BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az orosz GAZ is érdeklődik az Opel iránt

Az orosz GAZ autógyár is érdeklődik a német Opel meghatározó többségi része iránt, közösen az fő hitelezőjével, az orosz állami Szerbankkal és a kanadai székhelyű Magna autóalkatrész-beszállítóval - jelentette kedden a Kommerszant című orosz lap német forrásokra hivatkozva.

 A részvénycsomag ára mintegy ötmilliárd euró körül van, és az orosz vezetésnél figyelmet keltett a szándék tekintettel arra, hogy a súlyos vesztességeket elszenvedett, s cégei adósságainak átütemezésén fáradozó Oleg Gyeripaszka oligarcha tulajdonában lévő GAZ-csoport adósságai meghaladják a 40 milliárd rubelt, s a konszern egyéb súlyos anyagi problémákkal is küzd, amelyeknek megoldásához az államtól kért jelentős támogatást.

A Kommerszant német lapokat idézve azt írta, hogy az Opel 50,1 százalékát a GAZ, a Szerbank és a Magna úgy osztaná meg egymás között, hogy az utóbbi tulajdonába 19,1 százalék kerülne. Szakértők a lapnak azt mondták, hogy az Opel-rész megvétele nem kerülne túl sokba a konzorciumnak, de mintegy ötmilliárd eurót emésztenének fel a különféle szociális kifizetések és az adósságok átütemezésének költségei.

Német illetékesek szerint az Opel - közelebbről nem részletezett - problémáinak megoldásához mintegy 5-7 milliárd euróra lenne szükség, továbbá mintegy 500 millió eurót kell a feltőkésítésbe fektetni. A Kommerszant forrásai azonban nem értik, honnan lenne a GAZ-nak pénze az Opel-rész megvásárlására. A csoport jelenleg maga is rendkívül nehéz helyzetben van, adósságai meghaladják a 40 milliárd rubelt, a törlesztésre nincs pénz, s ezért a GAZ volt az első ipari cég, amelynek ügyét napirendre tűzte az Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes vezette bizottság.

Egy magas rangú hivatalnok mindehhez még hozzátette, hogy "az üzletet alighanem értetlenül fogadja több szövetségi minisztérium is. Nem világos, hogy minek foglalkozunk a GAZ problémáival, minek tárgyalunk hitelezőivel, ha a pénzre végső soron az Opel megsegítéséhez van szükség".

Az illető hozzátette, hogy a GAZ külföldi termelési kapacitások vásárlásával már szerzett tapasztalatokat, amikor megvette a brit LDV-t, és a Chrysler egyik amerikai gyárának a felszerelését egy Nyizsnyij Novgorod-i üzeme számára, de az előbbi csődjének bejelentése bármely pillanatban várható, az utóbbi termelése pedig ráfizetéses.

Egy orosz bankár a lapnak úgy nyilatkozott: az Opel-rész megvásárlása elvileg érdekes lehet. A GAZ ugyanis az utóbbi időben sikertelen volt főleg a személyautók terén, de ennek főleg azért, mert a már kifutott modellek összeszerelését igyekezett Oroszországba hozni. Az Opel esetében viszont több kategóriában is új kocsikhoz jutna. Egy befektetési társaság elemzője viszont úgy vélte: az üzlet sorsa végső soron az orosz vezetéstől függ, amely elsősorban a hazai autógyártás támogatása mellett foglalt korábban állást.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.