BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az IT-vezető szerepe a válságban

A válságra reagálva a költségcsökkentési igény a vállalatok szinte minden részlegére kiterjed, de korántsem egyenlő arányban. A KPMG tapasztalatai szerint az IT-vezetők többsége arra panaszkodik, hogy a folyamatból aránytalanul nagyrészt hárítanak rájuk, ami vissza is üthet, hiszen meggondolatlan lépésekkel ronthatjuk az üzleti eredményeket és az ügyfélkapcsolatoknak is árthatnak.

Cége válogatja, hogy mennyire csökkentik az IT-költségeket, de általánosságban elmondható, hogy a cégvezetés úgy tekint a területre, mint egy fekete lyukra, ami csak viszi a pénzt - mondta el Székely Zoltán, a KPMG IT-tanácsadási területének partnere egy mai sajtóklub alkalmával.

Összehangoltság az üzlettel

A jelenlegi helyzetben a különböző IT-beruházásokat úgy kell meghatározni, hogy azok a fő üzleti prioritásokkal összhangban legyenek, valamint a nem az üzleti prioritásokkal összehangolt kezdeményezések le kell állítani, vagy éppen el kell halasztani. Az is igaz, hogy voltak olyan cégek és olyan szektorok - jellemzően a pénzügyi szolgáltatók -, melyek túlreagálták az elmúlt időszak történéseit, és azonnak mindent leállítottak.

A szakember szerint az IT-vezetőnek erősítenie kell saját szerepét ebben az időszakban – nem várhat arra, hogy a cégvezetés magától megértse az ő szempontjait, neki kell megértetnie az üzleti célokat és saját céljait a cég vezetésével. Amikor legalább 10-15 százalékos költségcsökkentési igény jelentkezik az üzemeltetésben (és általában ennél sokkal nagyobb mértékű költséglefaragási igény a beruházások területén), előremutató, proaktív tervre van szükség. Székely szerint ugyanakkor egy-másfél évet még ki lehet húzni komolyabb beruházások nélkül, de ennél hosszabb idő, már komoly versenyhátrányt jelenthet a jövőben.

„A sikeres, üzleti szemléletű IT-vezetőnek a költségcsökkentési lehetőségeket mind rövid, mind hosszú távon kell elemeznie, egyensúlyt teremtve a taktikai (rövid távú) és strukturális (hosszabb távú) lépések között. A jelenlegi gazdasági helyzet jelentősen átírta az üzleti stratégiában megfogalmazott célokat, azok fontossági sorrendjét, és ez hatással van az IT-tevékenységek prioritására, volumenére is” – hangsúlyozta Székely Zoltán.

Üzleti hatákonyság növelése

Az üzleti prioritásokkal való összehangoltság és az informatikai költségek csökkentése mellett, az IT-vezetőnek támogatnia kell az üzleti hatékonyság növelését is – azaz olyan IT-szolgáltatásokat kell kifejlesztenie, melyek az üzlet számára bevételnövekedéssel járnak, vagy az üzlet számára hatékonyságnövelést eredményeznek. A strukturális lépésekkel kapcsolatban a szakember azt javasolja, hogy az üzleti partnerekkel való kapcsolattartás hatékonyságán, minőségén kell javítani, ezt IT-alkalmazásokkal kell támogatni. Ilyen például a banki front-end rendszerek bevezetése, vagy a call center továbbfejlesztése. Nagyon fontos még az IT-költségek átláthatóvá tétele, szervezeti egységekhez, folyamatokhoz rendelése, hogy a cégvezetés jobban értse, mennyibe kerül számára az IT.

Költséghatékonyság az üzemeltetésben

Székely Zoltán szerint fontos taktikai lépés lehet a szolgáltatási szintek és azok költségvonzatainak vizsgálata, illetve módosítása is. Egyre fontosabbá válnak az alternatív beszerzési megoldások, valamint a beszerzési stratégia továbbfejlesztése. Ahogy arra az IT-tanácsadási területének partnere felhívta a figyelmet: kizárólag gondos előkészítés után lehet a költségek csökkentésébe fogni.

Az informatikai költségek esetleges csökkentéséről Székely Zoltán kiemelte: meg kell vizsgálni, hogy lehetséges-e a jelenlegi szolgáltatási szintek csökkentése, az ebből eredő azonnali költségcsökkentés érvényesítése. Ezen felül érdemes például megvizsgálni a meglévő hardver-, szoftverkapacitásokat és azok üzemeltetési költségét, a tervezett verzióváltások, upgrade-ek elhalasztásának lehetőségét. Rövid távon majdnem mindenhol kötelező elvárás az IT-szervezet hatékonyságnövelése, a létszámcsökkentés, amit kellő körültekintéssel, a hosszú távú tervek figyelembevételével kell végrehajtani, anélkül hogy elveszne a házon belüli IT-tudás.

A költségcsökkentésről szólva elhangzott: hosszabb távra mindenképp szükség lehet a szállítói kapcsolatrendszer racionalizálására, a beszállítói szerződések felülvizsgálatára. Meg kell továbbá vizsgálni az eszközbérlés, lízing, outsourcing megoldások potenciális költségcsökkentő hatását is. A KPMG partnere felhívta a figyelmet arra, hogy a költségek csökkentése azonban nem járhat a kockázatok ésszerűtlen növekedésével: a leépítések miatt kevesebb embernek kell megoldania ugyanazt a mennyiségű feladatot, fennáll az IT-tudás elvesztésének veszélye is.

A biztonság kérdése fokozott figyelmet igényel, ahogy a minőségi romlás és a hibás működés elkerülésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. A törvényi és egyéb szabályozásoknak való megfelelés egyik vállalatnál sem lehet kérdés, az viszont várható, hogy a jövőben az erre irányuló elvárások nőni fognak.

Székely Zoltán a VGO kérdésére válaszolva elmondta, hogy nincs különösebb kölönbség a hazai és a nemzetközi IT problémékban illetve azok kezelésében, csupán a volumen a látványos eltérés. Sokszor a hazai cégek IT részlegei az anyavállalatok utasításait követik. Bizonyos elvárások és követelmények kötik a magyar IT-vezetőket, de természetesen vannak önálló lehetőségek, melyekkel élni is kell.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.