártól bevezetendő alacsonyabb áfa sem hagy több pénzt a tej- és sütőipari termékek vásárlóinak zsebében. Lehet, hogy volt ilyen vélekedés, de egyetlen egzakt statisztikai adat sem támasztja ezt alá – állította Vámos György. A főtitkár hozzátette, három éve a ruházati és a műszaki cikkek esetében az áfamódosítás után a korábbihoz képest nagyobb volt az árszint csökkenése. Szerinte ez is azt bizonyítja, hogy az áfamérséklés egy részét biztosan továbbadták a vásárlóknak.
Akkor azonban bővülő piac volt, ma egészen más a helyzet. Most a kereslet nem növekszik, hanem éppen ellenkezőleg, visszaesik, így a kereskedő nem is nagyon tehet mást, mint hogy az áfa visszanyesését is „áthárítsa” a fogyasztóra – érvelt a kereskedelmi szövetség főtitkára. Az persze egyáltalán nem valószínű, hogy minden kereskedő automatikusan 2 százalékkal csökkenti a tej, illetve a kenyér árát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.