BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új román mozdonyt vett az MMV Zrt.

A legjobb üzlet a tranzit és a válságálló termékek továbbítása a magyar magánvasút társaságnak.

Jó évet zárt tavaly az MMV Zrt. annak ellenére, hogy az év utolsó hónapjában már kissé esett a forgalma. „Ha normális év állna előttünk, az idén a tavalyi 1,3 millió tonnánál 10-20 százalékkal többet tudnánk szállítani, de most is csak a legrosszabb esetnek tartjuk a 2008-as teljesítményt megismétlését. Az első negyedév egyébként 10 százalékos esést hozott”, válaszolt lapunknak Vadnai Éva vezérigazgató.

A cég 2008-ban 3,9 milliárd forintos forgalma azonban az idén nőhet, például mert bevétele egy része devizában érkezik, még hazai megbízóitól is. Eredménye azonban így is kisebbnek ígérkezik a múlt évi 400 millió forintnál. 2009-ben engedni kényszerült áraiból az MMV, miközben a költségei nőnek. A mozdonyok számával arányosan ugyanis nőtt a mozdonyvezetői létszám és bevezették a folyamatos irányító szolgálatot is. Jórészt „válságálló” termékeket: folyékony szénhidrogént, szenet, ömlesztett árut fuvaroz a társaság.

Igazán jó üzletnek azonban a tranzitot tartja Vadnai Éva, mert ott az MMV nem csak árutovábbítást, hanem komplett logisztikai szolgáltatást nyújt, például Németország és Románia között. A válság által erősebben sújtott belföldi piacról tavalyi forgalmának csak a 6 százaléka származott. (Az import 54, az export és a tranzit 20-20 százalékot képviselt.) Bár minden vasúti áruszállítót ugyanúgy érintenek a forgalmat lassító tényezők, a vezérigazgató büszke arra, hogy az MMV nemrég visszaszerzett egy olyan romániai fuvart, amit az év elején állami cégek szereztek meg tőlük, de 10-14 nap alatt juttatják célba a kocsikat az MMV és partnere 6 napjával szemben. A recesszió az olcsó vásárlások és terjeszkedések ideje.

A két dízel- és immár három villanymozdonnyal rendelkező társaság a napokban szerzett be egy teljesen új gyártású romániai mozdonyt, a múlt év végén pedig 37 saját tartálykocsival bővítette a mintegy 300 bérelt vagonból álló flottáját. Ez persze anyagi terhet is jelent, de - mint Vadnai Éva hangsúlyozta - nem mennek el egyetlen jó lehetőség mellett sem. „Nincs hét, hogy valaki ne ajánlana valamit bérelni, vagy megvásárlásra”, mondja.

Régen készül az MMV a szerb és ukrán határokon irodát nyitni, de ez még csak terv. Hírek szerint Szerbiában van közelebb a piacnyitás, ott az állami vasúttársaság már külön üzletágba szervezte áruszállítását és személyszállítását. Az MMV elégedett szlovéniai, szlovák és horvátországi állami vasutakkal való együttműködéseivel.

Mára anyagilag és szakmailag is megerősödtek a hazai vasúti magáncégek. Részben ezért, részben a válság miatt a harc keményedik közöttük. Vadnai Éva nem tapasztalta, hogy e harcban módosult volna a MÁV-Cargo stratégiája, de úgy látja, hogy az ügyfelek a Cargót már nem magyar, hanem osztrák cégként kezelik.

 

Terjeszkedni muszáj

A belpiac már túl kicsi az azon megjelent cégeknek. Teljesen természetes lesz, ha valaki kihull, felvásárlási célponttá válik, vagy épp maga próbál másokat bekebelezni. A MÁV Cargo tulajdonosváltása is arra ösztönözheti a térségünkben terjeszkedő cégeket, hogy magyarországi akvizíciókon keresztül erősödjenek. (Ilyen célja lehet a Train Hungary mögött álló Grampetnek, a szlovákiai PSZ-nek, vagy a csehországi OKD Dopravának.)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.