BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az IT-vezető szerepe a válságban

A válságra reagálva a költségcsökkentési igény a vállalatok szinte minden részlegére kiterjed, de korántsem egyenlő arányban. A KPMG tapasztalatai szerint az IT-vezetők többsége arra panaszkodik, hogy a folyamatból aránytalanul nagyrészt hárítanak rájuk, ami vissza is üthet, hiszen meggondolatlan lépésekkel ronthatjuk az üzleti eredményeket és az ügyfélkapcsolatoknak is árthatnak.

Cége válogatja, hogy mennyire csökkentik az IT-költségeket, de általánosságban elmondható, hogy a cégvezetés úgy tekint a területre, mint egy fekete lyukra, ami csak viszi a pénzt - mondta el Székely Zoltán, a KPMG IT-tanácsadási területének partnere egy mai sajtóklub alkalmával.

Összehangoltság az üzlettel

A jelenlegi helyzetben a különböző IT-beruházásokat úgy kell meghatározni, hogy azok a fő üzleti prioritásokkal összhangban legyenek, valamint a nem az üzleti prioritásokkal összehangolt kezdeményezések le kell állítani, vagy éppen el kell halasztani. Az is igaz, hogy voltak olyan cégek és olyan szektorok - jellemzően a pénzügyi szolgáltatók -, melyek túlreagálták az elmúlt időszak történéseit, és azonnak mindent leállítottak.

A szakember szerint az IT-vezetőnek erősítenie kell saját szerepét ebben az időszakban – nem várhat arra, hogy a cégvezetés magától megértse az ő szempontjait, neki kell megértetnie az üzleti célokat és saját céljait a cég vezetésével. Amikor legalább 10-15 százalékos költségcsökkentési igény jelentkezik az üzemeltetésben (és általában ennél sokkal nagyobb mértékű költséglefaragási igény a beruházások területén), előremutató, proaktív tervre van szükség. Székely szerint ugyanakkor egy-másfél évet még ki lehet húzni komolyabb beruházások nélkül, de ennél hosszabb idő, már komoly versenyhátrányt jelenthet a jövőben.

„A sikeres, üzleti szemléletű IT-vezetőnek a költségcsökkentési lehetőségeket mind rövid, mind hosszú távon kell elemeznie, egyensúlyt teremtve a taktikai (rövid távú) és strukturális (hosszabb távú) lépések között. A jelenlegi gazdasági helyzet jelentősen átírta az üzleti stratégiában megfogalmazott célokat, azok fontossági sorrendjét, és ez hatással van az IT-tevékenységek prioritására, volumenére is” – hangsúlyozta Székely Zoltán.

Üzleti hatákonyság növelése

Az üzleti prioritásokkal való összehangoltság és az informatikai költségek csökkentése mellett, az IT-vezetőnek támogatnia kell az üzleti hatékonyság növelését is – azaz olyan IT-szolgáltatásokat kell kifejlesztenie, melyek az üzlet számára bevételnövekedéssel járnak, vagy az üzlet számára hatékonyságnövelést eredményeznek. A strukturális lépésekkel kapcsolatban a szakember azt javasolja, hogy az üzleti partnerekkel való kapcsolattartás hatékonyságán, minőségén kell javítani, ezt IT-alkalmazásokkal kell támogatni. Ilyen például a banki front-end rendszerek bevezetése, vagy a call center továbbfejlesztése. Nagyon fontos még az IT-költségek átláthatóvá tétele, szervezeti egységekhez, folyamatokhoz rendelése, hogy a cégvezetés jobban értse, mennyibe kerül számára az IT.

Költséghatékonyság az üzemeltetésben

Székely Zoltán szerint fontos taktikai lépés lehet a szolgáltatási szintek és azok költségvonzatainak vizsgálata, illetve módosítása is. Egyre fontosabbá válnak az alternatív beszerzési megoldások, valamint a beszerzési stratégia továbbfejlesztése. Ahogy arra az IT-tanácsadási területének partnere felhívta a figyelmet: kizárólag gondos előkészítés után lehet a költségek csökkentésébe fogni.

Az informatikai költségek esetleges csökkentéséről Székely Zoltán kiemelte: meg kell vizsgálni, hogy lehetséges-e a jelenlegi szolgáltatási szintek csökkentése, az ebből eredő azonnali költségcsökkentés érvényesítése. Ezen felül érdemes például megvizsgálni a meglévő hardver-, szoftverkapacitásokat és azok üzemeltetési költségét, a tervezett verzióváltások, upgrade-ek elhalasztásának lehetőségét. Rövid távon majdnem mindenhol kötelező elvárás az IT-szervezet hatékonyságnövelése, a létszámcsökkentés, amit kellő körültekintéssel, a hosszú távú tervek figyelembevételével kell végrehajtani, anélkül hogy elveszne a házon belüli IT-tudás.

A költségcsökkentésről szólva elhangzott: hosszabb távra mindenképp szükség lehet a szállítói kapcsolatrendszer racionalizálására, a beszállítói szerződések felülvizsgálatára. Meg kell továbbá vizsgálni az eszközbérlés, lízing, outsourcing megoldások potenciális költségcsökkentő hatását is. A KPMG partnere felhívta a figyelmet arra, hogy a költségek csökkentése azonban nem járhat a kockázatok ésszerűtlen növekedésével: a leépítések miatt kevesebb embernek kell megoldania ugyanazt a mennyiségű feladatot, fennáll az IT-tudás elvesztésének veszélye is.

A biztonság kérdése fokozott figyelmet igényel, ahogy a minőségi romlás és a hibás működés elkerülésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. A törvényi és egyéb szabályozásoknak való megfelelés egyik vállalatnál sem lehet kérdés, az viszont várható, hogy a jövőben az erre irányuló elvárások nőni fognak.

Székely Zoltán a VGO kérdésére válaszolva elmondta, hogy nincs különösebb kölönbség a hazai és a nemzetközi IT problémékban illetve azok kezelésében, csupán a volumen a látványos eltérés. Sokszor a hazai cégek IT részlegei az anyavállalatok utasításait követik. Bizonyos elvárások és követelmények kötik a magyar IT-vezetőket, de természetesen vannak önálló lehetőségek, melyekkel élni is kell.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.